نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: تا پایان مهرماه سال جاری بیش از ۱۲۰ تن زعفران صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته صادرات از نظر وزنی کاهش پیدا کرده است.

غلامرضا میری در رابطه با وضعیت خرید و فروش زعفران اظهار کرد: قیمت هرکیلو زعفران که در بازار خرید و فروش می‌شود، حداقل ۱۹ میلیون تومان و حداکثر ۳۰ میلیون تومان است. در حال حاضر هر کیلو زعفران دسته ۱۹ میلیون تومان، زعفران پوشال ۲۵ میلیون تومان و زعفران نگین از ۲۷ میلیون تا ۳۰ میلیون به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه دولت در این قیمت‌گذاری هیچ نقشی نداشته است، ادامه داد: عرضه و تقاضا در بازار زعفران باعث افزایش قیمت زعفران شده است. در سال جاری با توجه به کاهش تولید زعفران، کشاورز زعفران را نمی‌فروشد و همین امر باعث به وجود آمدن چنین قیمتی برای زعفران در بازار شده است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه در سال گذشته ۳۲۵ تن زعفران صادر شده است، بیان کرد: تا پایان مهرماه سال جاری نیز ۱۲۰ تن زعفران از کشور صادر شده است که از این مقدار ۶۲ درصد زعفران بسته‌بندی بالای ۳۰ گرم و زعفران بسته‌بندی بالای ۱۰ گرم ۱۲ درصد بوده است که مجموعا ۱۲۰ تن و ۶۵کیلوگرم است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته صادرات از نظر وزنی کاهش پیدا کرده است.

میری با اشاره به اینکه تا کنون خرید حمایتی زعفران توسط دولت صورت نگرفته، در رابطه با دلیل این مساله عنوان کرد: دولت قصد داشته است هر کیلو زعفران را با قیمت ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از کشاورز خریداری کند. در حالی که همین مقدار را صادر کننده با قیمت ۲۸ میلیون تومان از کشاورز خریداری می‌کند. بنابراین زمانی که کشاورز به قصد فروش وارد بازار می‌شود زعفران خود را به دولت نمی‌فروشد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر