بر اساس پژوهشی که به تازگی انجام شده، قرارگرفتن در معرض مالاریا می‌تواند شدت بیماری کرونا را کاهش دهد

سایت شماره یک:

بیماری کرونا در ایران مثل سایر کشورها ابعاد مختلف زندگی را دچار دگرگونی های متعددی کرده است و بیماری کرونا سبب خیزهای متعددی چه درجهان، چه در ایران شده است. واکسن کرونا در مواجهه با اغلب سویه های مختلف این بیماری پیروز بود و با شدت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور، بیماری کرونا طی ماه های اخیر روند کاهشی پیدا کرده است. با این همه، سویه جدید بیماری کرونا با نام «امیکرون» باعث نگرانی های گسترده شده است چرا که جهش ویروس بسیار شدیدتر شده است و خبرهایی مبنی بر احتمال کم اثر بودن واکسن ها در مقابل سویه جدید به گوش می رسد.  

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ممکن است «اومیکرون» سریع‌تر از سایر سویه‌های ویروس کرونا گسترش یابد.

حدود دو ماه طول کشید تا گونه‌ی دلتا توسط سازمان بهداشت جهانی در دسته‌ی ویروس‌های «نگران‌کننده» طبقه‌بندی شود؛ اما گونه‌ی Omicron ظرف ۷۲ ساعت پس از شناسایی در این طبقه‌بندی جای گرفت!

پیدا شدن گونه جدیدی از ویروس کرونا در قاره آفریقا نگرانی‌های زیادی را بوجود آورده است، یک متخصص بیماری‌های عفونی گفته است که این سویه جدید "خطرناک‌ترین و بدترین موردی که تاکنون دیده‌ایم" بوده و این نگرانی وجود دارد که این سویه بالقوه بتواند مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌ها را دور بزند. 

این بیماری اولین‌بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد؛ مؤسسه ملی بیماری‌های واگیر (NICD) در روز پنجشنبه اعلام کرد که ۲۲ مورد [مثبت] تأیید شده است؛ به تدریج با انتشار نتایج آزمایش، موارد بیشتری به ثبت رسیده‌اند.

تولیو دی اولیویرا، ویروس شناس آفریقای جنوبی، در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گفت: «نوع جدید ویروس کرونا باعث نگرانی در آفریقای جنوبی شده است». او توضیح داد که تعداد بالای جهش‌های اسپایک در گونه  Omicron که در حال حاضر حداقل ۳۲ مورد است، نگران‌کننده است چرا که نشان می‌دهد این ویروس توانایی مقاومت در برابر واکسن را داراست و در انتقال بیماری قوی‌تر عمل می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت گفته چند هفته‌ای طول می‌کشد که تاثیر این سویه جدید را دریابند، در حالیکه متخصصان روی این موضوع کار می‌کنند که میزان انتقال‌پذیری آن را مشخص کنند.

کارشناسان اعلام کردند که تست‌های پی‌سی‌آر همچنان قادر هستند این سویه جدید را شناسایی کنند.

تاکنون چهار نوع  آلفا، بتا، گاما و دلتا تحت عنوان ویروس‌های جهش یافته "نگران‌کننده" شناسایی شده بودند و قابلیت سرایت بالای این گونه‌ها، عامل موج چهارم همه‌گیری تلقی می‌شود. دو نوع جهش‌یافته دیگر از جمله "لامبدا" نیز در آمریکای لاتین ظاهر شدند که نسبت به واکسن مقاوم‌تر از سایر گونه‌ها بودند.

دلتا در حال حاضر گونه‌ی غالب کووید-۱۹ در سطح جهان است که برای اولین بار در هند شناسایی شد و با سرایت حداکثری در سراسر جهان نشان داد که مسری‌تر از انواع قبلی ویروس است.

به تازگی بر اساس پژوهشی جدید که از سوی برخی پژوهشگران در کشورهای مالی و اوگاندا صورت گرفته، قرار گرفتن در معرض مالاریا ممکن است به کاهش شدت ابتلا به کرونا، بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ‌های ناشی از کرونا منجر شود.

این یافته پژوهشگران که در نشست «انجمن آمریکایی طب گرمسیری و بهداشت» ( که سازمانی غیر انتقاعی در ویرجینیای آمریکاست) ارائه شد، بیانگر نشانه‌های خفیف کرونا در میان افرادی بود که در معرض ویروس کرونا در مناطقی با سطح مالاریای بالا قرار داشتند.

این یافته ها محققان را به سوی این فرضیه سوق داد که افرادی که پیشتر در معرض مالاریا قرار گرفته اند، اما زنده مانده اند، نوعی محافظ برابر کرونا دارند.

بر اساس این گزارش، موارد شدید ابتلا به کرونا اغلب با افزایش پروتئین هایی به نام «سیتوکین ها» همراه است که باعث پاسخ التهابی و تخریب بافتی می شود. محققان اوگاندایی دریافتند افراد دارای سابقه ابتلا به مالاریا دارای سطح پایین تری از این سیتوکین ها هستند.

دکتر جین آچان (Jane Achan) پژوهشگر ارشد در کنسرسیوم مالاریا که یک سازمان غیردولتی مستقر در انگلیس است، به پایگاه Devox گفت: تمام بیمارانی که جزو افراد در معرض شدید مالاریا در گذشته قرار داشتند، سطح پایین تری از سیتوکین ها را به نسبت افرادی که در گذشته کمتر در معرض مالاریا بودند، داشتند.

او همچنین گفت که قرار داشتن در معرض مالاریا به این معنا نیست که شاهد هیچ گونه علائم شدید بیماری کرونا در این افراد نباشیم؛ بلکه به این معناست که نرخ گزارش‌های بستری شدن این افراد در بیمارستان، علائم بیماری و میزان مرگ و میر در این افراد کمتر از حد انتظار بوده است.

با این همه مشخص نیست که بیماری مالاریا در سویه جدید کرونا ویروس (امیکرون) اثری داشته باشد یا خیر.

تگ های مرتبط

ارسال نظر