سایت شماره یک:

 

چکیده : یکی از حیاتی ترین تجهیزات ابزار دقیق، ترانسمیتر دما است که در این مطلب به توضیح آن خواهیم پرداخت، نحوه عملکرد آن را خواهیم دید و انواع آن را مرور خواهیم کرد.

در یک فرایند صنعتی درستی دمای اندازه گیری شده، یکی از مهمترین اصولی است که باید رعایت شود؛ چرا که در صورت بروز هرگونه خطایی در این زمینه، میزان زیادی انرژی هدر میرود که هم از لحاظ صرف اقتصادی توجیه ندارد همینکه باعث هدر رفت منابع میشود.

بنابراین میتوان گفت استفاده از یک وسیله ای که به درستی و با دقت بالا دما را اندازه گیری کند، از مهمترین مراحل کنترلی یک سیستم فرایندی است.

** شما میتوانید برای تهیه انواع مختلف ترانسمیتر دما، به فروشگاهی معتبر مراجعه نمایید تا شما را در انتخاب بهتر، بر اساس شرایط فرایند و میزان بودجه شما، راهنمایی نماید.

ما به شما فروشگاه تخصصی ابزار دقیق هیبو (hiboco.co) را معرفی میکنیم؛ چرا که این فروشگاه با به کارگیری متخصصان، به مشاوره، فروش و ارائه خدمات پس از فروش تمام محصولات ابزار دقیق صنعتی پرداخته است.

برای چه باید از ترانسمیتر دما استفاده کرد؟

گاهی سیستم های فرایندی در مسیری دورتر از اتاق های کنترل قرار میگیرند. این موضوع باعث میشود که کنترل دمای فرایند به سختی انجام شود، چون اندازه گیری این پارامتر لحظه ای باید صورت بگیرد و در صورتی که امکان پایش از نزدیک محل فرایند وجود نداشته باشد، این مسئله یکی از چالش های سیستم خواهد بود؛

برای حل این مشکل باید از دستگاه هایی استفاده کرد که امکان ارسال مقدار دمای اندازه گیری شده را به فاصله ای دورتر داشته باشد.

ترانسمیتر دما همان وسیله ای است که میتواند این پارامتر اندازه گیری شده را به فواصل دورتر از مخازن بفرستد.

اما چگونه؟

ترانسمیتر دما چگونه عمل میکند؟

زمانی که سنسورهای اندازه گیری دما، این پارامتر را در مخازن فرایندی محاسبه می کنند، سیگنالی تولید میکنند که بسیار کوچک و ضعیف است و فقط میتوان در همان مکان مقدار آن را مشاهده کرد.

برای این که در فواصل دورتر آن را مشاهده و ارزیابی کرد، باید این سنسور را به یک ترانسمیتر دما وصل کرد تا این دستگاه سیگنال های ورودی را به سیگنال های قوی تری تبدیل کرده که امکان ارسال به مناطق دورتر را داشته باشد به صورتی که کیفیت سیگنال پایین نیاید و از بروز هرگونه خطایی در اندازه گیری جلوگیری شود.

ترانسمیتر دما، درجه حرارت اندازه گیری شده را میتواند به صورت سیگنال هایی قابل بررسی تبدیل کند و برای ارزیابی آماده کند.

ترانسمیتر دما میتواند بطور مستقل در یک فرایند نصب شود که دما را به اندازه گیری کرده و با متصل شدن به یک نمایشگر، مقدار پارامتر را به نمایش بگذارد.

انواع ترانسمیتر دما

جالب است که بدانید برای هر کاربردی از فرایندهای صنعتی، انواع مختلفی از ترانسمیتر دما ساخته و طراحی شده است که ظرفیت ها و کاربردهای مختلفی دارند.

نوع هر کدام از این ترانسمیترهای دما به روش نصب آن ها بستگی دارد طوریکه تعیین نام برای هر کدام از این دستگاه ها بر مبنای روش نصب آن ها انجام شده است. 

در ادامه به شرح مختصری از انواع گونه های این دستگاه خواهیم پرداخت.

شما میتوانید برای خرید ترانسمیتر دما و انواع آن به صورت غیر حضوری (از طریق سایت) و یا به صورت حضوری به این فروشگاه مراجعه کرده و از مشاورین متخصص و محصولات اورجینال و با کیفیت این فروشگاه بهره ببرید.

ترانسمیتر دمای هوشمند

این دستگاه میتواند به سنسورهای دمای ترموکوپل وصل شود و سیگنال خروجی از آن را در حد استاندارد یعنی 4-20 mA تقویت و تبدیل کند.

ترانسمیتر دما ریلی

از قدیمی ترین انواع ترانسمیتر های دما نوع ریلی آن است. این نوع کم هزینه تر از دیگر انواع آن می باشد و همچنین نصب ساده تری نیز دارند ولی دقت پایین تری نیز در مقایسه با دیگر نوع های ترانسمیتر دما دارد به این دلیل که سیم کشی که در این نوع است، طولانی تر است.

ترانسمیتر دمای ایزوله

یکی از مزیت های این ترانسمیتر دما نیاز نداشتن به برق جداگانه برای تبدیل سیگنال ها می باشد. این عدم نیاز، سیم کشی میدانی را ساده کرده احتمال اختلال نویز در فرایند محاسبه دما را از بین می برد.

ترانسمیتر دمای فشرده

یکی از ترانسمیترهای دمایی که می توان برای فرایندهایی با محدودیت فضا از آن استفاده کرد، ترانسمیتر فشرده است.

ترانسمیتر دمای ضد انفجار و ضد آب

این ترانسمیتر دما مقاوم در برابر هوا، آب و انفجار است. این نوع ترانسمیتر درون یک محفظه ای قرار می گیرد که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است که برای محافظت از ترانسمیتر در مقابل برخی عناصر خورنده، آب و یا عناصر قابل اشتعال مراقبت می کند.

این ترانسمیتر علاوه بر این پوشش مقاوم، از یک سنسور و قطعه الکترونیکی (برای انتقال سیگنال) تشکیل شده است.

این نوع ترانسمیتر دما از دقت بسیار بالایی بهره برده است.

 

برچسب ها : ابزار دقیق,ترانسمیتر دما,صنعت

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر