سایت شماره یک:

استفاده از عینک به‌ویژه برای کودکان در بسیاری موارد به یکی از دغدغه‌های خانواده تبدیل می‌شود. مقاومت کودکان در برابر انجام این کار از یک سو و نیاز به کاربرد اصلاحی عینک طبی در سنین خردسالی برای کودکانی که به ضعف بینایی یا موارد دیگر در این ارتباط دچارند از سوی دیگر، این چالش را عمیق‌تر نیز می‌کند.

با این وجود در بسیاری موارد با تشویق کودکان به استفاده از عینک می‌توان از این معضل به‌راحتی عبور کرد.

 

در مطلب پیش رو قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

هم‌چنین می‌خوانیم:

  • بهترین راه‌های تشویق کودک به استفاده از عینک
  • چه نکاتی برای مراقبت از عینک به کودکان بیاموزیم؟
  • برای تهیه عینک مناسب جهت کودکان به کجا مراجعه کنیم؟

با ما تا انتهای نوشتار همراهی کنید.

 استفاده از عینک برای کودکان و مشکلات پیش رو...

اگر شما هم از آن دسته والدینی هستید که کودک شما نیاز به کاربرد عینک طبی دارد، لابد از مشکلات و چالش‌های این موضوع نیز آگاهید. کاربرد عینک در سنین کم برای کودکانی که از طرف پزشک به این کار توصیه می‌شوند، نقش مهمی در اصلاح عیوب بینایی داشته و مدت و کیفیت رفع مشکلات بینایی را به‌طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد.

از طرفی بسیاری از کودکان در برابر کاربرد مداوم و منظم عینک مقاومت کرده و این روند را دچار مشکل می‌کنند. این مورد علاوه بر والدین، برای مربیانی که کار آموزش چنین کودکانی را بر عهده دارند نیز چالش‌برانگیز بوده و مشکلات جدی در مسیر یادگیری کودکان پدید می‌آورد.

مشکلات فرهنگی و عادات غلط نظیر ایجاد حس تفاوت بین کودک عینکی با سایر کودکان یا تمسخر او  از طرف سایرین نیز در این مورد بی‌تاثیر نبوده و می‌تواند به‌عنوان یکی از عوامل بازدارنده به‌شمار آید.

این همه باعث شده تا خانواده‌ها و مسئولین آموزشی در صدد تشویق کودکان برای استفاده بهینه از عینک برآمده و راه‌های مختلف این کار را مورد بررسی قرار دهند.

در ادامه مطلب به مرور شناخته ‌شده‌ترین و موثرترین این روش‌ها می‌پردازیم.

با ما همراه بمانید.

با روش‌های تشویق کودکان به عینک زدن آشنا شویم...

اگر مایلید کودک شما در برابر استفاده از عینک از خود مقاومت نشان ندهد، در نخستین گام مسیر تشویق کودک را در پیش بگیرید و از تنبیه و سرزنش مطلقا دوری کنید. اما شیوه تشویق نیز برای کودکانی با سنین و با روحیات مختلف با یکدیگر فرق دارد.

در همه موارد ابراز خوشحالی از عینک زدن کودکان نتایج خوبی دارد. این کار می‌تواند با دادن جایزه به کودک و تشویق او در حضور جمع نیز همراه باشد که کودکان را بیش از پیش شاد و راضی می‌کند.

بالا بردن سطح اعتماد به نفس کودکان یکی از بهترین راه‌های تشویق آنها به استفاده از عینک است. این مورد با بیان اینکه با وجود عینک چهره آنها زیباتر شده بسیار زود تاثیر کرده و نقش یک مشوق قوی را ایفا می‌کند.

نشان دادن تصاویر افراد محبوب، هنرمندان و اشخاص موفق که کودک به آنها علاقمند است با عینک، نقش مهمی در تمایل کودکان به استفاده از عینک دارد.

برای کودکانی در سنین کمی بالاتر و دارای قابلیت درک مفاهیم، بیان فواید استفاده از عینک و تکرار آن نیز از موارد مهمی است که تاثیر زیادی در روحیات آنها داشته و در طول زمان کاربرد عینک را برای کودکان از نظر ذهنی توجیه می‌کند. برای مثال اگر به آنها درباره وضوح تصاویر و زیباتر دیدن آنها در حالت کاربرد عینک توضیحاتی داده شود می‌تواند نقش مهمی در ترغیب آنها به استفاده از عینک داشته باشد. این مورد را می‌توانید با قرار دادن عینک روی چشم‌های کودک و برداشتن آن حین دیدن تصاویر برای او توضیح دهید.

5

در نهایت با تهیه عینک مورد علاقه کودک و اختیار دادن به او در انتخاب شکل و رنگ فریم نیز می‌توانید در تشویق او به کاربرد این وسیله مفید تاثیر داشته باشید.

نقش چشم پزشک در تشویق کودکان عینکی را دست کم نگیرید!

کودکان نسبت به پزشک خود احساس خاصی دارند. در صورتی که چشم‌پزشک انتخابی شما بتواند ارتباط خوبی با کودک برقرار کند بدون شک خواهد توانست بیشتر و بهتر او را به استفاده از عینک مجاب کند. به این منظور لازم است در انتخاب چشم پزشک دقیق بوده و در صورت بروز مشکلاتی در زمینه کاربرد عینک از طرف کودک خود بی درنگ آن را با پزشک مربوطه در میان بگذارید.

در این صورت کودک شما که حرف شنوی بیشتری از پزشک دارد آسان‌تر و بیشتر از عینک خود استفاده خواهد نمود.

با خرید عینک آفتابی و استفاده از آن نیز می‌توانید استفاده از عینک را برای کودک خود فضاسازی نموده و به موضوعی عادی و روتین تبدیل کنید. در این صورت می‌توانید خود و کودکتان را در کاربرد عینک همراه نموده و از زیبایی و استایل خوب او حین استفاده از عینک تعریف و از این طریق او را به کاربرد آن تشویق نمایید.

کودکان عینکی و یادآوری 2 نکته کلیدی!

پیش از هر مورد دیگر به یاد داشته باشید که کودکان از بیان مشکلات خود به‌طور واضح ناتوان بوده و در بسیاری موارد آن را با شما در میان نمی‌گذارند. در مورد استفاده از عینک و احتمال نامناسب بودن آن نیز چنین روالی وجود دارد. بنابراین لازم است در مورد مناسب بودن عینک و عدم وجود مشکلات احتمالی در آن اطمینان یابید.

مورد بعد آموزش مراقبت از عینک در برابر آسیب و شکستگی است که باید با کودک خود در میان بگذارید. بهتر است این کار نیز با ملایمت و حالت تشویقی بیان شده و حس مالکیت و لذت داشتن یک وسیله شخصی را در او زنده کند. به این ترتیب مقاومت کودک در برابر استفاده از عینک کمتر خواهد شد.

کلام پایانی...

کاربرد عینک برای کودکانی که به دلایلی از قبیل تنبلی چشم و ضعیف بودن آن یا هر عارضه دیگری باید از عینک استفاده کنند نقش حیاتی داشته و مقاومت کودک یا سهل‌انگاری در کاربرد آن می‌تواند تاثیر منفی و سنگینی به جا بگذارد.

بر این اساس پیشنهاد می‌شود با راه‌های تشویقی، ابراز محبت و بالا بردن اعتماد به نفس ،او را به کاربرد عینک ترغیب نمایید.

فروشگاه عینک فراشاد نمونه‌های متنوع و زیبایی از عینک کودکان و فریم‌های بسیار زیبا برای این سنین تدارک دیده است. شما نیز می‌توانید از این نمونه‌های زیبا همراه با کودک خود در سایت مجموعه دیدن کرده و نسبت به انتخاب و خرید عینک مناسب برای کودک اقدام نمایید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر