سایت شماره یک:
 

نقش بلبرینگ کلاچ در گیربکس خودرو

در این مطلب به صورت تخصصی تر راجع به بلبرینگ کلاچ صحبت می کنیم. بلبرینگ کلاچ در هر خودروی با گیربکس دنده ای وجود دارد. این قطعه در دو مدل وجود دارد. در برخی خودروها بلبرینگ کلاچ معمولی و در تعدادی از خودروها مثل جک اس 5 به صورت بلبرینگ پمپی می باشد. علائم خرابی بلبرینگ کلاچ به صورت های مختلفی ظاهر می شود. یکی از علائم خرابی صدای بلبرینگ کلاچ می باشد. این صدا بیشتر توسط راننده که دائم در حال رانندگی با خودرو می باشد تشخیص داده می شود. شاید اگر کسی برای اولین بار پشت فرمان خودرویی با بلبرینگ کلاچ خراب بنشیند,نتواند صدای بلبرینگ کلاچ را تشخیص دهد. البته تعمیرکار با تجربه به راحتی این کا را انجام میدهد. در کل باید بدانید هر صدای اضافه نشانه خرابی در خودرو می باشد. اما اگر در حال رانندگی صدای زوزه از سمت گیربکس به گوش رسید ایراد از همان قسمت است. اگر پای خود را روی کلاچ گذاشتید تا دنده عوض کنید و صدا قطع شد ایراد از بلبرینگ کلاچ است. اما اگر همچنان صدا قطع نشد احتمالا قطعات داخلی گیربکس ماننده دنده ها و شفت ها به مشکل خورده. در هر صورت باید فوری به تعمیرگاه مراجعه نمایید.باید برای تعویض بلبرینگ کلاچ به توصیه های کارشناس فنی خودرویی کارکیتس عمل کنید.

 علائم خرابی بلبرینگ کلاچ

در بلبرینگ های معمولی هنگامی که ماشین را در دنده قرار می دهید و حرکت میکنید, اگر صدای تق تق شنیدید و با کمی فشار بروی پدال کلاچ ای صدا افتاد , باید بلبرینگ کلاچ عوض شود. البته هنگام تعویض دیسک و صفحه بلبرینگ کلاچ هم عوض می شود. اما در برخی خودرو ها برای نرم شدن کلاچ و راحتی در دنده عوض کردن از بلبرینگ های پمپی استفاده می شود. بلبرینگ های پمپ روی گیربکس نصب می شود و با فشار روعن گیربکس کار می کند. البته عمر آن نسبتا بالا تر است. بدین معنی که اگر دیسک و صفحه این مدل خودروها تمام شود نیازی به تعویض بلبرینگ کلاچ نیست. اما بلبرینگ های معمولی حتما باید با دیسک و صفحه عوض شود.

تعویض بلبرینگ کلاچ

نحوه تعویض بلبرینگ کلاچ در هر خودرویی تقریبا یکسان می باشد. البته باید بدانید این کار باید توسط مکانیک با تجربه و ابزار کار کافی و مناسب انجام شود. برای این کار باید پوسته گیربکس باز شود. بلبرینگ کلاچ از داخل پوسته گیربکس بیرون آورده می شود. بلبرینگ کلاچ جدید باید به درستی داخل دیسک و صفحه و پوسته گیربکس قرار بگیرد. دوشاخ کلاچ را باید به درستی به بلبرینگ کلاچ نصب کنبد. سپس پوسته گیربکس را ببندید.

2

اگر این بلبرینگ درست در جای خود قرار نگیرد ساچمه های داخل آن خورد می شود و بعد از چند روز کاملا خراب می شود. در نتیجه توصیه می شود برای تعویض دیسک و صفحه و یا تعویض بلبرینگ کلاچ حتما به گیربکس کار ماهر مراجعه نمایید. پس از مراجعه حتما تاکید کنید خود گیربکس هم چک کند و سرویس های گیربکس را هم در صورت لزوم انجام دهد. با این کار جلوی بسیاری از هزینه های جانبی دیگر گرفته می شود.

خرید بلبرینگ کلاچ با کیفیت برای خودرو

به عنوان کارشناس فنی خودرو که سالها در مجموعه کارکیتس در حال فعالیت هستم دو توصیه مهم به رانندگان و صاحبان خودرو دارم.اگر قصد صرفه جویی در وقت و هزینه خود را دارید باید سرویس های دوره ای را به موقع انجام دهید.این سرویس ها در هر 5 هزار کیلومتر باید انجام شود.باید روغن و تمام فیلتر ها را عوض کنید.همچنین باید سرویس های گیربکس و موتور را انجام دهید.مثلا باید سر موقع کیت تایم خودرو را عوض کنید.یا برای تعویض به موقع کیت کلاچ یا بلبرینگ کلاچ به تعمیرگاه مراجعه کنید.همچنین باید قطعات با کیفیت روی خودرو نصب کنید.برای خودروهای ایرانی می توانید از فروشگاه های رسمی ایساکو و یا سایپا قطعات خود را بخرید.برای خودروهای چینی هم می توانید به فروشگاه های معتبر مانند کارکیتس مراجعه نمایید.با این کار می توانید از هزینه های جانبی و اتلاف وقت جلوگیری کنید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر