سایت شماره یک:

 

پر کردن دندان درمانی غیر تهاجمی است البته ممکن است که دهان تا چند ساعت پس از درمان بی‌حس باقی بماند. بیمار باید پس از انجام درمان مراقب ناحیه آسیب دیده باشد و از تحریک شدن دندان خودداری کند.

همچنین، بیماران باید دستورالعمل‌های دندانپزشک را رعایت کنند تا اطمینان یابند مشکلی برای دندان پرشده به وجود نیاید و مهم تر از همه این که از عوارض پر کردن دندان در امان باشند.

بعد از پر کردن دندان چه چیزی را باید بدانید.

در صورتی که پس از پر کردن دندان بدانید باید چه کارهایی انجام داد می‌توانید روند بهبودی و طول عمر پرکردگی دندان را افزایش دهید.

درد بعد از پر کردن دندان

یکی از شایع‌ترین مواردی که پس از پر کردن دندان می‌توانید تجربه کنید، این است که مواد داخل دندان پر شده ممکن است زیاد باشد. معمولا دندانپزشک تمام تلاش خود را می‌کند تا ارتفاع پرکردگی را به درستی مشخص کند، اما در صورتی که پرکردگی دندان بیش از حد باشد ممکن است حس کنید وقتی شروع به حرکت دادن فک، صحبت کردن و جویدن می‌کنید، دندان شما را اذیت می‌کند. در مورد صاف کردن یا کوتاه کردن پر شدگی دندان به دندانپزشک خود اطلاع دهید. زیرا اگر پرکردگی بالاتر از بقیه دندان‌های شما قرارگیرد، احتمال ترک خوردن دندان را افزایش می‌دهد.

درد در دندان در کنار پر کردن

بعد از پرکردن دندان، برخی از افراد ممکن است در دندان‌های کنار دندان پر شده، درد احساس کنند. این قضیه کاملا طبیعی است به دلیل وجود مشکل در دندان شما نخواهد بود. اغلب اوقات، دندان پرشده جدید تنها سیگنال‌هایی را به دندان مجاور انتقال می‌دهد و پس از یک تا دو هفته باید این درد کاهش یابد.

حساسیت بعد از پر کردن دندان

حساسیت به هوا و غذای سرد یا گرم تا سه هفته بعد از پر کردن دندان عادی است. علاوه بر آن ممکن است در هنگام گاز زدن با دندان متوجه حساسیت روی پرکردگی دندان جدید شوید، مخصوصا اگر پرکردگی دندان برای حفره‌های عمیق‌ انجام شده باشد. به منظور جلوگیری از حساس شدن دندان پس از پر کردن، می‌توانید از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید. در صورتی که حساسیت بعد از دو هفته از بین نرفت، حتما با دندانپزشکی تماس بگیرید.

دندان درد بعد از پر کردن دندان

در صورتی که پس از پرکردن دندان جدید خود همچنان دچار دندان درد هستید و مواردی همچون ضربان، درد شدید یا درد مداوم را تجربه می‌کنید ممکن است نشانه این باشد دندان شما دچار پوسیدگی کاملاً عمیق در پالپ شده است. در این صورت احتمالا نیاز به عصب‌کشی یا کشیدن دندان خواهد بود. در صورتی که دچار این مشکل شده اید حتما با دندانپزشک خود صحبت کنید.

نحوه مراقبت از دندان بعد از پر کردن

برای مراقبت از دندان پر شده می‌توانید از غذاهای نرم استفاده کنید، پرهیز از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم، عدم استعمال دخانیات و یا استفاده از محصولات تنباکو می‌توانید دندان خود را سریع‌تر درمان کنید. با پیروی از نکات ذکر شده، می توان دوره بهبودی را سریع‌تر از سر گذراند.

از تحریک ناحیه آسیب دیده خودداری کنید.

بعد از پر کردن دندان، معمولا ناراحتی زیادی ایجاد نمی‌شود اما ممکن است که تا چند ساعت بعد از عمل دچار کمی بی‌حسی شوید. بهتر است که بخش آسیب دیده دهان را برای مدتی به حال خود رها کنید و از انجام کارهایی که منجر به آسیب می‌شود بپرهیزید. شما باید از ورزش‌های سخت و خوردن غذاهای سفت یا چسبنده بپرهیزید. زمانی که دهان از تقریباً ۱۲ ساعت بهبود یافت، می‌توانید روال عادی زندگی خود را از سر گیرید.

سیگار نکشید و از تنباکو استفاده نکنید.

سیگار کشیدن و جویدن تنباکو می تواند موجب تحریک دندان پر شده می‌شود و همچنین خطر عفونت دهان را افزایش می‌دهد. تا زمانی که دهان پس از پر کردن دندان بهبود یابد، از مصرف بعضی داروها اجتناب کنید. این قضیه می‌تواند از چند ساعت تا بیش از ۱۲ ساعت طول بکشد.

مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

بسیاری از افراد پس از پر کردن دندان برای عمل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مردد هستند، البته تا ۲۴ ساعت باید از انجام کارهای ذکر شده پرهیز کرد. پس از مدتی با وجود دندان درد باز هم لازم است که به آرامی مسواک زده و نخ دندان بکشید. دندانپزشکان توصیه می‌کنند که برای اینکار از مسواک بسیار نرم استفاده کنید.

در صورت وجود هرگونه مشکلی به دندانپزشک اطلاع دهید.

در صورت بروز درد غیرقابل تحمل، تورم لثه، یا بیرون آمدن پرکردگی، در اسرع وقت به دندانپزشک اطلاع دهید. احتمال دارد که از شما خواسته شود در همان روز یا روز بعد برای رفع مشکل اقدام کنید، مخصوصا اگر پرکردگی بیرون آمده و یا دندان دچار عفونت شده باشد.

نکاتی برای غذا خوردن بعد از سیر کردن

اکثر مردم پس از پرکردن یکی از دندان‌هایشان توسط دندانپزشک، سطحی از حساسیت را تجربه می‌کنند. در اینجا چند نکته کاربردی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن ناراحتی از آنها پیروی کنید:

  • با دقت غذا را گاز بزنید و بجوید. فک شما می‌تواند فشار زیادی را در هنگام گاز گرفتن وارد کند، به همین دلیل گاز گرفتن شدید غذا با دندان پرشده می‌تواند درد را به همراه داشته باشد. به همین دلیل سعی کنید که غذا را محکم نجوید و عمل جویدن را با طرف دیگر دهان خود انجام دهید.
  • از خوردن غذاهای سفت بپرهیزید. به عنوان مثال جویدن آب نبات سفت، آجیل، یخ و سایر غذاهای سخت ممکن است که با اعمال فشار بیش از حد به دندان موجب درد شود. گاز زدن غذاهای سفت می‌تواند ماده پر کننده را که فرصت زیادی برای سفت شدن نداشته از بین ببرد.
  • از خوردن غذاهای چسبناک خودداری کنید. مصرف غذاهای چسبنده بلافاصله پس از پر کردن دندان، می‌تواند مواد پر شده را از بین ببرد. دندان پر شده با آمالگام بیشتر از کامپوزیت احتمال تخلیه شدن دارد.
  • راحت باشید. با آهسته غذا خوردن می‌توانید از گاز گرفتن و فشار زیاد دندان خود که پر شده است، جلوگیری کنید.
  • از مصرف غذاهای شیرین بپرهیزید. غذاها و نوشیدنی های شیرین می‌توانند حساسیت دندان داده و رشد باکتری ها را در اطراف دندان پر شده جدید افزایش دهند.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی خیلی گرم و سرد خودداری کنید. با خوردن و نوشیدن غذاهایی با دمای متوسط، می‌توانید میزان حساسیت دندان را کاهش دهید.
  • با دهان بسته بجوید. در صورتی که دندان شما به گرما و سرما حساس باشد، حتی هوای سرد نیز می‌تواند موجب ناراحتی شما شود. با بستن دهان، احتمال ورود هوای سرد کاهش می‌یابد.

شما می‌توانید پس از پر کردن دندان هر چه قدر که می‌خواهید غذا بخورید اما زمان مصرف غذا بستگی به نوع پر کننده شما دارد. در صورتی که دندان شما با آمالگام پر شده احتمالا زمان بیشتری نسبت به پر کننده کامپوزیت نیاز دارد تا سفت شود و ممکن است ۲۴ ساعت طول بکشد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر