سایت شماره یک:

در این مقاله به بیان قانون جدید مهریه ۱۴۰۲ خواهیم پرداخت شما می توانید جهت مشاوره با وکیل مهریه مجرب روی همین لینک کلیک کنید. مهریه از جمله حقوق مالی زوجه بوده و به محض عقد, زن مالک آن می شود و هر زمان که بخواهد می تواند آن را مطالبه نماید و مطالبه آن منوط به طلاق نیست. قوانین سخت گیرانه سابق سبب بالارفتن نرخ زندانیان این حوزه شدند به همین خاطر قانون گذار با اصلاح آن ها, مقررات جدیدی در قانون حمایت خانواده به منظور کاهش زندانیان وضع کرد.

 

توصیه می شود با توجه به تخصصی بودن موضوع پیش از هر اقدامی درجهت وصول مهریه جهت اطلاع از آخرین تغییرات قوانین و مقررات, بخش نامه های صادره به ویژه رویه محاکم, حتما با وکیل مهریه متخصص امور خانوادگی مشاوره لازم را انجام دهید. مقصود از قانون جدید مهریه ۱۴۰۲ در این مقاله آخرین قوانین مربوط به مهریه است که تا سال ۱۴۰۲ تغییری نکرده اند و مهم ترین آن ها در ادامه می آید.

قانون جدید مهریه ۱۴۰۲

تا قبل از تصویب قانون حمایت خانواده در سال ۱۳۹۱هر مقدار سکه به عنوان مهر تعیین می شد باید فورا پرداخت می گردید و در صورت عدم پرداخت, شخص جلب و به زندان می افتاد. همین موضوع سبب زندانی شدن بسیاری از افراد گردید. با افزایش نرخ سکه و و بالا رفتن نرخ زندانیان مهریه قانون گذار در سال ۹۱ حسب ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده اعلام کرد که سقف مهریه برای صدور حکم جلب و بازداشت مرد ۱۱۰ سکه است. ماده ۲۲ قانون فوق بیان می دارد: هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد ، وصول آن مشمول مقررات ماده (2) قانون اجرای محکومیت های مالی است . چنانچه مهریه ، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد ، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است . رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است .

توجه داشته باشید حسب قانون جدید مهریه ۱۴۰۲ میزان مهر می تواند هر مقدار سکه باشد لکن تنها برای وصول ۱۱۰ سکه آن می توان تقاضای جلب و بازداشت را نمود و در صورت وصول این مبلغ برای مازاد آن دیگر امکان بازداشت مرد وجود ندارد و برای مازاد آن اگر مرد اموالی داشته باشد از محل آن وصول می شود در غیر این صورت دیگر امکان جلب نخواهد بود. جهت مشاوره با وکیل مهریه مجرب با وکیل سایت تماس بگیرید.

 

تقاضای اعسار در قانون جدید مهریه ۱۴۰۲

«مطابق بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۳۴۸۵۹/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۷/۲۲ رئیس قوه قضاییه  نظر به برخی گزارش‌های واصله تعدادی از محکومین تادیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلای تعیین‌شده به علت افزایش غیر متعارف قیمت آن توان پرداخت را نداشته و به همین جهت در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می‌شوند.

 

بدین وسیله مقرر می‌دارد؛ ترتیبی اتخاذ گردد تا دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی نسبت به درخواست تعدیل که از سوی زوج تقدیم می‌گردد رسیدگی و مهلت‌های تادیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکوم‌علیه افزایش داده تا بدین ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری به عمل آید.»

با توجه به بالا رفتن سرسام اور نرخ سکه حسب قانون جدید مهریه ۱۴۰۲ مرد می تواند در خصوص پرداخت ۱۱۰ سکه نیز دادخواست اعسار و تقسیط به دادگاه تقدیم نماید و دادگاه در خصوص این دادخواست توان مالی مرد در پرداخت اقساط را لحاظ می کند. همچنین در صورتی که مبلغ اقساط برای مرد سنگین باشد وی می تواند مجددا تقاضای تعدیل اقساط را بدهد. در واقع حسب قوانین جدید این حوزه تلاش بر این است که مدیون مهریه تا حد امکان زندانی نشود. لازم به ذکر است در صورتی که مرد از پرداخت اقساط خودداری نماید زن می تواند تقاضای جلب وی را بنماید.

22222222222222222222222

 

وکیل مهریه

وصول مهریه که معمولا در زمان طلاق انجام می شود نیاز به پیگیری مداوم و اطلاع از اخرین قوانین و بخش نامه های این حوزه دارد و هرگونه اهمال یا عدم اقدام به موقع موجب تعذر یا تعسر در وصول آن خواهد بود. وکیل مهریه با داشتن دانش و تجریه کافی می تواند از زمان طرح درخواست تا حصول نتیجه موضوع را پیگیری نموده و حقوق موکل را به بهترین نحو تضمین نماید.

 

ایا طبق قانون جدید مهریه ۱۴۰۲ تنها تا ۱۱۰ سکه را می توان به عنوان مهر قرارداد؟

خیر, در واقع قانون گذار صرفا جلب و بازداشت را تا ۱۱۰ سکه از کل مهر که ممکن است بیش از این مقدار باشد اجازه داده و در مورد مازاد این مقدار تنها می توان اقدام به توقیف اموال نمود. باقی مانده مهر اگرچه قابل مطالبه است لکن وصول آن عملا ممکن نیست. همچنین در صورتی که مرد تقاضای اعسار دهد و این تقاضا پذیرفته شود امکان بازداشت نخواهد بود.

منبع: وکیل سایت

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر