دولت بایدن از برخی کشور‌های بزرگ مصرف کننده نفت خام در جهان خواست برای کاهش قیمت‌ها موضوع آزادسازی برخی از ذخایر نفتی خود را بررسی کنند.

سایت شماره یک:

قیمت جهانی نفت خام در اواخر ماه گذشته میلادی به بالاترین میزان خود در چند سال اخیر رسید. علت این امر افزایش یک باره تقاضا بعد از کنترل نسبی همه گیری کرونا در جهان عنوان شده است.

سازمان اوپک پلاس هم علی رغم فشار‌های بایدن برای افزایش تولید روزانه خود اعلام کرد فعلاً برنامه‌ای برای افزایش تولید بیش از ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز را ندارد.

به گفته منابع خبری آگاه در هفته‌های اخیر بایدن به همراه مشاوران ارشد اقتصادی خود موضوع افزایش بی سابقه قیمت نفت خام را با متحدان خود از جمله ژاپن، کره جنوبی، هند و همچنین چین مطرح کرده اند. واشنگتن از این کشورها خواسته است تا بخشی از ذخایر نفت استراتژیک خود را برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا وارد بازار کنند. 

برخی از افراد مطلع از این اقدام بایدن گفتند این مذاکرات به هیچ نتیجه عملی نرسیده و هیچ تصمیم نهایی درباره  آن اتخاذ نشده است.

کاخ سفید هم از ارائه جزئیات بیشتر در مورد این گفتگو‌ها خودداری کرده است. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اما در این باره گفته که هیچ تصمیم مهمی در این جلسات گرفته نشده است.

این سخنگو در ادامه سخنان خود تاکید می‌کند: کاخ سفید هفته هاست برای کنترل قیمت نفت خام در بازار‌های جهانی تلاش می‌کند و در این راستا با برخی کشور‌های بزرگ مصرف کننده نیز مذاکراتی انجام داده، ولی در حال حاضر هیچ گزارش قابل ارائه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: واشنگتن ابزار‌های متنوعی برای کنترل افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی در اختیار دارد.

افزایش قیمت نفت خام و در پی آن افزایش قیمت فرآورده‌های سوختی این روز‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی دموکرات‌ها و بایدن است. طبق گزارش‌های رسمی قیمت بنزین هم اکنون در آمریکا به ۳ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه رسیده که این بیش از ۶۰ درصد افزایش قیمت در یک سال گذشته را نشان می‌دهد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر