سایت شماره یک:

کمر به بخش میانی بدن گفته می‌شود که حد فاصل بین قسمت زیرین قفسه سینه و تاج خاصره لگن در ناحیه پشت بدن است و قسمت جلویی آن را امعا و احشاء تشکیل می‌دهد. در واقع کمر به بخش پشتی ناحیه شکمی بدن گفته می‌شود که از پنج مهره ستون فقرات و ماهیچه‌های اطراف آن تشکیل می‌شود. همه ما حداقل یکبار در زندگی خود دچار کمردرد ناگهانی شده‌ایم و می‌خواستیم بدانیم که علت کمر درد ناگهانی چیست؟ البته دلایل متعددی ممکن است عامل این موضوع باشد؛ اما برخی از دلایل آنچنان شایع است که می‌توان گفت در اغلب موارد، علت درد را می‌توان در یکی از آن‌ها جویا شد. در این مطلب قرار است به چند دلیل اصلی کمر درد ناگهانی و راه‌های تسکین آن بپردازیم.

دلایل اصلی بروز ناگهانی کمر درد کدامند؟

مهره‌های پایینی که در قسمت کمر قرار دارند، در طول روز فشار بسیاری را تحمل می‌کنند. این پنج مهره بیشترین فشار را به دوش می‌کشند و به علت متصل بودن به مهره‌های لگن، فشارهای وزنی بالاتنه و فشارهای کاری پایین‌تنه را به صورت توامان تحمل می‌کنند. به همین دلیل بسیار شایع است که به دلیل فشار زیاد به مهره‌ها یا خستگی ماهیچه‌ها، احساس کوفتگی و درد به انسان دست دهد. اما این درد خود انواع مختلفی دارد که هر یک ممکن است دلیلی مجزا از دیگری داشته باشد.

  1. کمر دردهای مقطعی

به عنوان مثال گاهی ممکن است کمر درد ناگهانی در بخش خاصی از روز به سراغ شما بیاید. در این صورت باید دلیل را در شرایط زندگی خود جستجو کنید. به عنوان مثال اگر در ابتدای صبح و پس از بیدار شدن احساس کمر درد دارید، به احتمال فراوان محل خواب شما از لحاظ ارگونومی چندان استاندارد نیست و باعث این درد می‌شود. این احتمال وجود دارد که سفتی بیش از تشک شما و یا فرورفتگی تخت در قسمت میانی، باعث این درد باشد. یا اگر درد ناحیه کمر در زمان کار یا بعد از کار ناگهان به سراغ شما می‌آید، باید علت را در صندلی کار خود و شرایط کاری خود جستجو کنید. در بسیاری از مواقع، تنها قرار دادن یک پشتی طبی برای پر کردن گودی کمر، می‌تواند بسیاری از دردهای ناگهانی را از بین ببرد.

  1. کمر درد‌های عصبی

گاهی اوقات درد کمر نشات گرفته از التهابات عصبی درون بدن است. سیستم اعصاب ما به شکل بسیار پیچیده‌ای در هم تنیده شده و در تمام بدن ما نیز وجود دارد. گاهی یک التهاب عصبی ممکن است سبب درد در ناحیه کمر و یا سوزش سطحی پوست گردد. گاهی نیز این التهابات عصبی فراتر رفته و باعث تحریک عصب سیاتیک می‌شود. درد سیاتیک کمر، از انواع بسیار متداول و البته سخت کمر درد است. تحریک شدن عصب سیاتیک همچنین ممکن است به علت کار و فعالیت ناصحیح و سنگین اتفاق بیفتد که در این صورت با استراحت کافی، بهبود خواهد یافت.

  1. مشکلات فرم ستون فقرات

گاهی علت کمر درد ناگهانی در افراد، شکل غیر طبیعی مهره‌های کمر است. علت این امر ممکن است تصادف، آسیبی در کودکی و یا حتی یک امر مادرزادی باشد. قوس زیاد مهره‌ها، پیچ خوردگی مهره‌ها و مواردی از این دست، همگی دلایلی برای بروز ناگهانی کمر درد هستند. این افراد نیاز دارند که از کمربندهای طبی و قوزبندهای استاندارد به طور دائم استفاده کنند و یا حتی گاهی ممکن است جراحی مهره‌ها و جلسات فیزیوتراپی نیز انجام گیرد.

  1. کمر درد به علت دیسک

ستون فقرات ما از مهره‌ها و دیسک‌ها تشکیل شده است. دیسک‌هایی که بین مهره‌ها قرار دارند، به ما کمک می‌کنند که انعطاف بیشتری در ناحیه کمر داشته باشیم و خود را به چپ و راست خم کنیم. گاهی بیرون زدگی دیسک کمر ، باعث درد زیاد در ناحیه کمر می‌شود. این درد به دلیل ارتباط مستقیم با نخاع مرکزی، بسیار طاقت‌فرسا است و در بسیاری از مواقع نیز راهی جز جراحی برای افراد باقی نمی‌گذارد. عمل دیسک، عملی دشوار است که نیاز به مراقبت‌های ویژه بعد از جراحی و فیزیوتراپی نیز خواهد داشت.

  1. کمر درد به علت چاقی

شاید اضافه وزن به تنهایی چندان تاثیری بر روی کمر درد نداشته باشد، اما اگر چاقی شکم را دلیل بسیاری از کمر دردهای ناگهانی بدانیم، اغراق نکرده‌ایم. چاقی شکم باعث افزایش قوس کمر و کشیدگی مهره‌ها به داخل می‌شود. این عارضه به عنوان یکی از عوارض رایج چاقی شکم همواره مطرح می‌شود و تنها چاره آن، کاهش وزن و حذف چربی‌های انباشته شکمی است.

  1. کمر درد ناشی از افراط و تفریط در ورزش کردن

همانقدر که کم‌تحرکی ممکن است باعث آسیب باشد، افراط در ورزش کردن و اشتباه در انجام حرکات نیز می‌تواند آسیب رسان باشد. یکی از دلایلی که باعث تاکید بر روی ورزش زیر نظر یک مربی مجرب می‌شود، این است که با انجام حرکات نادرست و یا گرم نکردن اصولی، باعث آسیب‌های جبران ناپذیر نشویم.

 

راه‌های پیشگیری از بروز کمر درد ناگهانی

برای پیشگیری از بروز کمر درد ناگهانی، بهتر است سعی کنید سبک زندگی سالم را پیش بگیرید. سلامت در تغذیه، استفاده از تشک استاندارد برای خواب، استفاده از صندلی استاندارد برای کار، استراحت بین کاری و تحرک کافی، ورزش منظم و پیوسته، کاهش چربی‌های اضافه شکمی، مدیریت استرس و فشارهای عصبی، عدم پرداختن به کارهای خطرناک و آسیب‌زا برای کمر و ستون فقرات، خواب کافی شبانه و بسیاری از موارد دیگر، همگی می‌تواند باعث جلوگیری از درد در ناحیه کمر شود. اینکه علت کمر درد ناگهانی چیست، بسته به نوع درد شما و زمانی که این درد به سراغ شما می‌آید می‌تواند متفاوت باشد؛ اما روش‌های پیشگیری از انواع کمر درد، بسیار ساده‌تر از راه‌های درمانی سخت و پر هزینه آن است.

جمع بندی و نتیجه گیری

بسیاری از افراد به طور ناگهانی دچار کمر درد می‌شوند و می‌خواهند بدانند که علت کمر درد ناگهانی چیست؟ در این مطلب کوتاه سعی کردیم دلایل اصلی و مهمی که ممکن است باعث کمر درد ناگهانی در افراد شود را بررسی کنیم و در کنار آن، راهکارهایی را نیز برای پیشگیری از وقوع آن‌ها و درمان در صورت وقوع‌شان، در اختیار شما قرار دهیم. شما باید با توجه به نوع دردی که احساس می‌کنید و همچنین بر اساس سوابقی که از خود در سبک زندگی سراغ دارید، ریشه درد خود را بیابید و با بررسی دقیق‌تر توسط پزشک و ارائه راهکارهای کامل و دقیق، به درمان کمر درد ناگهانی خود بپردازید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر