سایت شماره یک:

 

دریاکاو بعنوان اولین و قدیمی‌ترین مجموعه در حوزه غواصی، برگزاری دوره‌های آموزش غواصی بصورت تخصصی و با اعطای مدرک بین المللی با حضور مربیان برجسته جهانی و فروش تجهیزات غواصی فعال می‌باشد. جهت آگاهی از فعالیت‌های این مجموعه مقاله‌ای که در این زمینه تهیه شده است را مطالعه فرمائید.

غواصی

غواصی، به نوعی ورزش و تفریحی جذاب گفته می‌شود که افراد در طی آن، با کمک تجهیزات و ابزار‌های پیشرفته و ویژه‌ای، به داخل آب رفته و در میان مرجان‌ها و موجودات دریایی به ماجراجویی می‌پردازد. غواصی انواع مختلفی دارد که در ادامه، به آنها اشاره خواهیم کرد.

غواصی آزاد

آموزش غواصی آزاد به عنوان وسیله‌ای گسترده برای شکار و جمع آوری، هم برای غذا و هم برای سایر منابع ارزشمند مانند مروارید و مرجان، به قبل از ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. در دوران کلاسیک یونان و روم، کاربردهای آموزش غواصی تجاری مانند یافتن اسفنج و نجات دریایی ایجاد شد. توسعه فن‌آوری در آموزش غواصی تحت فشار محیط با وزنه‌های سنگی برای فرود سریع، با کمک طناب برای صعود آغاز شد.  غواصی آزاد، نوعی از غواصی است که در آن، بهره‌مندی از شش‌های قوی، حائز اهمیت است. در این روش از غواصی، غواص میباست در تمام دقایقی که زیر آب مانده است را، بدون استفاده از وسایل تنفسی، در زیر آب مانده و تنها به استفاده از اکسیژن ذخیره شده در شش‌های خود اکتفا کند.

در حقیقت، سیستم‌های بدن در هنگام حضور در آب، به صورتی عمل می‌کنند که اکسیژن بیشتری را فراهم کرده و مشکل خاصی را برای افراد ایجاد نمی‌کند. غواصی آزاد، اولین روشی بود که انسان از آن، برای رفتن به عمق 2 الی 3 متری استفاده کرد.  غواصی آزاد، روشی بود که در سالیان دور از آن برای کشف مروارید و صدف‌های دارای مروارید استفاده می‌کردند. اما هم‌اکنون، به دلیل پیشرفت علم غواصی، از این روش، تنها به عنوان رشته‌ی ورزشی یاد می‌شود و برای یادگیری آن، دوره‌های خاصی گذرانده می‌شود.

غواصی اسکوبا

اسکوبا، همان روشی است که غواص، با استفاده از تجهیزات و لوازم خاص غواصی، میتواند به راحتی زیر آب تنفس کند. در این روش سیلندر همراه غواص با گاز تنفسی پر می شود که هوای لازم برای تنفس او را تامین می کند. در این روش معمولاً غواص آزادی عمل بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد و به راحتی می تواند از طریق باله ها شنا کند. غواصی در این روش، در دو نوع وجود دارد: مدار باز و مدار بسته. هنگام شنا در غواصی مدار باز، نفس غواص به آب تخلیه می شود، اما در هنگام شنا با غواصی مدار بسته می توان تنفس را اصلاح کرد و به اکسیژن برگرداند.

غواصی با استفاده از تغذیه از سطح آب

این نوع غواصی، اغلب در صنعت غواصی استفاده می شود. در این روش، غواص از طریق لوله ای به نام بند ناف، تنفس می کند. این شیلنگ ها با استفاده از کشتی های پشتیبانی یا دوربین های زیر آب کنترل می شوند. غواصانی که از این روش غواصی استفاده می کنند باید از کلاه یا ماسک غواصی استفاده کنند تا صورت خود را کاملاً بپوشاند.

غواصی اشباع

غواصی اشباع، روشی است که به غواص اجازه می دهد تا زمانی که ممکن است در زیر آب بماند. این روش معمولاً برای غواصی صنعتی استفاده می شود که باید طی چند روز تکمیل شود. این روش بسیار ایمن بوده و در آن غواصان، این فرصت را دارند که در همان عمق، در اتاق های خشک مخصوص (مانند زنگ غواصی) استراحت کنند و روز بعد کار را از سر بگیرند. غواصانی که با روش های اشباع به اعماق اقیانوس می روند و چندین روز را زیر آب می گذرانند چندین روز طول می کشد تا به حالت اولیه خود برگردند.

غواصی چه خطراتی دارد؟

غواصی، هیجان انگیز و سرگرم کننده است، اما اگر توصیه ها و استانداردهای ایمنی مناسب را رعایت نکنید، می تواند به یک فعالیت خطرناک تبدیل شود که سلامت شما را به خطر می اندازد. خطرات ناشی از بی احتیاطی در این ورزش، عبارتند از: مسمومیت با اکسیژن، غرق شدگی، بیماری تراکم زدایی، خفگی، نارکوز نیتروژن، شلو واتر، مسمومیت با مونوکسید کربن، تروما و آمبولی ریه. اکنون در نقاط مختلف دنیا که اقیانوس ها وجود دارد، می توانید در این فعالیت شرکت کنید.اگر تابحال غواصی نکرده‌اید، قبل از هرگونه اقدامی، بهتر است تحت آموزش حرفه‌ای غواصی قرار گرفته و سپس همراه با مربی، به داخل آب رفته تا از هرگونه خطرات احتمالی، به دور بمانید.

معرفی و بررسی مهمترین تجهیزات غواصی

غواصی مانند بسیاری از فعالیت های دیگر نیاز به تجهیزاتی دارد که در ادامه به معرفی و بررسی برخی از تجهیزات غواصی خواهیم پرداخت.   

ماسک غواصی

ماسک های غواصی شبیه عینک های شنا اما با سایز بزرگتر هستند که یکی از ضروریات غواصی به شمار می‌روند. این ماسک یک فضای هوایی بین چشم غواص و آب ایجاد می کند تا همه چیز با وضوح بیشتری دیده شود. البته برای انواع غواصی از ماسک های مختلفی استفاده می شود.   

فین ها یا باله های غواصی

باله‌های غواصی به نوعی کفش‌های مخصوص غواص هستند که به او اجازه می‌دهند، راحت‌تر و سریعتر در آب حرکت کند.   

درای سوت و وت سوت لباس غواصی

سوت‌ها، یک لباس محافظ برای غواصان به شمار می‌رود. این لباس ها، با به حداقل رساندن اثر حرارتی روی بدن کمک می کنند. این لباس همچنین از آسیب احتمالی شخصی جلوگیری می کند. لباس غواصی اجازه می دهد آب، مانند لباس شنا از آن عبور کند، اما بدن غواص را در حین کار خشک نگه می دارد. 

  تانک هوا

اگر قصد غواصی اسکوبا را دارید، باید با استفاده از تانک هوا، هوا را تامین کنید.

دریاکاو بزرگترین و معتبرترین فروشگاه اینترنتی تجهیزات غواصی در ایران

تا اینجا متوجه شدیم غواصی یک تفریح خاص و متفاوت است که در روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در این مقاله، به بررسی انواع روش‌های آن و تجهیزات موردنیاز آن پرداختیم. اگر شما هم به یادگیری انواع مختلف غواصی علاقه‌مند هستید می‌توانید از طریق مجموعه دریاکاو اقدام فرمائید.دریاکاو بزرگترین شرکت برگزار کننده دوره‌های تخصصی غواصی در ایران است پس از اتمام دوره می‌توانید مدرک بین المللی و معتبر خود را از این مجموعه دریافت کنید. همچنین جهت تامین انواع تجهیزات غواصی می‌توانید به وبسایت دریاکاو مراجعه کنید.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر