یا می‌بری یا می‌میری!

همه چیز درباره سریال بازی مرکب Squid Game

یا می‌بری یا می‌میری!

سریال بازی مرکب که توسط نتفلیکس تهیه و پخش شده، به دلیل داستان و ساختار صریحش این روزها مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفته.

این سریال در فیلیمو هم -فعلا فقط با زیرنویس فارسی- در دسترس است و ما اینجا سعی کردیم درباره این سریال، اطلاعات و حاشیه‌هایی که در فضای مجازی درباره آن وجود دارد، بنویسیم. حتما نقدها درباره «بازی مرکب» را هم در فیلیموشات بخوانید و نظرتان را بنویسید.

داستان سریال بازی مرکب

سریال بازی مرکب Squid Game روایتگر داستان افرادی است که به دلایل مختلف در زندگی شکست خورده و احساس سرخوردگی دارند، اما ناگهان دعوت مرموزی را برای شرکت در یک بازی عجیب دریافت می‌کنند که یک جایزه ۳۸ میلیون دلاری دارد. این بازی در مکانی نامعلوم برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان تا زمان مشخص شدن برنده نهایی، در این محیط حبس می‌مانند.

در قصه این سریال ۴۵۶ نفر با الهام گرفتن از ۶ بازی کودکان در کره جنوبی و دیگر کشورها وارد یک فضای خوش‌رنگ ولی مرموز می‌شوند و رقابتی را به بهای جان خود آغاز می‌کنند. قهرمان داستان، آخرین نفری است که در این بازی شرکت می‌کند و ما از زاویه دید او وارد این قصه می‌شویم.

درباره قوانین Squid Game

داستان سریال بازی مرکب شامل بازی‌های محبوب کودکان در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ کره است، مانند بازی ماهی مرکب، که در این بازی، بازیکنان به ۲ دسته تقسیم می‌شوند؛ مدافعان و مهاجمان. روال بازی به این‌صورت ادامه پیدا می‌کند که مدافعان می‌توانند با هر دوپای خود داخل زمین حرکت کنند و مهاجمان در خارج از خطوط، فقط اجازه دارند روی یک پا بپرند، اما اگر یک مهاجم موفق شود از کنار مدافع کناری اسکوئید رد شود، دیگر آزاد است که با هر دوپای خود حرکت کند.

رازهای سریال بازی مرکب Squid Gameسپس، زمانی‌که مهاجمان برای نبرد نهایی مهیا می‌شوند، در ورودی اسکوئید دور هم جمع شده و برای برنده شدن به سمت محدوده قُرق شده در راس اسکوئید، هجوم می‌برند. قوانین بازی از اینجا به بعد به این ترتیب است که اگر حین این نبرد، یک مدافع، مهاجم را به خارج از محدوده اسکوئید هل بدهند، مهاجم می‌میرد، اما اگر یک مهاجم در این نبرد موفق شود به راس اسکوئید (یا همان ماهی مرکب) برسد، مدافعان مغلوب و پیروزی از آن تیم مهاجمان می‌شود.

جایزه Squid Game چیست؟

در جریان بازی که در سریال بازی مرکب یا بازی ماهی مرکب شاهد آن هستیم، صدها بازیکن با دریافت مبلغی جزئی، دعوت برای رقابت در بازی‌های کودکان را می‌پذیرند؛ انگیزه بازیکنان برای ادامه رقابت در چنین بازی‌هایی، دریافت ۴۵.۶ میلیارد وون (معادل ۳۸.۴ میلیون دلار) جایزه اصلی است؛ یک جایزه بزرگ، وسوسه کننده و البته کشنده!

آیا عروسک سریال بازی ماهی مرکب واقعی است؟

جالب است بدانید عروسک وحشتناکی که در این سریال می‌بینیم واقعی است! این عروسک در موزه‌ای در کره جنوبی نگهداری می‌شود و آدرس دقیق آن موزه‌ای است در شهرستان جینچئون (Jincheon)، در یک منطقه روستایی در فاصله ۳ ساعتی شمال سئول. کره رفتید، سری به این موزه بزنید!

گفته می‌شود این عروسک برای فیلمبرداری«بازی مرکب» به امانت گرفته شده و سپس بازگردانده شده است. این عروسک به عنوان نگهبان در ورودی موزه «کالسکه اسب» قرار دارد و همیشه هم همان‌جاست! البته غیر از زمان فیلمبرداری اپیزود اول سریال.

ریال همان‌طور که در فیلیمو مشاهده می‌کنید ۹ قسمت است. یعنی از نظر تعاریف سریالی در جهان، یک مینی‌سریال محسوب می‌شود. اما خبری بد برای طرفداران سریال. وانگ گفته ترجیح می‌دهد به جای ساخت فصل بعدی سریال، تمرکزش را بگذارد روی ساخت چند پروژه سینمایی دلخواهش. چون حالا مشهورتر و ثروتمندتر هم شده و احتمالا می‌تواند با دست بازتری پروژه‌های محبوبش را پیش ببرد.

این کارگردان و نویسنده در مصاحبه‌ای با «ورایتی» گفته: «فکر کردن به فصل دوم واقعا خسته‌کننده است. اگر هم بخواهم فصل بعدی را بنویسم، قطعا این بار تنهایی به آب نمی‌زنم و از یک تیم نویسنده برای نگارش سناریوی فصل دوم استفاده خواهم کرد.» همان‌طور که پایان سریال به شکلی تمام شد که امکان بازگشت به آن وجود داشته باشد، حرف‌های کارگردان اسکویید گیم هم طوری است که شاید با پیشنهادهای وسوسه‌انگیز ساخت فصل دوم، بی‌خیالِ پروژه‌های سینمایی و شخصی‌اش شود.

حقایقی از صحنه و پشت صحنه سریال بازی مرکب که نمی‌دانید

نتفلیکس از سپتامبر سال ۲۰۱۹ بود که برای ساخت و پخش این سریال برنامه‌ریزی کرد و ابتدا قرار بود نام آن «دور ششم» (Round Six) باشد. جالب این‌جاست که «وانگ دونگ-هیوک» خالق این سریال تا پیش از این پروژه با هیچ شرکت بین‌المللی‌ای همکاری نداشت و «بازی مرکب» نخستین پروژه مهم و بین‌المللی او به شمار می‌رود.

راز سریال بازی مرکبدیوارهای خوابگاه که روی آن‌ها با تخت پوشانده شده در اصل حاوی نقاشی‌هایی است که به بازیکن‌ها سرنخی برای این‌که چه بازی‌ای انجام دهند، می‌دهد.

شرکت‌کنندگان مسابقه با تماس با شماره ۸ رقمی‌ای که روی کارت‌های تجاری اسرارآمیز درج شده، درگیر‌ بازی می‌شوند. بدبختانه این شماره تلفن وجود خارجی دارد و متعلق به مردی است که گفته است روزانه حدود ۴۰۰۰ تماس از سوی بینندگان سریال دریافت می‌کند. یکی از نامزدهای ریاست جمهوری کره جنوبی هم به این مرد پیشنهاد چرب‌وچیلی برای خرید این خط ارائه کرده است!

چالشی که در یکی از بازی‌های سریال با یک آب‌نبات «دالگونا» انجام شده بود، الهام‌بخش شاخ‌های شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» شد تا نسخه خودشان از این چالش را راه‌اندازی کنند.  این آب نبات از ۲ ماده ساده -شکر و جوش شیرین- تشکیل شده است، اما چالش اصلی این است که بتوانید اطراف آب‌نبات را بدون آسیب رساندن به نقش‌ونگار روی آن نوش جان کنید.

قهرمان سریال بازی مرکب Squid Game

گفت‌وگو با کارگردان سریال بازی مرکب یا اسکوئید گیم

هوانگ دونگ-هیوک نویسنده و کارگردان سریال بازی مرکب درباره تاریخچه شکل‌گیری سریال می‌گوید: «طرح سریال بازی ماهی مرکب را در سال ۲۰۰۸ مطرح کردم و یک سال بعد فیلمنامه را نوشتم. نوشتن تنها ۲ اپیزود اول این سریال ۶ ماه تمام از من زمان برد! در آن زمان این داستان ناآشنا و خشن به نظر می‌رسید و نگران بودم که مردم آن را بیش از حد انتزاعی تلقی کنند و سریال پتانسیل تجاری‌سازی و پیدا کردن مخاطبان گسترده را نداشته باشد. در واقع پس از ۱۰ سال جهان به مکانی تبدیل شده که چنین ایده عجیبی را می‌پذیرد و بسیار می‌پسندد؛ داستانی که حول محور بقا جریان می‌یابد.»

هوانگ سابقه نسبتا درخشانی به عنوان یک نویسنده و کارگردان در کشورش کره داشت، برای همین عجیب نبود که در ابتدا به این پروژه نیز به عنوان یک پروژه سینمایی نگاه کند و ایده اولیه‌ آن را بر اساس پلتفرم سینما روی کاغذ بیاورد: «وقتی تصمیم به تبدیل ایده به سریال شد، فیلمنامه تغییرات مهمی پیدا کرد. مثلا کاراکتر «جی یونگ» که در سریال زن است، در نسخه سینمایی مذکر بود، ضمن این‌که در نسخه سینمایی خبری از شخصیت کارآگاه پلیس «جون هو» نیز نبود.»

او در رابطه با این سریال پرسروصدا می‌گوید: «هر شب قبل از فیلمبرداری به راه‌هایی برای بهتر شدن صحنه‌ها و تجدید نظر در فیلمنامه‌ها فکر می‌کردم. میزان استرسی که در این مدت تحمل می‌کردم صددرصد بود! در طول مدت تولید سریال اسکویید گیم مطمئن بودم این اثر یا یک شاهکار خواهد بود و یا تبدیل به شکستی جبران نشدنی خواهد شد. اما در نهایت در مدت زمان کوتاهی با استقبالی باور نکردنی روبه‌رو شدیم.»

 

کارگردان Squid Game درباره شیوه روایت داستانش این‌طور توضیح می‌دهد: «سادگی بازی‌ها و خرده داستان‌های شخصیت‌ها در سریال بازی مرکب به مخاطبان جهانی این امکان را داده که با این سریال به‌خوبی ارتباط برقرار کنند. سایر سریال‌ها یا فیلم‌های ژانر مشابه یک قهرمان دارند که معماهای دشواری را برای برنده شدن حل می‌کند. اما این سریال داستان بازندگان است. هیچ برنده‌ای وجود ندارد، هیچ نابغه‌ای وجود ندارد، بلکه فردی است که با کمک دیگران هر قدم را جلو می‌برد.»

هوانگ دونگ هیوک در رابطه با استفاده از مربع، مثلث و دایره در طراحی لباس سربازها هم توضیح جالبی می‌دهد: «دلیل استفاده از مربع، مثلث و دایره در لباس عوامل اجرایی بازی، علاقه‌ام به کنسول پلی‌استیشن است! دلیل استفاده نکردن از X هم این بوده که این سمبل در پلتفرم‌های دیگر مثل ایکس‌باکس هم وجود دارد که هیچ علاقه‌ای به آن‌ها ندارم!»

حاشیه‌های بازی مرکب یا Squid Game

پخش سریال بازی مرکب یا Squid Game باعث شده تا شرکت ارائه‌دهنده اینترنت کره‌جنوبی به نام «اس‌کی برادبند» از نتفلیکس شکایت کند. با این هدف که هزینه‌های افزایش ترافیک مصرفی کاربرانش و بهینه‌سازی خدمات را به جیب بزند.

همه این‌ها در حالی است که کره‌جنوبی یکی از پرسرعت‌ترین اینترنت‌های جهان را دارد و حالا به دلیل همین استقبال گسترده، طلب حدود ۲۷.۲ میلیارد وون (۲۲.۹ میلیون دلار) کرده. نتفلیکس هم مدعی است توانسته در کره جنوبی بیش از ۱۶ هزار شغل ایجاد کند و حدود ۷۷۰ میلیارد وون سرمایه‌گذاری کرده است. یعنی حدود ۵.۶ میلیارد وون کمک به اقتصاد این کشور.

سود اسکوئید گیم برای نتفلیکس

سایت اقتصادی بلومبرگ در تازه‌ترین گزارش خود با احتساب میزان بیننده سریال «بازی مرکب» برآورد کرده که این سریال توانسته است برای نتفلیکس سود ۹۰۰ میلیون دلاری را به ارمغان بیاورد.

این سریال با سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری نتفلیکس در کره جنوبی تولید شد که بر اساس آمارهای نتفلیکس ۱۳۲ میلیون نفر دست‌کم ۲ دقیقه از این سریال را در ۲۳ روز اول پخش آن دنبال کردند. طبق آمارهای رسمی از سوی نتفلیکس همچنین ۸۹ درصد از کسانی که تماشای این سریال را آغاز کرده‌اند بیشتر از یک قسمت آن را دیده‌اند و ۶۶ درصد از تماشاگران این سریال همه قسمت‌های آن را در ۲۳ روز اول پخش آن تماشا کرده‌اند.

گویا آمارهای منتشر شده توسط بلومبرگ جزو اسناد محرمانه نتفلیکس بوده و انتشار مدارک مالی این پلتفرم دردسرهایی را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

تگ های مرتبط

ارسال نظر