کودک آزاری یکی از انواع جرائمی به شمار می آید که این روزها اخبار مختلفی از آن به گوش می رسد و مطابق با قانون کشورمان برای فرد خاطی مجازاتی در نظر گرفته شده است که ما در این مقاله به طور کامل در رابطه با این جرم، انواع آن و مجازات تعیین شده برای آن می پردازیم تا هر آنچه باید بدانید را متوجه شوید.

سایت شماره یک:

 

 

کودکان از لطیف ترین و بی آزارترین موجودات هستند که در دنیای کودکانه خود سرگرم می باشند، اما متاسفانه باید گفت امروزه با توجه به جو و شرایط، این کودکان توسط افراد مختلف یا حتی گاها پدر و مادر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. بر اساس قوانین ایران کودک آزاری جرم به شمار می آید و برای افرادی که مرتکب این جرم می شوند، مجازات در نظر گرفته خواهد شد. حال برای آنکه درک بهتری از جرم کودک آزاری مجازات آن پیدا کنید، در ادامه همراه ما باشید.

منظور از کودک آزاری چیست؟

به طور کلی کودک آزاری به هر گونه عملی گفته می شود که منجر به آزار دیدن کودک خواهد شد. این آزار و اذیت می تواند فیزیکی، عاطفی، بی توجهی، سوء استفاده جنسی، استثمار تجاری یا هر نوع استثمار دیگری باشد که هر کدام به نوعی روی جسم یا روان کودک اثر نامطلوب دارند. مسلما هرچه تعداد و شدت این آزار و اذیت ها بیشتر باشد، اعتماد به نفس و قدرت کودک نیز از بین می رود و کرامت انسانی کودک نیز مورد تعرض قرار خواهد گرفت.

انواع کودک آزاری

سازمان جهانی بهداشت، در رابطه با این جرم صحبت کرده است و در تعاریف خود این جرم را به انواع مختلفی تقسیم بندی می کند که باید گفت انواع جرم کودک آزاری شامل دسته های زیر می شود:

کودک آزاری جسمی: همانطورکه از نام این دسته مشخص است، به هر گونه رفتار و برخورد فیزیکی که منجر به آسیب دیدن جسم کودک شود، کودک آزاری جسمی می گویند. برای مثال زمانی که پدر و مادر یا هر شخصی، شروع به تنبیه بدنی کودک می کند، مرتکب این نوع از کودک آزاری شده است.

کودک آزاری جنسی: یکی از شایع ترین حالت های کودک آزاری، به کودک آزاری جنسی مربوط می شود. در رابطه با این نوع از جرم باید گفت هر اقدام و عملی که منجر به استفاده جنسی از کودک شود، در این دسته قرار می گیرد که برای مثال می توان به مواردی چون ساخت فیلم های جنسی کودکان، اجبار کودک به انجام فعالیت های جنسی، انجام رفتارهای جنسی در حضور کودک و ... اشاره کرد.

کودک آزاری عاطفی: از دیگر انواع کودک آزاری می توان به کودک آزاری عاطفی اشاره کرد. فعالیت هایی که در این دسته قرار می گیرند مدل های مختلفی دارند که عبارتند از مواردی چون حبس کودک در حمام یا انباری، بی توجهی نسبت به خواسته های کودک، انجام رفتارهای خشونت آمیز، کنترل شدید کودک، داشتن انتظارات غیرمعمول و ..

غفلت: غفلت از دیگر انواع کودک آزاری به شمار می آید و به هر گونه رفتاری که باعث بی توجهی به سلامت، تحصیل، تغذیه، اعتیاد و ... کودک شود در این دسته از کودک آزاری قرار می گیرد. از نمونه های کودک آزاری از طریق غفلت می توان به مواردی چون کارتن خواب کردن فرزند، منع از تحصیل فرزند، فروش کودک، پخش مواد با کمک فرزند، تکدی گری کودک یا زباله گردی کودک اشاره کرد.

کودک آزاری چه پیامدهایی به همراه دارد؟

کودک آزاری چه پیامدهایی به همراه دارد؟

تا به اینجا انواع روش های کودک آزاری را موردبررسی قرار دادیم، اما باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که بعضی از افراد فکر می کنند که انجام کارهای نام برده شده تاثیری بر زندگی کودک ندارند و آسیبی به کودک وارد نمی شود. باید گفت چنین طرز فکری صحیح نمی باشد و پیامدهای کودک آزاری از آنچه فکر می کنید بیشتر است.

فراموش نکنید که کودکان روحیه بسیار حساسی دارند و از نظر جسمی و فیزیکی نیز ضعیف تر هستند، بنابراین هر نوع از کودک آزاری پیامدهای مختلف و بسیاری را برای کودک به همراه خواهد داشت. باید گفت شدت و نوع پیامدی که می گوییم، بسته به نوع کودک آزاری، شدت آن و مدت زمانی که کودک در معرض آن بوده است بستگی دارد.

برای مثال اگر یک کودک مورد تعرض و کودک آزاری جنسی و عاطفی قرار گیرد، علاوه بر آنکه جسمش آسیب می بیند، از نظر روانی نیز بهم خواهد ریخت، زیرا معمولا کودکان این شرایط را درک نمی کنند و نمی توانند در رابطه با آن صحبت کنند. گاهی اوقات نیز آزار و اذیت ها به گونه ای می باشند که منجر به نقض عضو کودک خواهند شد، بنابراین کودک تا زمانی که بزرگ می شود، با این مشکل درگیر خواهد بود.

کودک آزاری های جنسی نیز پیامدهای مختلفی به همراه خواهند داشت؛ برای مثال گاهی اوقات ممکن است در اثر تجاوزهایی که در کودکی یک دختر صورت می گیرد، حاملگی یا سایر مشکلات مربوط به بارداری پیش آید که هرکدام خود تبعاتی را به همراه خواهند داشت. بنابراین نمی توان گفت کودک آزاری پیامد و تبعات خاصی ندارد، چراکه گاهی اوقات مشکلات ناشی از چنین اتفاقی بسیار پیچیده نیز می شود.

حال اگر شمال تهران هستید و فرزند شما یا اطرافیانتان به هر طریقی مورد کودک آزاری قرار گرفته است، با بهترین وکیل کیفری شمال تهران مشورت کنید تا هر آنچه باید بدانید به شما گفته شود تا در ادامه بتوانید بهترین عملکرد را از خود نشان دهید و حق و حقوق خود را بگیرید.

راه های اثبات جرم کودک آزاری

همانطورکه اعلام شد، کودک آزاری در قانون کشور ما جرم به شمار می آید و از نظر شرعی نیز مشکل دارد؛ از همین رو افرادی که درگیر چنین مسائلی می شوند، باید به دنبال راهی برای اثبات جرم باشند تا بتوانند در ادامه سایر مراحل پیگیری و بررسی را انجام دهند.

در رابطه با اثبات جرم کودک آزاری باید گفت کار سختی پیش روی شما قرار ندارد، زیرا این جرم در دسته جرائم عمومی قرار می گیرد و نیازی به شاکی خصوصی ندارد. بنابراین اگر فردی در خیابان شاهد کودک آزاری باشد و آن را به مراجع اطلاع دهد کافیست و جرم ثابت می شود.

البته گاهی اوقات پرونده مربوط به کودک آزاری شاکی خصوصی نیز دارد که در چنین حالتی باید مراحل شکایت مانند هر دعاوی دیگری انجام شود. لذا شاکی باید در اولین مرحله به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و شکوائیه خود را مبنی بر کودک آزاری به ثبت برساند. گاهی اوقات برای آنکه ثبت و پیگیری از شکایت به درستی انجام شود، ارائه گواهی پزشک قانونی نیاز خواهد بود تا میزان و شدت آسیب و آزار مشخص شود. فراموش نکنید که مشورت و کمک گرفتن از بهترین وکیل شمال تهران در این مسیر بسیار کمک کننده خواهد بود و شما را از سردرگمی خارج خواهد کرد.

مجازات کودک آزاری چیست؟

مجازات کودک آزاری چیست؟

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره داشتیم که کودک آزاری در بسیاری از مواقع توسط پدر و مادر انجام می شود و لزوما نمی توان گفت تنها افراد غریبه و بیمار دست به چنین اقدامی می زنند. حال مطابق با قانون حمایت از کودکان و نوجوان، هر فردی که دست به کودک آزاری بزند مجرم است و مجازات خواهد شد. مجازاتی که برای فرد کودک آزار در نظر گرفته شده عبارت است از:

اگر فرد کودک آزار دست به خرید و فروش کودک زده باشد یا از او برای انجام کارهای خلاف چون قاچاق استفاده کرده باشد، به شش تا دوازده ماه حبس یا جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

اگر فرد به جسم یا روح کودک صدمه وارد کند و در ادامه به طور عمد به سلامت و بهداشت جسمی و روانی کودک بی توجهی کند یا اجازه تحصیل به کودک را ندهد، سه ماه تا شش ماه به حبس محکوم خواهد شد. گاهی اوقات بسته به آزار و اذیت، جزای نقدی نیز برای فرد مجرم تعیین خواهد شد.

اگر موسسه یا مجموعه ای، وظیفه ی نگهداری و سرپرستی از کودکان را دارد، باید در صورت مشاهده هر نوع کودک آزاری این موضوع را گزارش دهد، زیرا در غیر این صورت مجرم شناخته می شود و به حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

کلام آخر

کودک آزاری یکی از شایع ترین اقداماتی به شمار می آید که در چند سال اخیر گزارش و اخبار بسیاری در رابطه با شنیده ایم و از آنجایی که در قانون کشور ما هر گونه عملی که کودک آزاری خطاب شود، جرم به شمار می آید، برای فرد خاطی مجازاتی در نظر گرفته خواهد شد. ما در این مقاله تمام جنبه های این جرم را معرفی کردیم، حال اگر شما همچنان در رابطه با این موضوع مشکل دارید، می توانید با بهترین وکیل شمال تهران صلاح مشورت کنید تا اطلاعات تکمیلی در اختیار شما قرار گیرد و بر اساس شرایط بهترین عکس العمل را از خودتان نشان دهید.

منبعوکیل از ما

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر