هم لمینت و هم بلیچینگ، هر دو جزو روش های موثر برای سفید کردن دندان های تغییر رنگ داده هستند. با این حال، این دو روش تفاوت های متعددی با یکدیگر دارند که طول عمر و ماندگاری یکی از جنبه های تفاوت آنهاست. توجه داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند ماندگاری هر دوی این روش ها را افزایش دهد.

سایت شماره یک:

 

لمینت چیست؟

لمینت ها نوع خاصی از قالب های سرامیکی هستند که بدون هیچگونه دردی بر روی دندان ها قرار می گیرد و دندان هایی سفید، یک دست و بدون ایراد و لبخندی زیبا به شما هدیه می دهد. لمینت که به "اصلاح طرح لبخند" کمک می کند، قالبی به نازکی لنز چشم است که بدون هیچگونه ساییدن یا تراشی میتوان آنها را بروی دندان های طبیعی شما قرار داد. استفاده از لمینت، لبخندی زیبا و طبیعی ایجاد می کند. لمینت حتی بدون هیچگونه نیاز به تعویضی، قابل نصب بروی تاج یا بریج های دندانی است.

لمینت کاربرد و اهداف زیادی دارد و یکی از گزینه های بسیار محبوب برای سفید کردن دندان ها و ایجاد طرح لبخندی زیباست. معمولا از لمینت برای رفع و اصلاح موارد زیر استفاده می شود:

  • لک و تغییر رنگ دندان ها
  • شکستگی و ترک های کوچک دندان
  • شکاف و فاصله ی بین دندانی
  • آسیب و فرسودگی دندان ها
  • نامتوازن بودن دندان ها
  • کجی دندان
  • سایر بی نظمی های دندانی

مراحل انجام لمینت دندان

لمینت یکی از روش هایی است که روند درمانی نسبتا ساده ای دارد. بعد از ارزیابی طرح لبخند شما، قالبی از دندان های شما گرفته می شود و سپس، این قالب به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می شود. بر خلاف روکش های سنتی، در حین انتظار برای آماده سازی لمینت دندانی، شما نیازی به استفاده از قالب های موقت ندارید. ۲ الی ۴ هفته بعد، شما برای نصب لمینت خود دوباره مراجعه می کنید.

پس از اتمام کار جایگذاری لمینت، اطراف دندان های شما تمیز شده و صیقل داده می شود تا هرگونه مواد جسبنده برداشته شود. بعد از آن، فرآیند نصب لمینت به پایان رسیده و لبخندی جدید و زیبا برای شما به ارمغان می آورد.

لمینت دندان چقدر دوام و ماندگاری دارد؟

از لمینت نیز باید مانند دندان های طبیعی خود با مسواک زدن روزانه و نخ دندان، مراقبت کنید. در صورت نگهداری مناسب، لمینت می تواند ۵ الی ۲۰ سال ماندگاری داشته باشد.

بلیچینگ

بلیچینگ دندان یکی از روش های سفید کردن و زیبایی دندان هاست که راه حلی سریع، غیر تهاجمی و مقرون بصرفه ای را برای اصلاح طرح لبخند ارائه می دهد. بلیچینگ یا سفید کردن دندان، یکی از روش هایی است که هم در بین مردان و هم در بین زنان به طور یکسان محبوب است و براحتی برای هر فردی با هر نوع بودجه و محدودیت زمانی و خلق وخو، قابل دسترسی است. بلیچینگ چه بصورت جلسات حرفه ای یک ساعته در مطب دندانپزشکی یا در مراکز تخصصی زیبایی، و چه بصورت کیت های سفید کننده ی دندان برای استفاده در منزل، که میتوان آنها را از داروخانه ها تهیه کرد، در دسترس است.

همه ی افرادی که بلیچینگ را انتخاب میکنند، متوجه تغییر و بهبود در سفیدی دندان ها و زیبایی لبخند خود میشوند. البته، این روش راه حلی دائمی برای سفید کردن دندان ها نیست و برای ماندگاری نتایج به تداوم انجام درمان نیاز دارد.

نحوه بلیچینگ کردن دندان

سفید کردن یا بلیچینگ حرفه ای را می توان طی ۱ ساعت در مطب دندانپزشکی انجام داد. طی این جلسه، دندانپزشک از یک ژل سفید کننده دندان که حاوی ۲۵ الی ۴۰ درصد پراکسید هیدروژن است استفاده میکند و سپس، یک لامپ گرم کننده را در ۳ بازه زمانی ۲۰ دقیقه ای بروی دندان ها اعمال میکند و در بین این فواصل نیز مجددا از ژل سفید کننده استفاده میکند. برخی از دندانپزشکان نیز ممکن است بجای لامو از لیزر استفاده کنند که گفته می شود این لیزر، روند سفید شدن دندان ها را تسریع یا فعال می کند. در طول بلیچینگ، از یک محافظ دهان و دندان نیز استفاده میشود تا از برخورد ژل سفید کننده با لب ها، لثه ها و زبان جلوگیری شود و موجب شود که ژل روی دندان ها باقی بماند. برای دستیابی به نتایج بهتر، دندانپزشک معمولا قالب هایی محتوی ژل سفید کننده برای دندان ها به شما میدهد تا بتوانید در منزل نیز روند سفید کردن دندان ها را با استفاده از این قالب ها ادامه دهید.

نتایج حاصل از بلیچینگ چقدر دوام دارد؟

میزان ماندگاری و دوام نتایج بلیچینگ دندان تا حد زیادی به نوع ماده ی سفید کننده ای که دندانپزشک استفاده می کند بستگی دارد. اگرچه اکثریت این ژل های سفید کننده ای که استفاده می شوند حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید هستند اما میزان غلظت های آنها متفاوت است و همچنین روش و تکنیک های اعمال آنها نیز با هم فرق دارد. برای سفید کردن دندان ها گزینه های متعددی وجود دارد اما نتایج حاصل از بلیچینگ بطور متوسط بین ۶ ماه الی ۳ سال ماندگاری دارند. با این حال، اکثر افراد تمایل دارند که روش هایی را امتحان کنند که نتایج آنها حداقل ۱ سال دوام داشته باشد.

نکاتی برای ماندگاری طولانی مدت نتایج بلیچینگ و لمینت

مراجعه به دندانپزشک مناسب: همه ی دندانپزشک ها تخصص یکسانی ندارند. دندانپزشکی زیبایی، شاخه ای از علم دندانپزشکی است. متخصص دندانپزشکی زیبایی، پس از اتمام دوره آموزشی دندانپزشکی عمومی، دوره های تمکیلی دندانپزشکی زیبایی را میگذراند و آخرین و بروزترین ابزار و تکنیک های مورد استفاده را فرا میگیرد. حین تصمیم گیری برای انتخاب یک دندانپزشک زیبایی، حتما نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. این به شما کمک میکند که بدانید باید از نتایج کار او چه انتظاری باید داشته باشید. یک دندانپزشک زیبایی که در کار خود ماهر و موفق باشد، از نشان دادن نتایج کارهای قبلی خود به شما استقبال میکند.

مواد مورد استفاده: گاها کیفیت و میزان ماندگاری نتایج حاصل از بلیچینگ و لمینت به مواد مورد استفاده در این روش ها بستگی دارد. به لطف پیشرفت هایی که علم دندانپزشکی داشته، امروزه در دندانپزشکی زیبایی مدرن از موادی استفاده میشود که در برابر نیروی ناشی از گاز گرفتن و جویدن مقاوم هستند. این مواد مدرن در برابر لکه ها یا سایر آسیب های ناشی از خوردن، آشامیدن و سایش عمومی دندان های شما مقاوم هستند. قبل از شروع درمان در هر روشی، دندانپزشک شما باید تمامی این موارد و گزینه های قابل انتخاب را برای شما شرح دهد. 

عادات بد را کنار بگذارید: برخی از عادات و رفتارها ممکن است به زیبایی و عملکرد دندان های شما لطمه بزنند. از عادت هایی نظیر جویدن اشیاء غیر خوراکی از جمله خودکار، مداد یا ناخن خودداری کنید و از دندان های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید. اگر هم اهل سیگار و دخانیات هستید باید برای حفظ سلامتی خود و دندان ها، این موارد را کنار بگذارید.

رعایت بهداشت دهان و دندان: برای حفظ سلاتی دهان و دندان، پیشگیری همیشه بهترین دفاع است. وجود حفره های دندانی و بیماری های لثه، میتوانند عمر لمینت یا بلیچینگ را کاهش دهند. برای حفظ سلامت دهان و دندان و بمنظور رعایت بهداشت، روزانه حداقل ۲ بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و بطور منظم، سالانه ۲ بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان های شما را معاینه کند.

دندان قروچه: لمینت برای افرادی که عادت دارند دندان های خود را به هم بسایند یا فشار دهند، انتخاب خوبی نیست، چرا که این کار ممکن است باعث شکستن یا ترک برداشتن لمینت ها شود. به هم ساییدن دندان ها که اصطلاحا به آن دندان قروچه کردن نیز میگویند، معمولاً در هنگام خواب اتفاق می افتد و می تواند ناشی از اضطراب و استرس یا بخاطر کج بودن و از دست دادن دندان ها نیز رخ دهد. مصرف مشروبات الکلی و سیگار نیز میتواند موجب دندان قروچه کردن در خواب شود. افرادی که عادت به دندان قروچه کردن دارند، باید با دندانپزشک خود مشورت کنند و احتمالا برای رفع این مشکل، دندانپزشک استفاده از محافظ دندان مخصوص شب را به آنها توصیه کند. در برخی موارد نیز، دندانپزشک ممکن است مصرف داروهای شل کننده عضلانی را قبل از خواب توصیه کند. اگر هم که استرس دلیل اصلی دندان قروچه کردن فرد باشد، باید راهی برای حفظ آرامش و کنترل اضطراب خود پیدا کند. از طرفی، ورزش کردن، مشاوره درمانی و مدیتیشن نیز می توانند به کاهش اضطراب و استرس کمک کنند. با ترک عادت دندان قروچه کردن، ماندگاری و دوام لمینت نیز بیشتر میشود.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر