سایت شماره یک:

 

طراحی مراکز فناوری و نوآوری

فضای کاری امروزه با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است. این روزها بسیاری از افراد فریلنسر هستند یا به دنبال راه اندازی استارت‌آپ خود هستند. به همین دلیل، استفاده از فضای کار اشتراکی یا مراکز نوآوری بیشتر می‌شود.

گروه دیبا، گروهی متشکل از معماران و طراحان حرفه‌ای هستند که در اجرای پروژه‌های بسیاری از جمله طراحی مراکز نوآوری موفقیت های چشمگیری را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. اکنون در ادامه مطلب شما را با فضاهای کار اشتراکی و مراکز نوآوری بیشتر آشنا خواهیم کرد.

معرفی فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی یا Co-work بیشتر برای کارآفرینان و فریلنسرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چنین فضایی، گروه‌های مختلف از افراد با شغل‌ها و تجارب کاری متفاوت، مشغول به کار هستند. این فضا کاملاً به‌دور از محیط‌های اداری و دفاتر کاری گذشته است و افراد در فضای کار اشتراکی، روحیه و انرژی بهتری دارند.

دیزاین این مراکز معمولاً به شیوه‌ای انجام می‌شود تا تمام امکانات مورد نیاز یک کارآفرین یا فریلنسر در دسترسش باشد. به طور مثال برخی از این امکانات شامل، سالن غذا خوری، کافه، رستوران، آفیس‌های جداگانه برای برگزاری جلسات، سالن کنفرانس و غیره است.

علاوه بر مواردی که گفته شد، این مراکز نوآوری، نسبت به دفاتر کاری هزینه کمتری دارند. یعنی شما برای اجاره یک دفتر، هزینه بیشتری نسبت به اجاره یک میز در فضای کار اشتراکی پرداخت می‌کنید. همچنین، ممکن است در دفتر کار، چنین روحیه گروهی و شادابی را در کارمندان خود نبینید.

فضای کار اشتراکی زاویه

ارتباط دیزاین فضا با تمرکز و روحیه اعضا

دیزاین فضاهای کار اشتراکی و مراکز نوآوری ارتباط مستقیمی با روحیه اعضای تیم شما دارند. دلیل این افزایش روحیه چیست؟

در فضاهای کار اشتراکی، افراد مختلفی با تخصص‌های متفاوت مشغول به کار هستند. از طرفی چنین فضایی به افراد کمک می‌کند تا همیشه با یکدیگر در ارتباط باشند. اگر در زمینه کارهای گرافیکی فعالیت می‌کنید، مسیر ایده تا اجرای شما کم می‌شود. زیرا افراد با تخصص‌های اجرایی نیز در این فضاها هستند که می‌توانند ایده شما را به اجرا برسانند.

معمولاً این فضاها دارای امکاناتی از قبیل حیاط‌خلوت، سالن غذاخوری و کافه هستند که در این فضاها نیز افراد با یکدیگر تعامل می‌کنند. دوستی‌ها و همکاری‌های بیشتری شکل می‌گیرد که کمی از روزمرگی و کسل‌کنندگی محیط‌های کاری گذشته را کم می‌کند. رنگ‌بندی فضا، گلخانه موجود در آن، میزان ارتفاع سقف و دیگر گزینه‌ها در طراحی داخلی فضا، تأثیر بسزایی در افزایش روحیه کار گروهی افراد دارد.

اگر به عنوان یک فریلنسر در مراکز نوآوری فعالیت می‌کنید، انتخاب میز کار شما، نسبت به ظرفیت‌های موجود با خودتان است. یعنی خودتان، با سلیقه خودتان محل قرارگیری میز کارتان را انتخاب می‌کنید. این موضوع کمک می‌کند تا شما در هنگام کار روحیه بهتری داشته باشید.

همچنین، وجود کافه در فضاهای کار اشتراکی به افراد امکان استفاده از انواع نوشیدنی را می‌دهد. تا در زمان خستگی و کسالت، سریعاً روحیه و میزان انرژی خود را بالا ببرند. در نهایت، باید بگویم که در برخی از فضاهای کار اشتراکی، غرفه‌های کوچکی برای خرید محصولات دست‌ساز وجود دارد که گشت زدن میان آن غرفه‌ها، می‌تواند در حال روحی افراد تأثیرگذار باشد.

امکانات فضاهای کار اشتراکی

امکانات این فضاها شامل موارد زیر می‌شود.

  • گرمکن غذا: گرمکن غذا یکی از امکانات آشپزخانه است که می‌توانید غذای خود را گرم کرده و آن را به طور گرم میل کنید.
  • کافه و رستوران: این گزینه از مهم‌ترین امکانات یک فضای کار اشتراکی است. زیرا برخی افراد به قهوه یا غذا نیاز دارند و امکان آوردن هر روزه آنها را ندارند. پس می‌توانند از این فضا استفاده کنند.
  • لاکر: برای تمامی افرادی که در این فضاها کار می‌کنند، لاکرهایی وجود دارد که می‌توانند وسایل شخصی خود را در آن نگه‌داری کنند. وسایلی را که هر روز از آن استفاده می‌کنید را داخل لاکر بگذارید تا هر روز مجبور به حمل آن نباشید.
  • پرینتر، کپی، اسکن: دستگاه پرینتر، اسکن و کپی در این فضاها برای استفاده تمامی افراد وجود دارد. استفاده از آن نیز در برخی مراکز رایگان است.
  • آشپزخانه: آشپزخانه از امکاناتی است که شما می‌توانید در آن غذای خود را گرم کنید. یا حتی از چای و ظرفشویی آن استفاده کنید.
  • وندینگ ماشین: در تمامی مراکز نوآوری وندینگ ماشین وجود دارد تا خوراکی، نوشیدنی و تنقلات مورد نیاز خود را سریعاً تهیه کنید.
  • مبلمان اداری: در بخشی از این فضاهای کار اشتراکی، مبلمان اداری وجود دارد که بیشتر برای برگزاری جلسات بسیار مهم کاری استفاده می‌شود.
  • دستگاه خودپرداز: برای جا به جایی پول، نیازی به خروج از فضای کار اشتراکی نیست. خود پرداز در این فضاها وجود دارد.
  • میز جلسات: میز جلسات به شما امکان برگزاری جلسات کاملاً رسمی و کاری را می‌دهد. با تمامی اعضای تیم خود می‌توانید جلسه برگزار کنید و در آن جلسه به ایده پردازی و بهبود عملکرد تیم بپردازید.
  • فضای باز: فضای باز برای استراحت، سیگار کشیدن، تعامل با دیگر همکارها، قرارگیری در هوای آزاد و صرف ناهار استفاده می‌شود.
  • امکانات سرگرمی: هر Cowork باید دارای امکانات سرگرمی باشد تا افراد در آن تعامل بیشتر و روحیه خوبی به دست آورند. این امکانات شامل اتاق بازی، اتاق سینما، اتاق استراحت، اتاق سیگار می‌شود.

میز خود را شخصی سازی کنید!

Co work در اصل مثل میز کار شما در خانه شما است. هر طور که دوست داشته باشید، می‌توانید آن را دیزاین کنید. برخی از میز کارها دارای کتابخانه کوچک نیز هستند که به شما امکان آوردن کتاب و گذاشتن آن در کتابخانه‌تان را می‌دهد.

برای دیزاین میز کار خود می‌توانید از گلدان، جامدادی رومیزی، جا خودکاری و هر چیز دیگری استفاده کنید. خلاصه، با اضافه کردن هر وسیله به میز کار خود و شخصی سازی آن، قطعاً احساس بهتری خواهید داشت. همچنین، این موضوع احساس راحتی را به وجود می‌آورد که انگار در اتاق شخصی خودتان مشغول به کار هستید.

در نهایت، نکته دیگری که حائز اهمیت است، حریم خصوصی افراد در فضای کار اشتراکی است. همان‌طور که گفتیم، در این چنین فضاهایی افراد دائماً با یکدیگر در تعامل هستند و می‌توانند از یکدیگر در کارهای خود کمک بگیرند. ولی این موضوع دلیل بر این نیست که افراد امکان دخالت و از بین بردن حریم خصوصی یکدیگر را دارند. در زمان کار، همه به کار خود مشغول هستند و حریم خصوصی به خوبی در این فضاها برقرار است.

پروژه‌های دیبا

دیبا، گروهی از معماران و طراحانی هستند که ساخت و طراحی برخی از این فضاهای کار اشتراکی را بر عهده داشتند. برخی از پروژه‌های این تیم شامل:

  • باز سازی کارخانه نوآوری آزادی
  • هفت و هشت - کارخانه نوآوری آزادی
  • طراحی مرکز فناوری و نوآوری رسا
  • دانشکده صنعت نفت؛ پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت
  • انبار نفت ری؛ پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت
  • فضای کار اشتراکی زاویه - کارخانه نوآوری آزادی
  • مرکز نوآوری ایران در کنیا

مرکز نوآوری و فناوری رسا

در آخر

طراحی و دیزاین هر محیطی بر روی نوع عملکرد اعضای آن تأثیرگذار است. هر چه دیزاین فضاها بهتر باشد، کاربری و روحیه افراد نیز در این فضاها بیشتر می‌شود. به طور مثال، یکی از دلایل روی کار آمدن این فضاهای کار اشتراکی، همین نوع دیزاین و ارتباط خوب درون آنها است.

تگ های مرتبط

ارسال نظر