سایت شماره یک:

اگر مشکلات مربوط به ستون فقرات، مانند گردن درد یا درد پایین کمر دارید، پزشکتان شما را برای معاینه و درمان، به یک متخصص طب فیزیکی ارجاع خواهد داد. متخصص طب فیزیکی به شما کمک خواهد کرد تا با استفاده از روش های چندگانه و وابسته به چند زمینه و مختص شما، گردن دردتان درمان شود. نقش متخصص طب فیزیکی شما تریاژ و ارجحیت بیماران با گردن درد مزمن یا شدید است. سپس او مشکلتان را بررسی می کند و با کمک شما، برنامه ای تنظیم می کند که دلیل درد شما را هدف قرار می دهد.

نقش متخصص طب فیزیکی در مراقبت از بیماران مبتلا به گردن درد چیست؟

نقش متخصص طب فیزیکی کاهش گردن درد در بیمارانی است که با مشکل مزمن یا شدید گردن به وی مراجعه می کنند. آن ها طبق برنامه ریزی هر بیمار را شخصاً و جداگانه معاینه می کنند تا دلیل درد مشخص شود. سپس گزینه های درمانی غیرجراحی را که برای اکثر بیماران مؤثر است، بررسی می کنند. (در اینجا می توانید بیشتر با مسئولیت‌های متخصص طب فیزیکی در مواجه با مشکلات بیماران آشنا شوید)

هدف آن ها، تسکین گردن درد بیمار بدون استفاده از روش های تهاجمی است. متخصصین طب فیزیکی، به بیمار کمک می کنند تا به جای تسکین موقتی درد با دارو، بتواند فعالیت هایش را مانند قبل ادامه دهد. این کار را با استفاده از فیزیوتراپی، درمان کایروپراکتیک و درمان کوتاه مدت با دارو، انجام می دهند. آن ها می خواهند پیش از استفاده از درمان های تهاجمی مانند تزریق به ستون فقرات، ببینند که آیا با کمک این درمان های محافظه کارانه می توان مشکل فرد را درمان کرد یا خیر. متداول ترین درمان های گردن درد عبارتند از:

داروها

داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه (OTC)، مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) یا استامینوفن، معمولاً اولین گزینه برای درمان مشکلات گردن از جمله بیرون زدگی دیسک گردن هستند. در صورت ادامه داشتن گردن درد، پزشک از داروهای قوی تری، مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) قوی تجویزی، شل کننده های عضلانی و مصرف کوتاه مدت مواد افیونی (مخدر)، استفاده خواهد کرد. پیش از مصرف هرگونه دارو، دستور مصرف را با دقت مطالعه کنید و از دستورات پزشک پیروی کنید تا عوارض جانبی بروز نکند.

فیزیوتراپی

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که فیزیوتراپی برای درمان بسیاری از انواع گردن درد، بهتر از جراحی یا مصرف داروی مسکن (مانند داروهای افیونی) است. درمان های فیزیوتراپی اغلب به فرد کمک می کند تا نیازی به جراحی یا مصرف دارو، نداشته باشد.

متخصص طب فیزیکی شما، با کمک شما، برنامه ی درمانی خاصی را که باعث تسریع فرآیند بهبودی شما شود، تنظیم خواهد کرد که شامل ورزش کردن و درمان هایی است که باید در خانه انجام شود. فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا فعالیت های روزانه تان را مثل قبل انجام دهید.

مدت زمانی که طول می کشد تا مشکلات مختلف را درمان کند متفاوت خواهد بود، اما یک برنامه ی فیزیوتراپی مخصوص، مؤثر و کافی خواهد بود و در عرض چند هفته گردن درد را درمان خواهد کرد. متخصص طب فیزیکی شما به شما توصیه خواهد کرد که:

  • با اجتناب از کارهایی که باعث بدتر شدن علائم در دست ها و گردن می شود، به ناحیه ای که درد می کند استراحت دهید.
  • در خانه فعالیت داشته باشید، از در رختخواب ماندن و استراحت طولانی بپرهیزید و روزانه چند مرتبه پیاده روی کوتاه مدت داشته باشید. تحرک باعث کاهش درد و خشکی شده و احساس بهتری خواهید داشت.
  • ورزش ها و حرکات ساده برای گردن که او به شما آموزش می دهد را انجام دهید. این امر باعث کاهش خشکی و درد شده و کمک می کند گردن دامنه ی حرکتی اش مانند قبل بماند.
  • هر دو ساعت یکبار به مدت 15-20 دقیقه از پد یخ یا گرم مرطوب استفاده کنید.
  • روی صندلی های محکم بنشینید؛ نشستن روی مبل و صندلی های راحتی ممکن است باعث بدتر شدن مشکلتان شود.

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، جریان الکتریکی را بدون ایجاد درد به اعصاب خاصی می رساند. این جریان الکتریکی ملایم، گرما ایجاد می کند تا خشکی برطرف شود، توانایی حرکت بهتر شود و درد تسکین یابد. گفته می شود که این درمان باعث تحریک ترشح اندورفین یا مسکن طبیعی در بدن خواهد شد.

ماساژ درمانی

معمولاً ماساژ درمانی به استفاده از دست ها برای دستکاری بافت های نرمی مانند عضلات و تاندون ها و افزایش جریان خون و کاهش گرفتگی عضلات و احساس سلامتی بیشتر، گفته می شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که ماساژ گردن، به خصوص اگر توسط یک متخصص ماهر و چند بار و طی چندین هفته انجام شود، باعث تسکین درد و بهبود دامنه ی حرکتی گردن می شود. این نتایج موقتی خواهد بود.

تخریب (عصب کشی) با فرکانس رادیویی

تخریب (عصب کشی) با فرکانس رادیویی، روشی است که از گرمای امواج الکترومغناطیسی پر انرژی استفاده می کند تا عصب هایی که درد را مخابره می کنند، از بین ببرد. این روش گزینه ی درمانی مناسبی برای افرادی است که تزریق های درمانی انجام داده و این کار فقط باعث تسکین موقتی گردن دردشان شده است.

تخریب (عصب کشی) با فرکانس رادیویی، همانند تزریق عمل خواهد کرد، اما به مدت طولانی تری باعث تسکین درد خواهد شد.

تزریق درمانی

تزریق درمانی می تواند راهی کمکی باشد. هدف آن این است که درد بیمار به قدری تسکین یابد که بتواند ورزش های فیزیوتراپی را انجام دهد، زیرا با این کار و با انجام ورزش های خاص، مشکلات کمر بهتر درمان خواهد شد. سال های زیادی متخصصین ستون فقرات از تزریق کورتیزون، تزریق اپیدورال استروئید، تزریق در نقاط ماشه ای (تریگر پوینت) و بلاک (مسدود کننده) های عصبی برای تسکین درد ستون فقرات استفاده کرده اند.

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال کورتیزون، ممکن است باعث کاهش التهاب و تورم اعصاب ناحیه ی اپیدورال و در نتیجه کاهش درد، گز گز و بی حسی شود. این روش شامل رد کردن سوزن آمپولی حاوی استروئید ماندگار (کورتیزون) از پوست و بافت های زیرین و وارد کردن آن به فضای اپیدورال است. فضای اپیدورال، فضای اطراف نخاع و اعصاب منشعب از آن است. برای تسکین علائم، ممکن است یک یا چند تزریق لازم باشد.

تزریق فاست

مفاصل فاست، همانند لولاهایی در کمر و گردن هستند که همه ی استخوان های ستون فقرات را به هم وصل می کنند و با این حال به ما اجازه می دهند که به آسانی خم شده و بچرخیم. گاهی اوقات در اثر صدمه یا افزایش سن، این مفاصل آسیب دیده یا خار استخوانی ایجاد می کنند که باعث می شود حرکت کردن دردناک شود. برای تسکین علائم دردناک و بازگردانی دامنه ی حرکتی، پزشک ستون فقرات، دارو را به مفاصل فاست تزریق خواهد کرد.

تزریق نقاط ماشه ای (تریگر پوینت)

نقاط ماشه ای (تریگر پوینت)، بافت های دردناک درون یا حول عضلات گردن هستند. فشار باعث درد شدید و تیزی خواهد شد. تزریق نقاط ماشه ای (تریگر پوینت)، به تزریق بی حس کننده و استروئید در عضلات ناحیه ی درد، گفته می شود. این تزریق ممکن است باعث برطرف شدن اسپاسم و گرفتگی عضلانی شده و اثر آن هفته ها تا ماه ها باقی بماند.

ریزوتومی

ریزوتومی جایی است که پزشک از گرما یا سرما استفاده می کند تا عمداً توانایی مخابره ی سیگنال های درد به مغز را در عصب درگیر، از بین ببرد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر