کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران به مناسبت سالگرد دیدار ایران و استرالیا به دیدار سفیر این کشور در تهران رفت.

سایت شماره یک:

علی دایی (زادهٔ ۱۴ بهمن ۱۳۴۸) بازیکن فوتبال بازنشستهٔ تیم ملی ایران و باشگاه پرسپولیس است که علاوه بر بازی در لیگ برتر ایران، سابقه حضور در لیگ‌های ستارگان قطر، امارات و بوندسلیگا آلمان را هم در کارنامه دارد. علی دایی اکنون مربی فوتبال، تجارت‌پیشه، کارآفرین و بنیانگذار و مدیرعامل شرکت پوشاک ورزشی دایی است. علی دایی که بهترین گلزن تاریخ تیم ملی ایران به‌شمار می‌رود. علی دایی با زدن ۱۰۹ گل در ۱۴۹ بازی ملی، دومین گلزن در رده بازی‌های ملی فوتبال مردان جهان دارد. علی دایی با ثبت ۱۴ گل، رکورد بیشترین گلزنی را در ادوار جام ملت‌های آسیا در اختیار دارد.

علی دایی صبح امروز  با حضور در سفارت استرالیا در تهران دیداری با لیندال ساکس، سفیر این کشور داشت و خاطرات بازی به یاد ماندنی ایران و استرالیا را مرور کرد. در این دیدار، دایی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران را هم به عنوان یادگار به سفیر استرالیا اهدا کرد.

در تاریخ هشتم آذر ۱۳۷۶، تیم ملی فوتبال ایران با تساوی ۲ بر ۲ برابر استرالیا که در ملبورن صورت گرفت، جواز حضور در جام جهانی ۹۸ فرانسه را کسب کرد.

 

علی دایی؛ آقای گل 

  • بازیکن سال فوتبال آسیا ۱۹۹۹
  • گلزن دوم ملی جهان با ۱۰۹ گل زده
  • آقای گل جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ با ۸ گل زده
  • آقای گل بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ با ۸ گل زده
  • آقای گل مسابقات فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۴ با ۵ گل زده
  • آقای گل لیگ برتر فوتبال ایران ۸۳–۱۳۸۲ با ۱۶ گل زده

علی دایی در نظرسنجی‌های سایت ای‌اف‌سی و برنامه نود با کسب اکثریت آرا به ترتیب به عنوان بهترین مهاجم تاریخ جام ملت‌های آسیا و نیز بهترین مهاجم بعد از انقلاب در ایران انتخاب شد. علی دایی همچنین از سوی ای‌اس‌پی‌ان به عنوان یکی از ده بازیکن برتر تاریخ فوتبال آسیا انتخاب شده است. علی دایی توسط فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال در تیم منتخب قرن ۲۰ آسیا قرار گرفته‌است. او با زدن ۱۰۹ گل در ۱۴۹ بازی ملی، دومین گلزن در رده بازی‌های ملی فوتبال مردان جهان و همچنین با ثبت ۱۴ گل، رکورد بیشترین گلزنی را در ادوار جام ملت‌های آسیا در اختیار دارد.

 

عضویت در فیفا

علی دایی پس از محسن صفایی فراهانی به عنوان دومین ایرانی عضو کمیته فنی فیفا به‌شمار می‌رود.

عضویت دایی در فیفا در حالی انجام گرفت که محمد دادکان با ارسال نامه‌ای به فیفا شرایط حضور وی را در فیفا را فراهم کرد. دایی در اواخر سال ۱۳۹۱ از کمیته فنی فیفا کنار گذاشته شد.

عضویت دایی در تیم منتخب قرن ۲۰ فوتبال آسیا

علی دایی و علی پروین از ایران در تیم منتخب قرن ۲۰ فوتبال آسیا به انتخاب فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) قرار گرفته‌اند.

علی دایی نخستین بار در سال ۱۳۷۲ به عنوان بازیکن جانشین در مقابل پاکستان در جام اکو برای تیم ملی به میدان رفت. او در ۱۴۸ بازی، بیش از ۱۰۰ گل (بر اساس آمار برنامه نود ۱۰۷ گل، و بر اساس آمار فیفا ۱۰۹ گل) برای تیم ملی ایران به ثمر رسانده‌است و رکورد دار گلزنی در رده ملی می‌باشد. دایی در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۸۰ برای صدمین بار در مقابل تایلند پیراهن تیم ملی را بر تن کرد.

علی دایی و مربیگری در عرصه فوتبال

علی دایی سابقه مربیگری در تیم‌های باشگاهی سایپا البرز، پرسپولیس تهران، راه‌آهن، صبای قم و نفت تهران را در کارنامه دارد. او همچنین بیش از یک سال هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده داشت.

حضور در شبکه‌های اجتماعی

در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۹۲ علی دایی حضور خود در فیسبوک را تکذیب کرد و تنها حضورش در شبکه‌های اجتماعی را در شبکه ارتباطی چهره‌ها و مردم عنوان کرد. وی از راه‌اندازی سایت شخصی‌اش در آینده‌ای نزدیک خبر داد. دایی مدتی بعد در اینستاگرام شروع به فعالیت کرده و صفحه او تا ۲۹ دی ۱۳۹۹ بیش از ۶ میلیون ۲۰۰ هزار دنبال‌کننده پیدا کرد.

سفیر حسن نیت نهضت جهانی

علی دایی در سال ۱۳۸۶ توسط فدراسیون فوتبال ایران به عنوان نماینده فوتبال ایران در سازمان یونیسف معرفی شد. دایی و مهتاب کرامتی (بازیگر سینما) به عنوان دو سفیر ایران در این سازمان بین‌المللی عضویت دارند.

دریافت نشان شجاعت درجه سه از رئیس‌جمهور

پس از پیشنهاد علی کفاشیان (معاون فنی وقت سازمان تربیت بدنی) و تصویب هیئت دولت، علی دایی در سال ۱۳۸۳ از سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت ایران، نشان شجاعت درجه سه دریافت کرد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر