در کنار قیمت دلار باید به دو تاریخ مهم توجه کنیم. هفته آینده (نشست برجامی) و نیمه دوم دی‌ماه دو تاریخ مهم در جهت‌گیری قیمت دلار هستند.

بازار ارز در روزهای اخیر تحت تأثیر عوامل متعددی بوده است و پیش‌بینی‌های متعددی از آینده این بازار ارائه شده است. چند روزی است که خیابان فردوسی مملو از جمعیت است و به هر فرد با ارائه کارت ملی ۲۲۰۰ دلار ارائه می‌شود. خیلی‌ها هم هنوز برای سرمایه‌گذاری در این بازار تصمیم نگرفته‌اند و منتظر نتیجه تصمیم‌های سیاسی هستند. در خصوص وضعیت بازار ارز گفتگویی با یک کارشناس اقتصادی داشتیم که در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده می‌کنید.

بازار ارز به کدام سمت تغییر جهت می‌دهد؟

علیرضا شامخی کارشناس اقتصادی در این باره گفت: اخبار تأثیرگذار بر نرخ ارز در کشور شامل بودجه، آزادی سه و نیم میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران، سیاست‌های دولت جدید در حوزه ارز، پیش‌بینی میزان خلق نقدینگی و نهایتاً مذاکرات ۸ آذر است. بحث بودجه و خبر آزادسازی سه و نیم میلیارد دلار در بازار ارز چندان اثرگذار نبود. شاید این‌ طور برنامه‌ریزی شده بود که با استفاده از این خبر بازار را کنترل شود، اما در عمل بازار ارز به این اخبار واکنش مثبت نشان نداد.شامخی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت جدید در حوزه ارز، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که البته هنوز در مورد آن تصمیم‌گیری نهایی نشده است. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فشار بر منابع ارزی دولت را کم می‌کند و دست دولت را برای کنترل بازار باز می‌گذارد. باید دید که چه اتفاقی می‌افتد و نتیجه مشخص نیست.

وی در مورد اهمیت اثر مذاکرات بر قیمت دلار گفت: در عمل جهت‌گیری بازار تحت سایه مذاکرات برجامی خواهد بود. اخبار منتشر شده از این نشست جهت بازار را تعیین می‌کند. هنوز همه منتظر هستند و به نظر می‌رسد که فعالان بازار، هنوز در ابهام هستند. مذاکرات تا به امروز هیچ سیگنال مثبت و منفی به بازار ارز نداده است و در نهایت امکان ارائه پیش‌بینی قوی وجود ندارد.

وی افزود: دقت شود که در نهایت دو عامل اصلی قیمت ارز در بازار را تعیین می‌کند. یک عامل میزان نقدینگی موجود در کشور و دیگری ذخیره ارزی است. نقدینگی به طرز نگران کننده‌ای در حال رشد است؛ و این موضوع، اثر آزادسازی منابع ارزی کشور را نیز محدود می‌کند.

 این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: از لحاظ تکنیکال، در سقف یک کانال هستیم و قیمت مدتی است که مماس با آن در نوسان است. از این رو ضروری است تا علاوه بر تحلیل قیمتی، به تحلیل زمانی نیز توجه کرد. هفته آینده (نشست برجامی) و نیمه دی‌ماه دو تاریخ مهم در جهت‌گیری قیمت دلار است.

چه خبر از بازار ارز امروز

هم‌اکنون در بازار داخلی، قیمت دلار ۲۸ هزار و ۶۰۱ تومان است که نسبت به روز گذشته ۲۱۴ تومان افزایش قیمت داشته است. همچنین قیمت یورو ۳۰ هزار و ۸۲ تومان، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۳۲۸ تومان و درهم امارات ۱۱ هزار و ۴۳۷ تومان، روپیه هند ۵۶۵ تومان، لیر ترکیه ۳ هزار ۶۹۰ تومان، روبل روسیه ۵۶۱ تومان، یوآن چین ۶ هزار ۵۷۷ تومان است.

 
تگ های مرتبط

ارسال نظر