یک کارشناس بازار مسکن گفت: کیفیت و جانمایی دو مقوله اصلی در موفقیت طرح نهضت ملی مسکن هستند و لازم است دولت با توجه به آنها اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کند.

سایت شماره یک:

محسن ملکی  کارشناس مسکن، در خصوص پروژه های ساخت مسکن اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت ها در بازار مسکن طی سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته، از قدرت خرید بسیاری از خانواده ها کاسته شده است.

وی اضافه کرد: با اینکه از توان مردم برای خرید خانه کاسته شده، برخی پروژه های دولت برای ساخت مسکن مورد استقبال قرار نگرفتند که این امر ناشی از کیفیت پایین برخی از واحدهای مسکونی ساخته شده و جانمایی نامطلوب آن بوده است.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت واحدهای مسکونی را برای اقشار متوسط با کیفیت مطلوب و در جای مناسب ایجاد کند، استقبال از آن افزایش می یابد و این امر باعث خانه دار شدن بسیاری از خانوارها می شود.

ملکی ادامه داد: پروژه هایی همچون مسکن مهر به دلیل اینکه در مناطق دور افتاده حاشیه ای شهرها و با کمترین امکانات و زیرساخت ها و سطح پایین کیفی ساخته و ایجاد شدند، بی اعتمادی مردم را به دنبال داشتند و همین مسئله باعث شده استقبال از سایر طرح های حمایتی مسکن تا حدی کاهش یابد.

ملکی خاطرنشان کرد: اگر این واحدهای مسکونی به شکلی ساخته و ایجاد می شدند که ساکنان آن ها به امکانات اولیه دسترسی خوبی داشتند و تمامی زیرساخت ها برای آن ها فراهم بود، اکثریت صاحبان مسکن های مهر در آنها ساکن می شدند و میزان استقبال از سایر پروژه های مسکن (مسکن ملی و جهش تولید مسکن) افزایش می یافت.

وی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن تصریح کرد: دولت در قالب این قانون متعهد شده سالانه یک میلیون مسکن تولید کند و با این کار به حمایت از اقشار فاقد مسکن بپردازد. اگر دولت به تعهدات خود برای ساخت این مسکن عمل کند و آن را با کیفیت و با فراهم سازی زیرساخت ها تولید کند، این پروژه نتیجه بخش خواهد بود. ناگفته نماند که دولت در قبال طرح های مسکن نیمه تمام دولت های قبلی هم متعهد است و باید تکلیف آن ها را مشخص کند.

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: البته جدا از این بحث، دولت می تواند برای کمک به وضعیت اسکان مردم، بافت های فرسوده شهری را احیا و نوسازی و با ارائه تسهیلات و طرح های تشویقی ویژه به بازسازی آن ها کمک کند. با توجه به اینکه در بافت فرسوده شهری انواع زیرساخت ها و امکانات اولیه فراهم است و نوسازی خانه فرسوده در بهبود شرایط کنونی مسکن مردم اثرگذار است.

نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال در برنامه دولت قرار گرفته است؛ ثبت‌نام متقاضیان این طرح از طریق سامانه ثمن به نشانی saman.mrud.ir بعد ابلاغ قانون جهش تولید توسط رییس‌ جمهوری از ۲۸ مهرماه آغاز شده و تا ۱۵ آذرماه ادامه دارد.

برابر تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی معاونت مسکن و ساختمان، تاکنون یک میلیون و ۵۰۵ هزار و ۷۹۲ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر