سایت شماره یک:

 

آشپزخانه از بخش‌های اصلی منازل مسکونی، فست‌فودها، رستوران‌ها، بیمارستان‌‎ها، ادارات، قطار و غیره است. با توجه به اینکه در آشپزخانه با دمای بالای ناشی از حرارت پخت‌وپز روبرو هستیم و مواد روغنی و شوینده به مقدار زیاد در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ می‌بایست تجهیزات و وسایل موجود از کیفیت و کارآیی مناسبی برخوردار باشند. تا ضمن حفظ کیفیت و کارآیی، بهترین خدمات را به مصرف‌کنندگان و آشپزهای خانگی و صنعتی ارائه کنند. در این راستا بعضی از تجهیزات آشپزخانه با استفاده از ورق‌های استنلس استیل ساخته می‌شوند. کارآیی و طول عمر بالای این آلیاژ، باعث شده تا در بسیاری از آشپزخانه‌ها از ورق‌های استیل جهت ساخت مخزن استیل، سیخ و کابینت استیل استفاده شود. تا جایی‌که امروزه شاهد افزایش روز افزون بکارگیری این ورق مقاوم در تولید انواع وسایل و تجهیزات آشپزخانه هستیم. در این بخش قصد داریم شما را با تجهیزات آشپزخانه که با ورق استیل ساخته می شود؛ آشنا کنیم.

ورق استنلس استیل چیست؟

به‌طور کلی ورق‌های استنلس استیل، نوعی فولاد ضد‌زنگ با مقاومت بسیار بالا هستند. در تولید این ورق‌ها از موادی نظیر نیکل، کروم، تیتانیوم، مس، آلومینیوم و گوگرد استفاده می‌شود. در این‌خصوص نیز برای افزایش و کاهش مقاومت ورق‌های استیل و تولید این محصول پرکاربرد با گریدهای مختلف استنلس استیل، مقدار کروم آن را تغییر می‌دهند. بدین صورت که درصد کروم به‌کار رفته در ورق‌های استیل، بین 10 تا 30 درصد متغیر است و به نسبت با افزایش مقدار کروم، مقاومت ورق‌های استنلس استیل افزایش می‌یابد. هنگام انتخاب و خرید تجهیزات آشپزخانه از جنس استیل برای آشپزخانه حتماً به گرید استیل و میزان مقاومت آن دقت نمایید و سپس تجهیزات موردنیاز آشپزخانه را خریداری کنید.

تجهیزات استیل آشپزخانه‌های صنعتی و غیرصنعتی

با توجه به ابعاد، اندازه، تعداد تجهیزات و پرسنل، آشپزخانه‌ها به دو دسته صنعتی و غیرصنعتی تقسیم می‌شوند. در واقع آشپزخانه‌های غیرصنعتی همان آشپزخانه‌های ساده و کوچک موجود در خانه‌ها و ادارات هستند. که صرفاً جهت پخت‌وپز، خوردن مواد غذایی روزانه و شستشوی ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما آشپزخانه‌های صنعتی شامل محیط‌های پخت‌وپز در هتل‌ها، رستوران‌ها، فست‌فودها، قطار و غیره می‌شوند. این دسته از آشپزخانه‌ها دارای تعدادی زیادی کادر خدماتی از قبیل سرآشپز، آشپز، کمک آشپز، پیش خدمت و نظافتچی هستند که با استفاده از تجهیزات موجود به مشتریان، خدمات متنوع ارائه می‌کنند. در این زمینه تعداد زیادی تجهیزات آشپزخانه استیل، طراحی و تولید شده‌اند که به شرح زیر عبارتند از:

1- لوازم پخت و پز

با ورود ورق‌های استنلس استیل به حوزه آشپزی، بسیاری از لوازم پخت‌وپز مانند فر پیتزا، گریل، هود، کباب پز، دمکن برنج، دیگ و اجاق گاز از جنس استیل ساخته شده‌اند. این تجهیزات مقاومت بالایی در برابر حرارت و سایر عوامل محیطی دارند و به‌هیچ عنوان دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی نمی‌شوند. در این میان توری و سیخ استیل از متداول‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات آشپزخانه هستند که هم‌میهنان عزیزمان از آنها جهت درست کردن کباب با گوشت قرمز، جگر، ماهی و جوجه کباب استفاده می‌کنند.

2

2- لوازم و تجهیزات سرو غذا

بسیاری از تجهیزات سرو غذا مانند کانتر گرم و سرد نگهدارنده، میز سرو چرخ‌دار و ظروف سرو غذا سر دار از استنلس استیل ساخته شده‌اند. این دسته از لوازم آشپزخانه نظیر مخزن استیل کیفیت و کارآیی مناسبی دارند و ضمن حفظ کیفیت و طعم غذا، موجب افزایش زیبایی فضای آشپزخانه، هتل‌ها و رستوران‌ها می‌شوند.

3- وسایل و ابزار آماده‌سازی غذا

همان‌طور که می دانید آماده‌سازی غذا در منازل به‌ویژه مراکز تولید و عرضه غذا به‌صورت عمده اهمیت فراوانی دارد. از این‌رو استفاده از وسایل و لوازم با کیفیت و بروز می‌تواند کیفیت غذا و ماندگاری آن را تا حد زیادی افزایش دهد. بدین منظور میز، وان دارای شیر تخلیه، سینک و مخزن استیل آماده‌سازی جهت پخت و آماده کردن انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

4- کابینت استیل

کابینت استیل صنعتی  نیز یکی از ضروریات هر آشپزخانه صنعتی است و جهت حفظ و ذخیره‌سازی لوازم پخت‌وپز، سرو و نگهداری غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از کابینت‌های استیل موجب حفظ نظم محیط آشپزخانه می‌شود و دسترسی به لوازم را برای آشپز و سایر افراد حاضر در آشپزخانه آسان می‌سازد. برای خرید انواع کابینت استیل صنعتی و سایر تجهیزات آشپزخانه می‌توانید به وب‌سایت «نگین طبخ» مراجعه نمایید و متناسب با نیازتان نسبت به خرید لوازم استیل موجود در این سایت اقدام کنید.

 

5- تجهیزات سرمایشی و انبار

سیستم‌های سرمایشی و انبار نیز از بخش‌های بسیار مهم آشپزخانه هستند. در این‌خصوص نیز انواع سکو، ترولی، بستنی ساز، یخ‌ساز، آب سرد‌کن، یخچال و کابینت استیل طراحی و ساخته شده است. با استفاده از این تجهیزات می‌توان غذاها و سایر مواد خوراکی را برای مدت زمان طولانی‌تر ذخیره نمود و هنگام نیاز از آنها استفاده کرد. این تجهیزات مستقیم با مواد غذایی در تماس هستند و باید از ورق استیل با گرید مناسب در ساخت آنها استفاده شده باشد. ورق استنلس استیل هم از نظر ظاهری و هم از نظر قیمت از ورق های غیر مرغوب کاملا متفاوت است و برای آنها باید هزینه بیشتری پرداخت نمود. به عنوان مثال هزینه ای مه برای دستگاه یخساز صنعتی با ورق استنلس استیل با گرید استاندارد 304 باید پرداخت کنید بیشتر از قیمت یخ ساز صنعتی با ورق استیل معمولی یا فولاد های دیگر است.

 

3

6- مخزن استیل

یکی دیگر از تجهیزاتی که علاوه بر آشپزخانه های صنعتی در تمامی صنایع کاربرد های وسیعی دارد مخزن استیل است. از مخازن استیل برای نگه داری یا حمل مواد و سیالات غذایی استفاده می شود. در صنایعی که با مواد غذایی سرو کار دارند بسیار اهمیت دارد که با تجهیزات مواد خود را نگه داری کنند که دارای مقاومت کافی در مقابل انواع مواد اسیدی، قلیایی و ... داشته باید و به مواد غذایی شان آسیبی وارد نشود. به عنوان مثال برای نگه داری و یا انتقال لبنیات و نگه داری انواع نوشیدینی ها، برای نگه داری (رب، آبلیمو، سرکه و ... ) که دارای خاصیت خوردندگی هستند باید از تجهیزاتی استفاده شود که خاصیت ضد خوردندگی، ضد خوردگی، ضد زنگ و ضد ساییدگی را داشته باشد تا از نظر بهداشتی استانداردهای کافی را رعایت نمایند. مخزن های استیل ساخته شده اند که تمامی نیاز های این حوزه از صنایع را بر آورده نمایند و اکنون در سراسر دنیا از این مخازن در تمامی صنایع استفاده می شود. 

 

سخن پایانی

تجهیزات و لوازم استیل آشپزخانه جهت تهیه انواع مواد غذایی، سرو و نگهداری از آنها تولید شده‌اند. بدین جهت مصرف‌کنندگان متناسب با اندازه آشپزخانه، نوع کاربری و نیازشان از مخزن استیل، کابینت، سیخ استیل و سایر محصولات ساخته شده از استنلس استیل استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید متناسب با نیاز خود در آشپزخانه از وب‌سایت «نگین طبخ» به آدرس اینترنتی https://negin-tabkh.com/ تجهیزات با کیفیت و دارای نشان استاندارد خریداری نمایید.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر