سایت شماره یک:

طراحی دکوراسیون اداری یکی از شاخه‌های معماری داخلی است و اهمیت و جایگاه خود را در موضوع دکوراسیون داخلی دارد. این سبک دکوراسیون در یک مکان عمومی و رسمی اجرا می‌شود و باید طوری طراحی شود که سلیقه‌های مختلف را با هم هماهنگ کند. دکوراسیون اداری باید هم نظم  و هم یک فضای رسمی و در عین حال جذاب و دلنشین ایجاد کند.

طراحی دکوراسیون اداری چیست؟

به نقل از سایت آرین پاراکس : همانطور که از نام دکوراسیون اداری می‌فهمیم، این سبک دکوراسیون برای طراحی داخلی محیط اداری به کار می‌رود. دکوراسیون داخلی به معنای هماهنگ کردن طراحی شده رنگ، بافت دیوارها، مبلمان و سایر اشیایی است که در محیط به کار می‌رود. هدف از دکوراسیون در محیط اداری افزایش بهره‌وری کارکنان، جذب مشتری و افزایش تأثیرگذاری برند می‌باشد. وجود همین اهداف است که باعث اهمیت این سبک دکوراسیون می‌شود و نیاز است که طراحی محیط اداری را به متخصص آن بسپاریم. دکوراسیونی که به درستی طراحی شده باشد، نقش مهمی را در ایجاد حس مثبت در مشتری ایفا می‌کند و باعث جلب اعتماد مشتری می‌شود.

اصول طراحی دفتر کار چیست؟

در طراحی دکوراسیون اداری باید اصولی را رعایت کنیم تا نتیجه بهتری را بگیریم. طراحی دفتر کار بر پایه کاربری فضا می‌باشد و فقط نوع چیدمان در آن اهمیت ندارد. از آنجا که کارمندان بخش زیادی از روز خود را در محیط اداری می‌گذرانند، طراحی این محیط باید طوری باشد که در آن  احساس راحتی کنند. محیط اداری باید یک فضای شاد را ایجاد کند و از خستگی روحی و جسمی کارکنان جلوگیری نماید. این محیط باید یک فضای یکپارچه داشته باشد و هر آنچه که در آن وجود دارد باید با هم سازگاری داشته باشند. فضاهای محیط اداری عبارتند از فضای پذیرش، اتاق مدیریت، اتاق کار کارمندان و اتاق جلسه. 

 دکوراسیون اداری یکی از سبک‌های معماری داخلی است که برای طراحی  محیط اداری کاربرد دارد.

المان‌هایی که در طراحی دفتر کار باید به آن توجه شود عبارت است از رنگ، نورپردازی، سبک‌های طراحی، چیدمان، مبلمان و میز اداری و تقسیم بندی فضا.

نقش حیطه فعالیت سازمان در طراحی دکوراسیون داخلی

نکته مهم در طراحی دکوراسیون اداری آگاهی از حیطه و نوع فعالیت سازمان است. هر سازمانی در یک حیطه مشخص فعالیت می‌کند و بنابر نوع فعالیت، به فضاهای مختلفی احتیاج دارد. طراحی چیدمان محیط و رنگ آمیزی فضا نیز باید براساس فعالیت شرکت یا سازمان انتخاب شود تا نیازهای سازمان را تامین کند. همچنین در طراحی فضا باید فضاهای خصوصی و نیمه خصوصی مورد نیاز را در نظر بگیریم تا حریم خصوصی کارمندان و مشتریان حفظ شود. توجه کنید که باید در طراحی فضا از المان‌هایی استفاده شود که یادآور محصول تولیدی یا خدمات سازمان باشد. 

 طراحی پذیرش و اتاق جلسه در دکوراسیون اداری

در طراحی دفتر کار یکی از مهمترین بخش‌ها پذیرش است. این قسمت اولین جایی است که مخاطب هنگام ورود به سازمان با آن مواجه می‌شود.. منظور از پذیرش همان محل قرارگیری منشی است که در سازمان‌های بزرگ اطلاعات نامیده می‌شود. طراحی این قسمت باید جذاب و چشمگیر باشد و باید کاربری شرکت را معرفی کند. این بخش باید به ایجاد انگیزه و نشاط کارمندان و سایرین منجر شود.

اتاق جلسه نیز یکی از اجزای مهم در دکوراسیون اداری است. چرا که در این قسمت مذاکرات و جلسات برگزار می‌شود و طراحی مناسب در نتیجه حاصل اثر خواهد داشت. برای این قسمت باید ابعاد مناسب در نظر گرفت تا به راحتی بتوان در آن رفت ‌و آمد کرد و  فضای مناسب برای نشستن در اختیار افراد قرار گیرد.

2

 

طراحی اتاق مدیریت

در طراحی دکوراسیون اداری، اتاق مدیریت مهمترین و اصلی‌ترین بخش  محسوب می‌شود. این اتاق به نوعی قلب و مرکز سازمان محسوب می‌شود. دکوراسیون این بخش معرف شخصیت مدیر سازمان و کیفیت مدیریت او محسوب می‌شود و مشتری در این اتاق تصمیم به همکاری با سازمان می‌گیرد. بنابراین این اتاق بخش مهمی محسوب می‌شود. ورودی این اتاق باید طوری باشد که مراجع به محض ورود اول مدیر را ببیند.

در طراحی اتاق مدیریت باید توجه کرد که ورودی طوری طراحی شود که حس دعوت کنندگی را در مراجع ایجاد کند. به همین منظور می‌توان مصالح خاص یا نورپردازی مناسبی را انتخاب کرد. دقت کنید که میز مدیر باید پشت به نور قرار گیرد و اتاق مدیر باید قسمتی از ساختمان باشد که به سایر بخش‌ها تسلط داشته باشد. برای طراحی دکوراسیون اداری و طراحی اتاق مدیریت می‌توانید از تجربه و دانش متخصصان شرکت آرین پاراکس استفاده کنید.

طراحی فضای مورد استفاده کارکنان در فضای اداری

برای طراحی فضای مورد استفاده کارکنان در دکوراسیون اداری دو نوع سبک وجود دارد، پلان باز و پلان بسته. بسته به میزان فعالیت کارکنان و فضایی که احتیاج دارند، یکی از این دو سبک در محیط کار اجرا می‌شود. طراحی پلان باز بیشتر برای فعالیت‌های گروهی کاربرد دارد. در این مدل هیچ گونه فضای محصوری وجود ندارد و کارکنان در یک فضایی شبیه سالن به صورت مشترک کار می‌کنند. این نوع طراحی، به فضای کمتری احتیاج دارد و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. پلان بسته نیز همانطور که از نام آن پیداست هر یک از کارکنان برای خود فضای جداگانه‌ای دارند و در یک فضای محصور کار می‌کنند. این نوع دکوراسیون برای مشاغلی که تمرکز بالایی نیاز دارند، بیشتر استفاده می‌شود.

قسمت پذیرش به عنوان ورودی، نقش مهمی را دارد

امروزه اغلب طراحی دکوراسیون اداری با تلفیق هر دو سبک انجام می‌شود. برای این منظور فضاهای مشترک را به صورت پلان باز طراحی می‌کنند و فضاهای خصوصی یا نیمه خصوصی را به صورت پلان بسته.

رنگ در طراحی محیط کار

رنگ بخش جدایی ناپذیر در دکوراسیون است و در طراحی دفتر کار نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. رنگ رابطه مستقیمی با روحیه کارکنان دارد و در صورت انتخاب نامناسب باعث کاهش بهره‌وری کارکنان می‌شود. رنگ‌هایی که برای طراحی دفتر کار مناسب هستند شامل رنگ‌های خنثی می‌باشند. بهتر است که در کنار این رنگ‌های خنثی از سایر طیف‌های رنگی نیز استفاده شود. این موضوع هم باعث از بین رفتن یکنواختی محیط می‌شود و هم به ایجاد حس پویایی در محیط کمک می‌کند.

یک نکته که باید در طراحی دفتر کار به آن توجه شود، انتخاب رنگ سازمانی است. یعنی رنگی که با دیدن آن، مراجع فورا سازمان شما را به خاطر می‌آورد. در واقع برند شما باید یک رنگ سازمانی داشته باشد که بیانگر نوع شخصیت برند شما و نوع فعالیت‌های سازمان شما باشد. کاربرد دیگر رنگ در محیط اداری این است که با استفاده از آن می‌توان بخش‌های مختلف را از هم تفکیک کرد و به هر قسمت یک رنگ جداگانه اختصاص داد. یکی از اولین سوالاتی در طراحی دکوراسیون اداری در شرکت آرین پاراکس پرسیده می شود رنگ سازمانی است زیرا رنگ تاثیر مستقیم و ویژه ای در دکوراسیون داخلی دفتر کار دارد.

3

 

 نور در طراحی دفتر کار

نور و نورپردازی در طراحی دفتر کار یکی دیگر از عناصر مهم محسوب می‌شود. در دکوراسیون و طراحی داخلی نور دو نوع است. نور یا طبیعی است یا مصنوعی. منظور از نور طبیعی نور خورشید و منظور از نور مصنوعی منابع نور غیر طبیعی مثل لامپ‌ها هستند. در سازمان‌ها و محیط اداری منبع اصلی نور، نور طبیعی است. نور طبیعی به دلیل اینکه باعث شادابی و نشاط کارمندان می‌شود، در این محیط‌ها بیشتر استفاده می‌شود و نور مصنوعی تکمیل کننده این نور است. نور طبیعی نباید به طور مستقیم بر محیط بتابد چرا که مانع دید درست کارمندان می‌شود. نور مصنوعی مورد نیاز هم باید با توجه به میزان نور محیط و میزان نوری که لازم است، تعبیه شود. نحوه چیدمان میزهای اداری در موضوع نور بسیار اهمیت دارد.

سبک‌های دکوراسیون اداری

چهار نوع سبک برای طراحی دکوراسیون اداری وجود دارد که عبارتند از :

مدرن 

مینیمال

کلاسیک

صنعتی

1 - سبک مدرن در طراحی دفتر کار، سبکی است که در آن از شکل‌های هندسی و خطوط صاف و منحنی استفاده می‌شود. در این سبک از حداقل تزیینات استفاده می‌کند و نوع مواد مورد استفاده در این سبک شیشه، فلز و چوب می‌باشد.

2 - سبک مینیمال که بیشتر برای طراحی دکوراسیون اداری محیط‎‌های کوچک استفاده می‌شود، به دلیل آنکه فضا را بزرگتر نشان می‎‌دهد. در این سبک سادگی حرف اول را می‌زند و فقط از لوازم ضروری در محیط اداری استفاده می‌شود. در این سبک از یک یا دو رنگ برای رنگ آمیزی محیط استفاده می‌شود.

3 - سبک کلاسیک در طراحی دفتر کار، سبکی است که بیشتر برای محیط‌هایی که متراژ بالا دارند استفاده می‌شود. در این سبک از مخمل، چرم و چوب استفاده می‌شود. رنگ‌هایی که در این سبک به کار می‌روند تیره هستند و از لوازم تزیینی و اکسسوری زیادی در محیط استفاده می‌شود.

4 - سبک صنعتی در طراحی دفتر کار، از کارگاه‎‌ها و کارخانه‌های صنعتی الگو می‌گیرد. در این سبک تأسیسات ساختمان مانند آجرها، لوله‌ها و حتی سیم‌کشی‌های ساختمان دیده می‌شوند.

چیدمان محیط اداری

برای چیدمان مناسب در دکوراسیون اداری باید مبلمان، کفپوش و میز اداری مناسب انتخاب کرد. 

کفپوش مناسب برای دکوراسیون اداری، کفپوشی است که به راحتی تمیز شود و در عین حال ماندگاری و دوام بالا داشته باشد. از آنجا که کفپوش‌ها در انتقال نور و گرما نیز نقش دارند، باید هنگام انتخاب آنها به این نکات نیز دقت کرد.

مبلمان اداری مناسب باید هم زیبایی و جذابیت داشته باشند و هم راحتی کارکنان و مراجعان را تأمین کنند. در عین حال باید کیفیت مناسب داشته باشند. مبل‌های پابه‌دار گزینه مناسبی برای محیط‌های اداری هستند.

میز اداری مهمترین عنصر در چیدمان دکوراسیون اداری است. چرا که کارمندان عمده فعالیت‌های خود را روی این میزها انجام می‌دهند. بنابراین باید هنگام انتخاب این میزها نوع کاربری و تناسب آنها با فعالیت هر فرد در نظر گرفته شود.

منبع: arianparax

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر