یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبر۲۴:

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: کشورهای مسلمان منطقه باتوجه به ظرفیت‌های بی‌نظیری که دارند، باید وارد مرحله‌ای از تحول‌خواهی بشوند که دیگر قدرت‌های زورگو و نظام سلطه، تصویر رعیت‌گونه به این کشورها نداشته باشند. خلیج فارس به معنای حقیقی می‌تواند ارباب ژئوپلیتیکی جهان شود.

سایت شماره یک:
 
 
کیومرث یزدان‌پناه، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبر۲۴ گفت: از سرگیری روابط تهران و ریاض و پایان خصومت میان دو قدرت اثرگذار منطقه‌ای در غرب آسیا، یکی از کلیدی‌ترین اتفاقات در سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۲ به شمار می‌رود که این عادی‌سازی در روابط ایران با محور ژئوپلیتیکی اسلامی در حوزه خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی، منطقه راهبردی خلیج فارس را در راستای یک عقلانیت معنادار و فراگیر و خروج از اختلافات و کشمکش‌های پرهزینه، وارد دوره‌ای متفاوت کرده است. این مسئله به‌طور خاصی در روابط دوجانبه و منطقه‌ای اثرگذار شده است.

وی تصریح کرد: به‌طور مثال خاتمه جنگ دردناک یمن از جمله دستاوردهای مهم این رخداد موثر تاریخی بود که در طی سالیان اخیر از بزرگترین بحران‌های منطقه‌ای در حوزه اسلامی به شمار می‌رفت.

این کارشناس یادآور شد: یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای این رخداد مهم، خروج ایران از انزوای خودساخته کشورهای مدعی غربی از جمله آمریکا بوده که غربی‌ها به‌واسطه این ابراز فشار، سعی در به زانو در آوردن ایران داشتند. حال با تغییر شرایط و بهبود روابط منطقه‌ای میان کشورهایی مثل ایران و عربستان، فرصت بی‌نظیری پدید آمده تا کشورهای منطقه به سمت تشکیل اتحادیه ژئوپلیتیکی اسلامی با تمام قدرت پیش پیش بروند.

این صاحب‌نظر امور بین‌الملل خاطر نشان کرد: این ره‌آورد بزرگ که با استقبال بسیار خوب داخلی و خارجی مواجه شده، فرایند عادی‌سازی روابط و کنارگذاشتن خصومت‌ها با کشورهای مسلمان منطقه، می‌تواند ضمن تقویت بنیان‌های اتحادزای منطقه‌ای، بسترها و مقدمات تشکیل راهبردی‌ترین اتحادیه منطقه‌ای در خلیج فارس و دریای عمان آن هم با مشارکت همه کشورهای منطقه را فراهم کند.

وی ادامه داد: مسئله‌ای که اکثر تحلیلگران برجسته در ایران و منطقه بر اهمیت و ضرورت آن تاکید و بر آن باور دارند این است که در صورت شکل‌گیری اتحادیه منطقه‌ای خلیج فارس، این منظومه قدرت اسلامی، قدرتی دو برابر از قدرت اتحادیه اروپا خواهد داشت و به قوی ترین نهاد منطقه‌ای اثرگذار در تحولات جهانی تبدیل خواهد شد.

این کارشناس اظهار کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب هم در یکی از سخنرانی‌های خود در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در جمع بانوان در خصوص انتقال بخشی از قدرت جهانی از نیمکره غربی به نیمکره شرقی مطرح کرده بودند، این رخداد بزرگ جهانی در حال وقوع است. منطقه خلیج فارس، شاخص‌ترین نقش را در تنظیم روابط بین‌الملل و رقابت‌های ژئوپلیتیکی ایفا خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: این همان موضوع مهم بین‌المللی است که در افق روابط نوین و سازنده کشورهای اسلامی منطقه، می‌تواند به نقطه عطفی در سازوکارهای بین‌المللی تبدیل شود. لذا کشورهای منطقه باید با عبور از ائتلاف‌های ضد همدیگر، به سمت تاسیس ائتلاف با هم حرکت کنند که در صورت تحقق این رخداد مهم، یک دهه رویایی پیش‌روی کشورهای منطقه خلیج فارس گشوده خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: منطقه‌ای که بیش از ۶۰درصد ذخایر نفت و ۴۵درصد ذخایر گاز دنیا را درکنار مواهب الهی هم‌چون خواستگاه دین مبین اسلام و کانون تمدن‌های بزرگ تاریخی و تمدنی دارد، باید در یک فرایند وحدت‌زای ژئوپلیتیکی به جایگاه اصلی خود در معادلات جهانی برگردد.

یزدان‌پناه تاکید کرد: کشورهای مسلمان منطقه باتوجه به ظرفیت‌های بی‌نظیری که دارند، باید وارد مرحله‌ای از تحول‌خواهی بشوند که دیگر قدرت‌های زورگو و نظام سلطه، تصویر رعیت‌گونه به این کشورها نداشته باشند. خلیج فارس به معنای حقیقی می‌تواند ارباب ژئوپلیتیکی جهان شود.

این کارشناس مطرح کرد: ایران و عربستان باید حتی از دیگر کشورهای مسلمان منطقه هم بخواهند که از سیاست‌های واگرایانه و تحمیل‌شده از ناحیه فرصت‌طلبانی مثل آمریکا و رژیم خبیثی مثل اسرائیل فاصله بگیرند و به چرخه نوین روابط اتحادزای اسلامی بپیوندند که در این صورت نظریه بیضی استراتژیک با شکل‌گیری منظومه قدرت اسلامی به حقیقت خواهد پیوست.

وی در پایان گفت: این همان راهبرد کلیدی در سیاست خارجی است که ضامن امنیت ملی و منطقه‌ای کشورهای ثروتمند اسلامی در بلندمدت خواهد بود.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر