از عایق الکتریکی در کابل های برق یا به عنوان روکش عایق بر روی سیم های مسی استفاده می شود، این عایق از بخش رسانای کابل های برق محافظت می کند، عایق الکتریکی کاربردهای بسیاری دارد، در این مقاله موارد استفاده از عایق الکتریکی را بیان کرده و 8 عایق الکتریکی متداول را معرفی خواهیم کرد.

سایت شماره یک:

 

از عایق الکتریکی در تجهیزات، تاسیسات الکتریکی، ساختمان ها، سیم کشی، ساخت خازن، ساخت ژنراتور، موتورها، برق گیرها، کلیدهای فشار قوی و سایر وسایل فشار قوی استفاده می شود.

فرش های عایق برق نوعی کفپوش های مقاوم و کاربردی هستند که در برابر میدان مغناطیسسی مقاوم بوده و دارای ایمنی هستند، فرش عایق الکتریکی در کارخانه AC، آزمایشگاه ها، ایستگاه های الکتریکی، اتاق ژنراتور و... کاربرد داشته و استفاده می شوند.

 

کاربرد و مشخصه عایق الکتریکی

عایق ها دارای انواع مختلفی از جمله عایق حرارتی و الکتریکی هستند که در صنعت برق کاربرد بسیاری دارند، عایق الکتریکی دارای مقاومت بسیار بالا بوده و هدایت کمی دارد، الکترون ها در اتم عایق ها قابلیت حرکت نداشته و در بین ماده حرکت می کنند.

عایق الکتریکی به عنوان سیم های برق و کابل کاربرد داشته و عملکردی همچون دی الکتریک در خازن ها دارد.

فیبر نسوز

فیبر نسوز انواع مختلف الیاف های مصنوعی می باشد و در انواع مختلفی تولید می شود که نسبت به کاربردی که دارند از آن ها استفاده می شود، فیبر نسوز دارای انواع مختلفی از جمله فیبرهای نسوز استخوانی، فیبر نسوز نخدار، فیبر اپوکسی، فیبر فایبر گلاس و ورق پلی امید و میلگرد پلی امید می باشد.

فیبر نسوز در برابر شرایط محیطی گوناگون مقاومت بالایی داشته و در شرایط فیزیکی و شیمایی آن هیچ گونه تغییری ایجاد نمی شود، این فیبر در برابر دما، شوک حرارتی، ذوب شدن، هدایت حرارتی کم و ذخیره سازی دارای مقاومت بالایی می باشد.

کاربرد فیبر نسوز

از انواع مختلف فیبرهای نسوز به عنوان عایق الکتریکی در صنایع فولاد، هوانوردی، صنعت خودرو، صنعت شیشه، کشتی سازی، صنایع حرارتی و... استفاده می شود، ضمن این که این فیبرهای نسوز در ساخت مکان های پر حرارت از جمله ساخت کوره ها، اتصالات حرارتی و کارخانه های ذوب فلزات قابل استفاده هستند.

فیبر استخوانی

فیبر استخوانی یکی از کاربردی ترین انواع عایق های الکتریکی است که از ترکیب رزین فنولیک و ماتریس (کاغذ کرافت) و در فشار 2000 تن پخته و تولید می شود، فیبر استخوانی نوعی عایق الکتریکی و حرارتی بوده و از استحکام مکانیکی و مقاومت الکتریکی بسیار بالایی برخوردار است.

امکان تراشکاری، ماشین کاری و پانچ فیبر استخوانی وجود دارد، این عایق در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی داشته و جذب رطوبت پایینی دارد، فیبر استخوانی در اشکال ورق، میله و لوله در رنگ های مشکی و قهوه ای تیره تولید و عرضه می شود.

کاربردهای فیبر استخوانی

از فیبر استخوانی در بخش ها و صنایع مختلف به ویژه صنعت برق و دی الکتریک قوی و نیروگاه های برق استفاده می شود، ضمن این که فیبر استخوانی به عنوان عایق الکتریکی در سایر صنایع از جمله مخابرات، هوا و فضا، ماشین سازی، مولدهای برق، ترانسفورماتورها استفاده می شود.

فیبر استخوانی

فیبر نخ دار

فیبر نخ دار از دیگر عایق های الکتریکی و حرارتی است که از ترکیب کتان و رزین فنولیک و در فشار 2000 تن با حرارت بالا ساخته می شود، فیبر نخ دار استحکام مکانیکی، مقاومت الکتریکی و حرارتی  بالایی داشته و امکان تراشکاری، ماشین کاری و پانچ شدن آن وجود دارد.

کاربرد فیبر نخ دار

فیبر نخ دار در دو اندازه نازک و ضخیم و دو نوع کلاس مختلف ارائه می شود، از نوع نازک فیبر نخدار در صنایع الکتریکی استفاده شده و از نوع ضخیم آن در ساخت قرقره، چرخ دنده، واشر و... استفاده می شود.

فیبر نسوز استخوانی و فیبر نسوز نخ دار دارای ویژگی های مشابهی با یکدیگر هستند، تنها تفاوت این دو نوع فیبر این است که فیبر نسوز استخوانی دارای استحکام بیشتری نسبت به فیبر نخ دار بوده و فیبر نخ دار شکنندگی بیشتری دارد، ضمن این که احتمال لب پر شدن فیبر استخوانی در زمان پانچ و تراش کاری نسبت به سایر فسیبرهای نسوز وجود دارد.

فیبر فایبرگلاس

فیبر فایبر گلاس از دیگر انواع عایق های الکتریکی است که از مقاومت حرارتی بسیار بالایی برخوردار است، این نوع از فیبرها از ترکیب نوعی الیاف و پلاستیک تولید شده و به عنوان نوعی عایق الکتریسیته و عایق حرارتی کاربرد دارد، از این نوع فیبر برای تولیدات زرهی و در صنعت هواپیما سازی استفاده می شود.

کاربرد فیبر فایبرگلاس

فیبر فایبر گلاس یا اپوکسی گلاس که نوعی تقویت کننده محسوب می شود از ترکیب رزین اپوکسی و الیاف شیشه تولید می شود، این فیبر از بهترین عایق های الکتریکی و حرارتی شناخته می شود، فیبر فایبرگلاس قابلیت تراش کاری و ماشین کاری داشته و از مقاومت الکتریکی و حرارتی و استحکام مکانیکی بسیار بالایی برخوردار است.

فیبر فایبر گلاس دارای انواع مختلف فیبر اپوکسی گلاس، فیبر فایبرگلاس G10 و فیبر فایبرگلاس G11 می باشد و استفاده از آن در صنایع مختلفی کاربرد دارد.

لوله استخوانی

لوله استخوانی از دیگر عایق های الکتریکی و کامپوزیتی است که از ترکیب الیاف و کاغذهای مخصوص و رزین فنولیک و سایر مواد افزودنی تشکیل می شود، لوله های استخوانی در فشار و دمای بسیار بالا و با استفاده از قالب های مخصوص تولید می شود، ضمن این که لوله استخوانی دارای استحکام مکانیکی و مقاومت الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی می باشد.

لوله استخوانی در دو نوع استخوانی و نخ دار در کلاس های حرارتیH ، F،  Aارائه می شوند.

لوله فایبرگلاس

لوله فایبر گلاس نوعی عایق الکتریکی و حرارتی بوده و از مقاومت مکانیکی بالایی برخودار است این عایق دارای قدرت تحمل فشار بالا بوده و قابلیت برش کاری، تراش کاری و ماشین کاری را دارا می باشد.

عایق نوین

فلنچ فیبر استخوانی

فلنچ فیبر استخوانی را می توان از عایق های الکتریکی معرفی کرد که از جنس فیبر استخوانی، فیبر نخدار، فیبر تکستولیت، فیبر ایزوتکس و فیبر فایبرگلاس و در ضخامت های مختلفی طراحی می شود.

خرید عایق های الکتریکی

خرید انواع عایق های الکتریکی با کیفیت با مناسب ترین قیمت را می توانید از فروشگاه عایق نوین فاخر انجام دهید، جهت مشاوره، راهنمایی و خرید می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید کارشناسان مجموعه شما را راهنمایی کنند تا بتوانید مناسب ترین محصولات را خریداری کنید.

تگ های مرتبط

ارسال نظر