سایت شماره یک:

 

چین و چروک‌های پوستی و خطوط ریز و درشت را می‌توانیم واضح‌ترین نشانه‌های گذر زمان بدانیم. هرچند بروز آثار پیری یک اتفاق کاملا طبیعی است، اما بسیاری از افراد احساس خوشایندی نسبت به چنین تغییراتی ندارند و به‌دنبال راه‌هایی برای جوان‌سازی پوست هستند. بوتاکس آشناترین نام برای درمان مشکلات افتادگی پوست و جوان‌سازی صورت است. کسانی که به تزریق بوتاکس فکر می‌کنند، معمولا در جستجوی شناخت بیشتر عوارض بوتاکس در دراز مدت هستند. اگر شما هم قصد تزریق بوتاکس را دارید، این مقاله برای شما نوشته شده است. با خواندن این مقاله می‌توانید عوارض بوتاکس را کامل بشناسید.

بوتاکس چیست و چگونه عمل میکند؟

بوتاکس در واقع نوعی سم بوتولینوم است که برای جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی مانند افتادگی استفاده می‌شود. حرکت عضلات را می‌توانیم علت اصلی افتادگی پوست و بروز چین و چروک‌ها بدانیم. ایده اصلی بوتاکس برای کاهش چین و چروک‌ها فلج کردن عضلات است. در واقع با تزریق بوتاکس ماهیچه‌های صورت به‌طورموقت ضعیف می‌شوند و روند چروک شدن پوست به تعویق می‌افتد.

کل مراحل تزریق بوتاکس ممکن است حداکثر 30 دقیقه طول بکشد. ابتدا پزشک شما را معاینه کرده و ناحیه موردنظرتان برای جوان‌سازی را مشخص می‌کند. بعد از ضدعفونی و استفاده از بی‌حسی، تزریق بوتاکس با استفاده از سرنگ‌های تخصصی انجام می‌شود. وسعت ناحیه تحت درمان یکی از مهم‌ترین معیارها برای تعیین هزینه بوتاکس است. کلینیک صدف درباره قیمت بوتاکس پیشانی چنین می‌گوید: «هر چقدر وسعت ناحیه تزریق بیشتر باشد یا چروک‌های بیشتری در صورت خود داشته باشید، به میزان بیشتری از بوتاکس نیاز خواهید داشت و دستمزد پزشک نیز بیشتر خواهد شد. پس هزینه کلی تزریق بوتاکس بالا خواهد رفت.»

عوارض بوتاکس بعد از تزریق چیست؟

بوتاکس یک روش ایمن، موثر و بی‌خطر برای جوان‌سازی پوست است که محبوبیت فراوانی در میان مردم ایران و جهان دارد. شرط اصلی برای موفقیت بوتاکس، تزریق آن در یک کلینیک تخصصی پوست و مو و توسط پزشک متخصص و ماهر است. یک مقاله معتبر در سایت ncbi، درباره عوارض بوتاکس چنین می‌نویسد: «درمان با بوتاکس تا حد زیادی بی‌خطر، موثر و عاری از عوارض جانبی جدی است. مواردی مانند درد، ورم و قرمزی از جمله عوارض شایع بعد از بوتاکس هستند که به‌زودی از بین می‌روند.»

عوارض خوش‌خیم بوتاکس بعد از گذشت چند روز به‌خودی‌خود از بین می‌روند و آزاردهنده نیستند؛ اما درصورتی‌که بوتاکس در آرایشگاه‌ها و مراکز بدون مجوز و غیرمتعبر تزریق شود، عوارض زیر را به همراه خواهد داشت:

عوارض بوتاکس در اطراف دهان

بوتاکس در اطراف دهان برای اصلاح خط خنده و کاهش چروک‌های دور لب تزریق می‌شود. بی‌حسی لب، کبودی محل تزریق و تورم لب و اطراف آن از جمله عوارض احتمالی تزریق بوتاکس در اطراف دهان است. اگر بوتاکس به‌طور کاملا اصولی تزریق شود، عوارض ناشی از آن بعد از گذشت چند روز کاملا از بین می‌رود؛ اما اگر بوتاکس با میزان غیراستاندارد و در عمق نامناسبی از پوست تزریق شود، ممکن است عوارض خطرناک‌تری مانند کج شدن خط لبخند و نامتقارن شدن لب‌ها برای فرد به وجود آورد. بهبود چنین عوارضی احتمالا چندین هفته به طول می‌انجامد.

عوارض تزریق بوتاکس در اطراف چشم

چشم‌ها و اطراف آن از حساس‌ترین قسمت‌های بدن به شمار می‌روند که هرگونه آسیب به آن‌ها ممکن است مشکلات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. از همین رو تزریق بوتاکس به دور چشم فقط باید توسط پزشک متخصص انجام شود. عوارضی مانند بروز مشکل در بستن چشم‌ها، افتادگی پلک، بی‌حسی در اطراف چشم، تورم و کبودی یا ضعف موقت عضلات از جمله عوارض بوتاکس در اطراف چشم‌ها است که بعد از چند روز رفع می‌شود. بااین‌حال، تزریق بوتاکس در کلینیک‌های غیرمعتبر مشکلات جدی‌تری مانند خشکی چشم، پارگی پوست اطراف چشم، خونریزی، عدم تقارن و سرگیجه به همراه خواهد داشت.

2

عوارض تزریق بوتاکس در پیشانی

پیشانی یکی از رایج‌ترین محل‌ها برای تزریق بوتاکس است. تزریق بوتاکس به پیشانی عوارض جانبی خاصی غیر از درد، تورم و واکنش‌های آلرژیک ندارد. یک یا دو روز بعد از جوان‌سازی پیشانی با بوتاکس ممکن است دچار سردرد، حالت تهوع، قرمزی، خارش و کبودی شوید که با انجام مراقبت‌های لازم کاملا تحت کنترل است. عفونت یکی از عوارضی است که در صورت انجام تزریق غیراصولی و غیربهداشتی فرد را درگیر می‌کند.

عوارض دراز مدت بوتاکس چیست؟

بسیاری از عوارض بوتاکس در نقاط مختلف صورت کاملا موقتی و گذرا هستند. بوتاکس نیز یک روش جوان‌سازی موقت است و برای ماندگاری بیشتر نتیجه به تزریق مجدد نیاز دارد. با تزریق مکرر بوتاکس با دوز بالا ممکن است در دراز مدت (۱۰ سال بعد از تزریق بوتاکس) با عوارض زیر مواجه شوید:

  • وارد شدن آسیب جدی به عضلات و اعصاب صورت
  • ایجاد مشکل در بلعیدن و جویدن غذا
  • افتادگی پلک‌ها
  • ضعف عضلات گردن
  • بروز مشکلاتی در بینایی و تاری دید
  • ضعف عمومی بدن
  • گرفتگی صدا و بروز مشکلاتی هنگام صحبت کردن
  • بروز واکنش‌های آلرژیک پوستی مانند خارش و قرمزی
  • تپش قلب

چطور عوارض بوتاکس را کاهش دهیم؟

هرچند بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود برگردید، اما بهتر است برای کاهش عوارض بوتاکس مراقبت‌هایی انجام دهید. عمل به دستورالعمل‌های زیر در روزهای ابتدایی بعد از تزریق بوتاکس تا حد زیادی به کاهش عوارض آن کمک می‌کند:

  • تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق بوتاکس از رفتن به حمام خودداری کرده و در ساعت‌های ابتدایی تزریق صورتتان را نشویید.
  • تا دو هفته بعد از تزریق بوتاکس از انجام فعالیت‌های سنگین مانند دوییدن و ورزش کردن بپرهیزید.
  • از داروها و پمادهای تجویزشده توسط پزشک استفاده کنید.
  • از برخورد اشیا با ناحیه تحت درمان یا فشار دادن محل تزریق خودداری کنید؛ اما شستن صورت و استفاده از پماد با ملایمت مانعی ندارد.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید و همیشه ضدآفتاب بزنید.
  • تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق بوتاکس، از مواد آرایشی استفاده نکنید.

3

مقایسه بوتاکس و مزوتراپی صورت

بوتاکس یک روش موقت برای جوان‌سازی و افزایش حجم عضلات صورت است. بعد از مدتی ماده تزریق‌شده تجزیه شده و پوست به حالت قبلی برمی‌گردد. بعضی از افراد که خواهان نتیجه طبیعی‌تر هستند، ترجیح می‌دهند از روش‌های دیگری برای جوان‌سازی استفاده کنند. مزوتراپی یکی از روش‌های مدرن است که طی آن، پزشک انواع مواد موردنیاز برای جوان‌سازی پوست مانند داروهای گیاهی، انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و پروتئین‌های مختلف را به پوست تزریق می‌کند. از همین رو مزوتراپی نتایج ماندگارتر و طبیعی‌تری نسبت به بوتاکس به همراه دارد.

کلینیک صدف درباره مزایای مزوتراپی صورت می‌گوید: «موادی که در مزوتراپی پوست تزریق می‌شوند می‌توانند علائم پیری آن را از بین ببرند و درخشندگی چهره را بیشتر کنند. از همین رو نیاز پوست به مواد تقویت‌کننده برطرف شده و شما می‌توانید نتایج را از همان جلسات اول مشاهده کنید. مزوتراپی پوست همچنین رطوبت لازم را فراهم کرده و پوست را روشن‌تر، جوان‌تر و سالم‌تر نشان می‌دهد.»

کلینیک صدف؛ بهترین انتخاب برای تزریق بوتاکس

در این مقاله به بررسی عوارض بوتاکس در دراز مدت و راه‌های کاهش عوارض پرداختیم. همچنین در انتهای مقاله درباره مزوتراپی به‌عنوان روشی موثرتر با نتایج بهتر توضیح دادیم. شرط اصلی رسیدن به نتیجه مطلوب در همه عمل‌های زیبایی از جمله بوتاکس و مزوتراپی، مراجعه به کلینیک تخصصی پوست و مو و انجام عمل توسط پزشک ماهر است.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر