آبشار داریم چه آبشاری. آبشار مارگون! این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که طرافداران زیادی از همه کشورهای جهان دارد.

آبشارهای چشمه‌ای در دنیا بسیار کم هستند و مهم‌ترین آن‌ها، مارگون است. وقتی می‌گوییم برای دیدن جاهای دیدنی منحصربه‌فرد نباید از ایران خارج شد باور نمی‌کنید؟ بفرمایید، این هم مثالش. خلاصه اگر می‌خواهید با آبشار مارگون آشنا شوید، من را تا پایان این مطلب از مجله گردشگری علی‌بابا همراهی کنید.

اول آبشار مارگون را بشناسیم…

در لیست آبشارهای چشمه‌ای جهان، نام مارگون است که در جایگاه اول نشسته است. این آبشار مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان بوده و حتی در اوج گرما هم دمای آب آن کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد است! آبشارها معمولا رودهایی هستند که از ارتفاعات به یک دره می‌ریزند، اما تفاوت مارگون با بقیه آبشارها اینجا معلوم می‌شود. همان اول هم گفتم که این آبشار چشمه‌ای است، یعنی آب آن از چشمه‌های دل کوه می‌آید و به زمین می‌ریزد!

آبشار مارگون حدود 70 متر ارتفاع و 100 متر عرض دارد. برای آسایش گردشگران در محوطه اطراف این آبشار پارکینگ، سرویس بهداشتی و آلاچیق‌هایی ساخته شده تا گردشگران بدون اینکه نگران امنیت ماشین‌شان باشند یا دنبال چند وجب سایه برای نشستن باشند، کمی خوش بگذرانند.

در پسِ آبشار مارگون هیچ رودخانه‌ای وجود ندارد و همان‌طور که گفتم چند چشمه است که آب آن این آبشار زیبا را می‌سازد. آب این چشمه‌ها به‌قدری زیاد است که رودخانه آن تا نزدیکی سپیدان ادامه خواهد یافت. به‌خاطر این که مارگون در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار گرفته، هوای آن سرد است و در فصول سرد قندیل‌هایی اطراف در کنار آبشار مشاهده می‌شود که زیبایی مارگون را دوچندان می‌کند.

اطراف رودخانه مارگون باغ‌های سیب، زالزالک، بوته‌های زرشک و درختان جنگلی بی‌شمار وجود دارد که این منطقه را به بهشتی روی زمین تبدیل کرده. مردم روستای مارگون لر هستند و به زبان لری صحبت می‌کنند. اهالی این منطقه بسیار مهمان‌نواز هستند و آماده‌اند که از گردشگران پذیرایی کنند.

آبشار مارگون

اصلا مارگون یعنی چه؟

شاید این سوال برایتان به‌وجود بیاید که چرا مارگون؟ چرا یک نام دیگر نه؟ مارگون دیگر از اسمش پیداست، یعنی شبیه مار. خب، در جواب این سوال باید بگویم که آب این آبشار مانند مار رشته‌رشته بوده و به سمت پایین سرازیر است. بیشتر آبشارها از مسیرهای عریض به پایین می‌ریزند، اما آبشار مارگون، شامل چند رشته باریک و طولانی مانند مار می‌شود.

طبیعت زیبای آبشار مارگون

چون این منطقه آب‌وهوای خوبی دارد و پرآب است، به‌طبع گیاهان مختلفی هم در آن رشد کرده‌اند. در مارگون درخت‌هایی را می‌بینید که مثل آن در کمترین جایی از کشور دیده می‌شود. افراد زیادی اطراف رودخانه مارگون باغ‌های میوه ساخته‌اند و میوه‌های مختلفی را از آن‌ها برداشت می‌کنند. درخت‌های دیگری هم اطراف این رودخانه رشد کرده‌اند که بیشتر آن‌ها وحشی هستند و جلوه‌ای کم‌نظیر را به منطقه مارگون بخشیده‌اند.

این‌جا تا دلتان بخواهد باران می‌بارد و در فصل زمستان هم برف و باران قاطی می‌شوند، ترکیبی که در کمتر جای ایران دیده می‌شود. درکل آب‌وهوای مارگون سرد بوده و میانگین دمای آن به حدود 10 درجه می‌رسد. البته باید حواستان باشد زمستان‌ها هوای این منطقه به‌قدری سرد خواهد شد که آب‌های جاری آبشارهم یخ می‌زنند.

آبشار مارگون

بهترین زمان بازدید از آبشار مارگون

عواملی مانند سرسبزی، پرآب بودن و ارتفاع از سطح دریا باعث شده که این منطقه میانگین دمای پایینی داشته باشد. اگر اواخر پاییز و زمستان به آبشار مارگون بروید، اطراف آن سرمای استخوان‌سوزی را تجربه خواهید کرد که ممکن است شما را نسبت به این منطقه دل‌سرد کند. البته در زمستان قندیل‌هایی کنار آبشار درست می‌شود. این قندیل‌ها زیبایی را برای آبشار به ارمغان می‌آورند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست.

من معتقدم که هیچ‌جایی روی زمین نیست که بهارش زیبایی خاصی نداشته باشد، مخصوصا اگر آن‌جا آبشار مارگون باشد که دور تا دورش باغ است و سرسبزی. مطمئنم منظره‌ای را که در بهار از آبشار مارگون می‌بینید، در هیچ فصل دیده نمی‌شود. البته نباید از تابستان این منطقه هم غافل شد. این آبشار یکی از بهترین جاها برای فرار از گرمای تابستان محسوب می‌شود و می‌توانید روزهایی خاطره‌انگیز را در آن سپری کنید.

به‌نظرم بهار و تابستان بهترین فصل‌هایی هستند که می‌توانید برای رفتن به آبشار مارگون انتخاب کنید، البته آن را خودتان باید بسنجید که می‌خواهید برف و یخ و سفیدی را ببینید یا سرسبزی و صدای شرشر آب و طراوت را! باید به این موضوع توجه داشته باشید که در فصول سرد حتما لباس گرم و کمی تجهیزات مانند گاز پیک‌نیکی همراه داشته باشید که مشکلی برایتان پیش نیاید.

در فصل زمستان قبل از این که راهی مسیر مارگون شوید از باز بودن راه این روستا اطمینان پیدا کنید، زیرا به‌دلیل کوهستانی بودن و بارش‌های مکرر ممکن است مسیرها مسدود باشد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر