سایت شماره یک:

 

چکیده : درب منهول بدلیل ایجاد پوشش مناسب بر روی آدمروها از اهمیت بالایی در ایمنی سطح خیابان ها و پارکینگ ها برخوردار است. اینکه اقتصادی ترین درب منهول کدام است و بهترین منهول را چگونه می توان نصب نمود در ادامه این مقاله تشریح شده است.

 

منهول چیست؟

منهول را می‌توان به عنوان یک نقطه دسترسی به سیستم فاضلاب و مخابرات برای کارگران، پیمانکاران و... تعریف کرد. در واقع بخش مهمی از سیستم فاضلاب می‌باشد که به صورت گودالی است که آن ها را به نام آدمرو یا چاهک بازدید نیز می شناسند. به منظور دسترسی راحت به سازه‌های زیر زمینی جهت وارسی و تعمیر و... در فواصل مشخصی نصب می شوند. اندازه و ابعاد منهول‌ها به گونه ای طراحی می‌شود که افراد می توانند به راحتی در آن حرکت کنند. در تعریف دیگر می توان گفت که این محصولات مفید و کاربردی اغلب در خطوط انتقال فاضلاب و متصل نمودن آنها به یکدیگر استفاده می‌شوند.

هدف استفاده از منهول

اغلب منهولها در زیر زمین در فواصل گوناگون و معین نصب می شوند تا حداکثر امکان دسترسی را به تاسیسات زیر زمینی فراهم کنند. به عبارت دیگر اگر سازه‌های زیر زمینی دچار مشکل شوند، با وجود این محصولات تشخیص فوری اختلال و اقدام برای ترمیم و تعمیر آن ها آسان تر می‌باشد. به عبارت دیگر هدف استفاده از منهول ها ابتدا متصل کردن خطوط فاضلاب و هدایت همه آنها به یک مسیر است. یا در بخش مخابرات به جهت دست یابی به سیستم ها و کابل ها در زیر زمین مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات با قدمت و تاریخچه طولانی، مدت هاست که در بخشهای مختلف از جمله شبکه‌های زهکشی و فاضلاب، مخابرات کاربرد دارند و تحولات چشمگیری در این زمینه وجود داشته است که مربوط به نحوه تولید و نوع ماده اولیه است که در ادامه به آن ها پرداخته خواهد شد. منهول از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده است که یکی از اجزای آن درب منهول است و با قرار گرفتن بر روی دهانه آنها از بروز حوادثی پیشگیری می نماید.

مزایای منهول

منهول به عنوان محصولی جهت بازدید از سیستم فاضلاب، به همراه سه ورودی و یک خروجی با سایز بزرگتر بوده که در یک نقطه کلیدی از سیستم فاضلاب نصب شده و امکان یکی کردن انشعاب ها و یا ایجاد انشعاب های جدید یا تغییر جهت در انشعاب را برای ما فراهم می سازد.

با جا به جا کردن درب منهول به راحتی امکان چک کردن موقعیت درونی آن و مسیرهای ورودی جریان فاضلاب و انسداد های احتمالی و اثبات وجود ورودی اضافه جهت انشعاب جدید را فراهم می سازد، چرا که معمولا هر کدام از ورودی های اضافه از بیرون با یک مسدود کننده بسته شده تا از ورود شن به داخل دریچه جلوگیری کند.

منهول ها با قابلیت تنظیم ارتفاع دلخواه جهت قرار گرفتن در عمق مورد نظر خاک، امکان بازدید دوره ای و رفع انسدادهای احتمالی را فراهم می آورد.

استفاده از آن ها با درب مربوطه از جنس و مواد اولیه گوناگون در کف پارکینگ یا حیاط، خیابان ها بدون هیچگونه نگرانی در مقابل تردد خودروهای سنگین همراه است.

انواع منهول

منهول ها، جزء ابتکارات و ابداعات قدیمی و دیرینه بشر است که تولید و طراحی آن ها مربوط به چندین سال پیش است که امروزه نیز همچنان در بازار و سراسر جهان تولید و عرضه می شوند. در تقسیم بندی منهول ها دو فاکتور اهمیت دارد که شامل: جنس بدنه و ارتفاع است.

علاوه بر آنکه آنها در ابعاد و ظرفیت های مختلف طراحی می شوند، در سه نوع ارتفاع نیز وجود دارند که طبق آن به سه دسته کم عمق، عمیق، معمولی تعریف می شوند.

به طور کلی نوع عمیق منهول ها، بیشتر از 5 فونت عمق و ارتفاع دارد و در دو نوع دیگر کم تر از نوع قبلی می‌باشد. در نوع معمولی 4 تا 5 فونت و در مدل کم عمق 2 تا 3 فونت می‌باشد، همچنین با توجه به نوع ارتفاع و عمق آنها محل قرار گیری و نصب آنها نیز متفاوت می‌باشد.

مهمترین دگرگونی منهول ها از زمان قدیم تا امروز مربوط به جنس و ماده‌های اولیه جهت ساخت بدنه و اجزای آن است. سه نوع ماده اولیه و پر استفاده از قبیل بتن، پلی اتیلن و آجر برای تولید و شکل گیری آنها وجود دارد. یکی از مواد اولیه که در سطح و رکورد جهانی، مورد تقاضا فراوانی قرار گرفته است، پلی اتیلن است.

منهول آجری

ساده ترین نوع آن ساخته شده از آجر می‌باشد که در ابتدای پدید آوری آنها مورد استفاده قرار می گرفت. بنابراین می توان گفت قدیمی ترین نوع آنها مربوط به منهول های آجری می‌باشد. نا گفته نماند ساخت این محصولات با این ماده در عرض چند سال کنار گذاشته شد و امروزه ردپایی از آنها وجود ندارد. لذا آجر برای این مصارف ماده ای بی قدرت بود که با تماس مواد شیمیایی، زمین لزره و... دچار شکاف و ترک می شدند و در نهایت با نابودی و تضعیف شدن کل سیستم همراه بودند.

منهول بتنی

کناره گیری از آجر منجر به امتحان و برگزیدن ماده‌های دیگر برای ساخت این تجهیزات شد که بتن برای تولید آنها معرفی شد. با ارائه این راه حل، چاهکهای بازدید یک درجه بهتر از نوع قبلی بودند با این وجود طول عمر آنها نیز همچنان کم بود به طوری که مانگین عمر آنها میان 3 تا 4 سال بود. طول عمر کم آنها به دلایلی از جمله: ترک خوردگی، ایجاد شکاف، نصب دشوار، حمل و نقل سخت به علت وزن سنگین، دوام پایین در برابر رطوبت، محیط اسیدی و شیمیایی، عدم استحکام و... است. با توجه به این دشواری ها و مسائل تولیدکنندگان به دنبال ماده‌های اولیه مختلف به جهت مقاوم سازی این محصولات پرداختند و پیروز شدند تا ماده ای کاربردی و عالی را برای ساخت آنها به کار بگیرند.

منهول پلی اتیلن

3

با توجه به محیط سخت فاضلاب و زیر زمین، منهول پلی اتیلن بهترین گزینه است و موقعیت خود را در سراسر جهان حفظ کرده است و جانشین سایر آدمروها می‌باشد. به دلیل شرایط سخت فاضلاب، بسیار مهم است که بادوام ترین ماده ممکن را برای سازه خود انتخاب کنید تا نگران آسیب در طولانی مدت نباشید. مقاومت در برابر آسیب های متعدد یکی از جذاب ترین مزایای منهول پلی اتیلن است. به طور خاص، آنها در برابر خوردگی مقاوم هستند، بنابراین حتی زمانی که در معرض مواد سوزاننده قرار می گیرند، از محصول شما محافظت می کند. هنگامی که بر روی چنین اقلامی سرمایه گذاری می کنید، مطمئن باشید که آنها برای سال های طولانی دوام خواهند آورد و به شما کمک می کند تا در اجرای عملیات موفق تر باشید و از هزینه‌های اضافی و گزاف تعمیر و تعویض جلوگیری می نماید.

طراحی منهول پلی اتیلن سبب شده است تا بر خلاف نوع بتنی و آجری، محصولی با کیفیت تر ارائه شود و با هدف مزایا گسترده تر و معایب کم تر تولید و ساخته می شوند.

کاربرد منهول پلی اتیلن

در واقع منهول ها اتصالی هستند جهت ارتباط مسیرهای فاضلابی جداگانه و هدایت آن به مسیرهای فاضلابی که برای موارد زیر استفاده می شوند.

  • استفاده از منهول پلی اتیلن در مجتمع ها و ساختمان های مسکونی برای ارتباط فاضلاب چند واحد بطور جداگانه و هدایت آنها در یک مسیرخروجی و اتصال به فاضلاب شهری
  • به کارگیری آنها در سایز کوچک در مصرف فاضلاب خانگی و ارتباط فاضلاب حمام، آشپزخانه و توالت بطور جداگانه با قابلیت یکی شدن مسیرهای ورودی
  • امکان ساخت به طور دست ساز در سایز های مختلف

مزایای منهول پلی اتیلن

به علت سبکی و مقاومت مکانیکی، مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی سبب کاهش هزینه‌ها شده است و بدینگونه جهت حمل و نقل و نصب نیازمند بکارگیری وسایل حمل و نقل سنگین (تریلر و جرثقیل) نبوده و همین مسئله سبب کاهش هزینه، سرعت، سهولت و برتری آن نسبت به انواع مشابه شده است.

این ماده اولیه ساختار مقاومی دارد که محصولات تولید شده از آن نیز مقاوم می باشند. با این حال اگر از منهولهای پلی اتیلن در محیط خورنده، گازهای شیمیایی و... استفاده شود، میزان خسارت و آسیبهای وارده به آن بسیار کم است. با این وجود طبیعی است که این نوع از محصولات از موارد دیگر برتر و مقاوم تر باشد.

مقاومت آنها به گونه ای است که در برابر حرکات زمین یا حوادث طبیعی نیز ماندگار می‌باشند. از آنجا که این محصولات در زیر زمین نصب می شوند ممکن است بر اثر حوادث طبیعی نظیر: زلزله، سیل، رانش زمین و... تغیر مکان یا دگرگونی در شکل ظاهری و ساختار آن ایجاد گردد. بروز این موارد در این نوع از منهول های پلی اتیلن ناچیز می‌باشد.

همانطور که در متن فوق اشاره شد، وزن سبکی دارند. این امتیاز موجب می‌شود تا مراحل نصب و حمل و نقل آن آسان تر باشد و همچنین مخارج و هزینه‌ها در این مباحث اندک است.

عمر طولانی آنها نیز جزء مزایای مفید و مهم آنها محسوب می‌شود که می توانند بین 50 تا 70 سال طول عمر داشته باشند.

معرفی درب منهول

4

در سطح خیابان و پیاده روها با اشیایی برخورد کرده ایم که اغلب دایره ای، مربعی، مستطیل شکل بوده اند و در زیر آنها چاه‌ها یا منهول پلی اتیلن قرار دارد. پوششی که بر روی آنها نصب می‌شود، درب منهول نامیده شده است. آنها براساس ابعاد و اندازه منهول‌ها در طرح و سایزهای مختلف تولید می شوند.

ابعاد و مدل، شکل ظاهری سبب تفاوت درب منهول با یکدیگر شده است. اساسی ترین تفاوت آنها در ماده اولیه خام آنهاست. آنچه که در تولید آنها بسیار مهم است، ماده‌های اولیه ای همچون چدن، کامپوزیت، نانو کامپوزیت و پلی اتیلن است.

تفاوت درب منهول چدن با پلی اتیلن و کامپوزیت

همانطور که مطلع هستید پلی اتیلن و کامپوزیت جزء ماده‌های خام جدید و روز آمد هستند و بهره مندی از آنها انقلاب مهمی را در طراحی درب منهول ایجاد کرده است. به مراتب این دو ماده خام از چدن، برتر هستند چرا که ربوده شدن درب منهول چدنی در بازه زمانی خاصی گسترش یافت و با وزن سنگین دارای ارزش ضایعاتی بوده اند. اما درب های ساخته شده از دو نوع مواد دیگر وزن سبک تری دارند و میزان سرقت آنها کم تر است.

مقاومت نیز عامل تفاوت میان آنها می‌باشد. اغلب تصورات بر این است که چدن ماده ای مقاوم تر است. با این حال در حین عبور ماشین آلات سنگین درصد تغیر شکل ظاهری در آنها بیشتر می‌باشد و دو گونه‌های دیگر با مقاومت بیشتر، انتخاب بهتری هستند.

چرا درب منهول فاضلاب رو گرد می‌سازند؟

در سیستم های فاضلاب یکی از اجزای بسیار ضروری استفاده از درب منهول است که بر روی منهول پلی اتیلن یا چاه‌ها قرار می گیرد که در ابعاد و اندازه‌های مختلف قابل تولید می باشند. ابتدایی ترین فایده آنها، این است که از افتادن افراد به داخل فاضلاب و طبیعتا ماشین‌ها به درون آن در حین عبور و گذر جلوگیری می‌کند که مهمترین کاربرد آن در حوزه ایمنی محسوب می‌شود.

کاربرد دیگری که در استفاده از دریچه منهول ها وجود دارد این است که امکان دسترسی بسیار راحت برای پرسنل تعمیرکار اداره آب و فاضلاب فراهم میکند تا بتوانند در هر مکانی به فاضلاب زیرزمینی دسترسی داشته باشند تا تعمیرات، نظارت و اصلاحات مورد نیاز را اعمال کنند.

همچنین آنها دارای سوراخ‌هایی بر روی خود نیز هست که به انتشار تدریجی گازهای درون فاضلاب و عدم برگشت آن به درون ساختمان‌ها کمک می کند مخصوصا که تجمع آنها سبب فشار و تراکم بیش از حد شده و احتمال انفجار را نیز بالا می‌برد.

قیمت منهول پلی اتیلن و درب منهول

با در نظر گیری فاکتورهایی قیمت منهول پلی اتیلن و دریچه منهول در بازار مشخص و تعیین می‌شود. با توجه به تاثیرات نوسانات بازار و شرایط اقتصادی قیمت آنها متغیر خواهد بود. البته تنها عامل تفاوت و دگرگونی قیمت آنها، نوسانات بازار نمی‌باشد در ادامه به فاکتورهای مهم دیگر اشاره شده است.

عامل مشترکی که در تعین قیمت منهول پلی اتیلن و دربهای منهول مهم است، ابعاد و ظرفیت، اندازه و... می‌باشد. سایر عوامل مشترک و موثر در تعین قیمت آنها به شکل ظاهری، نوع نصب، کاربرد، استاندارد و کیفیت و... مربوط می‌شود.

جنس و نوع ماده اولیه ای که در ساخت درب منهول استفاده می‌شود عامل یکسان نبودن قیمت آنها است.

همچنین پارامتر مهم دیگری که در تعین قیمت آدمروهای پلی اتیلن با اهمیت است، نوع و ابعاد لوله‌های خروجی و ورودی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 02166483199 و 02188565085 تماس بگیرید و یا به آدرس اینترنتی https://pipe-iran.ir مراجعه فرمائید.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر