واشنگتن بار دیگر از کشورهای اپک پلاس خواست با همگرایی بیشتر، تامین کافی منابع نفتی را در بازارهای دنیا تضمین کنند.

کاخ سفید روز جمعه ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) بار دیگر به کشورهای تولیدکننده نفت عضو اپک پلاس اعلام کرد، باید امنیت زنجیره عرضه و تقاضا را تضمین نمایند.

به گزارش رویترز، این در حالی است که در راستای مقابله با افزایش قیمت منابع نفتی، واشنگتن پیش از این با اقتصادهای بزرگ دنیا مانند چین و ژاپن برای آزادسازی بخشی از ذخایر استراتژیک نفتی به توافق رسیده بودند. اقدامی که پیش تر نیز به هنگام کاهش عرضه ناشی از وقوع جنگ و ناآرامی های سال ۲۰۱۱ در لیبی (به عنوان عضو اپک و دارنده بزرگترین ذخایر نفت آفریقا) صورت گرفته بود.

جن ساکی؛ سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا به منظور حفظ امنیت زنجیره عرضه و تقاضا در جهان، بر کشورهای عضو اپک فشار خواهد آورد. وی همچنین خاطر نشان کرد: کشورهای تولیدکننده نفت و گاز باید به وظایف جهانی خود عمل نمایند. یکی از موضوعات نشست اعضای گروه اپک پلاس در ۲ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۱ آذر) نیز فشار آمریکا بر کشورهای تولیدکننده نفت و گاز خواهد بود.

به دلیل در پیش بودن انتخابات میان دوره ای کنگره در سال ۲۰۲۲ میلادی، بایدن از هم اکنون تحت فشارهای سیاسی قرار گرفته است. نتایج نظرسنجی انجام شده رویترز نشان می دهد ۶۷ درصد مردم آمریکا، تورم را دغدغه اصلی می دانند.

آمریکا با ۶۰۰ میلیون بشکه، از بزرگترین ذخایر استراتژیک دنیا برخوردار است. پس از بحران و شوک نفتی دهه ۱۹۷۰ که تصمیم کشورهای عرب صادرکننده نفت در اقتصاد دنیا ایجاد کرد، آمریکا تصمیم گرفت با ایجاد ذخایر استراتژیک، از تاثیرگذاری بحران های نفتی آینده در اقتصاد این کشور بکاهد.

چین و هند نیز با تبعیت از آمریکا در تلاش هستند با اِعمال فشار، کشورهای عضو اپک پلاس را وادار به تضمین امنیت زنجیره عرضه و تقاضا کنند. شایان ذکر است در پی اعلام قطعی بازگشت محدودیت های کرونایی در اتریش و همچنین احتمال تشدید قرنطینه ها در آلمان، قیمت نفت بار دیگر مسیر نزولی در پیش گرفت.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر