سردبیر پایگاه خبری فردا

سردبیر پایگاه خبری فردا می‌گوید هویت جمهوری اسلامی ایران به حضور مردم است و تفاوت ما با بسیاری از کشورهای خاورمیانه این است که فاصله بین حاکمیت و مردم چندان زیاد نیست.

سایت شماره یک:

برنامه زنده و تلویزیونی «کنکاش» شب گذشته 22 خردادماه با موضوع انتخابات 1400 و با حضور مصطفی صادقی روزنامه‌نگار و سردبیر پایگاه خبری فردا روی آنتن رفت.

وی در ابتدا درباره چگونگی برگزاری مناظره‌ها گفت: بین این انتخابات و انتخابات گذشته تفاوت‌هایی دیده می‌شود و مناظره در این انتخابات کارکرد خود را دارد. چراکه شکل انتخابات تغییر کرده و حضور نامزدها در شهرها کمرنگ‌تر شده است.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه مناظره‌ها هرچه جلوتر رفت جدی‌تر شد، اظهار داشت: البته مناظره دوم نسبت به مناظره اول ضعیف‌تر بود اما حرف‌های جدی در آن زده شد. مناظره سوم هم هرچه به دقایق آخر رفت جدی‌تر شد و من فکر می‌کنم همین مناظره سوم باعث تغییر آرایش آرا و کمک به مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد.

صادقی درباره تفاوت نظام انتخاباتی ایران با دیگر کشورها گفت: ما در سطح کشورهای خاورمیانه؛ کشوری هستیم که انتخابات درست برگزار می‌کنیم و مردم، رییس جمهور آینده را انتخاب می‌کنند. در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و...که ادعای دموکراسی می‌کنند تجربه مشارکت 85 درصدی وجود نداشته است که این نشان از تفاوت نظام ما در خروجی با دیگر نظام‌ها دارد.

وی همچنین درباره حضور مردم و مشارکت بالای آن‌ها درباره نهادینه کردن انتخابات چنین گفت: هویت جمهوری اسلامی ایران به حضور مردم است و تفاوت ما با بسیاری از کشورهای خاورمیانه این است که فاصله بین حاکمیت و مردم چندان زیاد نیست و حاکمیت جزوی از مردم است و از آن‌ها می‌آید.

سردبیر پایگاه خبری فردا افزود: مردم ایران یاد گرفته‌اند حرف خود را پای صندوق رای بزنند. بر مشارکت بالا در انتخابات تاکید می‌شود چراکه اگر فردی برای مذاکره برود، می‌گویند یک ملت آمده است نه یک فرد یا کسی که فقط گروه خاصی از آن حمایت می‌کنند. همچنین این مشارکت به جایگاه بین‌المللی ما و موقعیتمان در منطقه کمک می‌کند.

صادقی درباره اختیارات رییس جمهور گفت: رییس جمهور، رییس کشور است و تمام بودجه کشور و وزارتخانه‌ها را در اختیار دارد. رییس جمهور در ایران یک مقام تشریفاتی نیست بلکه فردی است که بسیار کار و اختیار دارد و باید پاسخگوی اعمال خود باشد.

وی تاکید کرد: درصد مشارکت در ادوار مختلف ریاست جمهوری نشان از این دارد که مردم سیاست را در زندگی خود موثر می‌دانند. مردم رییس جمهور را دارای اختیار می‌دانند پس انتخاب می‌کنند و توقع دارند رییس جمهور مشکلات آن‌ها را حل کند.

این روزنامه‌نگار درباره مشارکت هموطنان خارج از ایران در انتخابات اظهار کرد: ایرانیان خارج از کشور کمک‌های زیادی به کشور کرده‌اند و اگر ساختار بروکراسی ایران بهتر بود، کشور، بیشتر می‌توانست از این ظرفیت استفاده کند. البته ما از ظرفیت هموطنان خارج بهره برده‌ایم اما به قدر کافی خیر؛ و رییس جمهور آینده باید موانع موجود را به کمک مجلس برطرف کند.

صادقی درباره استفاده از نخبگان و جوانان در مدیریت کشور تصریح کرد: باید کمک کنیم بچه‌هایی که در اینجا درس خوانده‌اند و نخبه هستند در کشور دخالت داده شوند. باید نیرو تربیت کنیم چراکه نیازمند یک چرخش هستیم.

"کریم شراره" عضو پژوهشکده المعارف الحکیمه لبنان در مصاحبه اینترنتی با برنامه «کنکاش» درباره انتخابات گفت: انتخابات در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و برخی جریانات سیاسی روی تحقق مردم سالاری به واسطه انتخابات تاکید دارند. حضور پُرشور مردم ایران در پای صندوق‌های رای و استفاده از این فرصت تاریخی می‌تواند در آینده منجر به کسب امتیاز سیاسی شود و پیام مردم ایران را به جهانیان برساند که از جریان انقلابی حمایت می‌کنند. 

برنامه تلویزیونی «کنکاش» با اجرای امیر علی عسگری شنبه‌ها ساعت 20:30 به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر