احتمالا قبلا نام ایل گلی تبریز را شنیده باشید یا وقتی با ماشین شخصی خود وارد تبریز می‌شوید، روی تابلوهای مختلف در سراسر شهر نام آن به چشمتان خورده باشد.

می‌توان ائل گلی را نمادی از شهر تبریز دانست، نمادی که اگر تصویر درست و کاملی از آن نداشته باشید، هرگز کاملا به جنبه‌های پنهان جذابیت و زیبایی آن پی نخواهید برد.
این بنا در سال 1387 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. اگر عکس ایل گلی را از بالا تماشا کنید، عمارتی خواهید دید که مانند یک جزیره در میان یک استخر بسیار بزرگ قرار گرفته است. ایل گلی تبریز در جنوب شرقی تبریز، در 7 کیلومتری مرکز شهر واقع شده است و علاوه بر امکانات تفریحی، فرهنگی و رفاهی که به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد، موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی نسبت به سایر جاهای دیدنی تبریز دارد.

خیلی چیزها از نزدیک و روی زمین آنقدر که باید به چشم نمی‌آیند، شاید در نگاه اول با خودتان بگویید چرا این بنا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تبریز است. در این مقاله از مجله گردشگری علی‌بابا پارک ائل گلی تبریز را به طور کامل به شما معرفی خواهیم کرد، بخش‌های مختلف شاه گلی، تفریحات و امکانات رفاهی آن را شرح خواهیم داد. آگاهی بیشتر از جزییات، به ما کمک می‌کند که با قدردانی بیشتری از جاهای دیدنی در شهرهای مختلف بازدید کنیم و قدر لحظه به لحظه خود را بدانیم.

ائل گلی یا شاه گلی؟

احتمالا اگر در خیابان‌های تبریز، آدرس پارک ائل گلی را از مردم شهر جویا شوید، متوجه خواهید که مردم با دو نام «ایل گلی» یا «شاه گلی» به این پارک اشاره می‌کنند. حالا کدام یک واقعا درست است؟

اگر قرار باشد درباره ایل گلی تبریز صحبت کنیم، بهتر است قبل از هر چیزی معنی این اسم ترکی را بدانیم. در زبان ترکی کلمه گُل (گوُل) به معنی دریاچه یا استخر است و کلمه «ائل» یعنی مردم.

ایل گلی یعنی دریاچه مردم و شاه گلی به معنی دریاچه شاه است. این بنا در دوران پهلوی به یک گردشگاه عمومی تبدیل شد که با نام شاه گلی شناخته شده بود اما در سال 1357، پس از انقلاب اسلامی، نام آن از شاه گلی به ایل گلی تبریز تغییر کرد.

هنوز هم برخی از مردم قدیم تبریز، طبق عادت قدیمی از آن با نام شاه گلی یاد می‌کنند. البته آقای بهروز خاماچی، یکی از پژوهشگران تاریخ و فرهنگ آذربایجان، معتقد است که لغت شاه در نام این بنا، به معنی بزرگ و با عظمت است و منظور از این کلمه، اشاره به خود شاه نبوده است.

ائل گلی

بخش های مختلف ائل گلی تبریز

ایل گلی تبریز دارای بخش‌های متخلفی در زمینه‌های رفاهی، تفریحی و گردشگری است. به طور کلی این مجموعه شامل دو بخش اساسی استخر ایل گلی و عمارت آن تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه شما را با بخش‌های مختلف آن آشنا خواهیم کرد. بهتر است بدانید برخلاف اطلاعاتی که در سایت‌های مختلف ثبت شده است، ایل گلی هیچ‌گونه باغ وحشی ندارد.

دریاچه ائل گلی، دریاچه‌ای برای تمام فصول

تاریخچه دریاچه ایل گلی تبریز، به دوران آق‌قویونلوها بازمی‌گردد. دریاچه در آن دوران فضایی برای ذخیره آب و منبعی برای آبیاری مناطق اطراف بوده است که طی دوره‌های مختلف تاکنون دچار تغییراتی شده و به شکل امروزی در آمده است. در دوران صفوی، پس از تخلیه نخاله‌های دریاچه و پاک‌سازی آن، دیواره‌ای سنگی دورتادور دریاچه شاه گلی ساخته شد.

عمق دریاچه در آن دوران حدود 12 متر بود. در دوران قاجار، اطراف ائل گلی تبریز، خیابان‌هایی جهت رفت‌وآمد ساخته و با کاشت درخت‌های تبریزی، بید مجنون و گل‌های رنگارنگ زیباتر شد. کاربری این دریاچه در دوران پهلوی به تفرجگاه عمومی و محلی برای گردش تغییر کرد که در حال حاضر نیز با مساحتی نزدیک به 200 متر در 200 متر، با عمق 3 تا 9 متر یکی از جاهای دیدنی مهم شهر تبریز به شمار می‌رود.

عمارت ائل گلی

خیابان پر دارودرخت وسط دریاچه شاه گلی، راهی است که شما را به عمارت ائل گلی تبریز می‌رساند. ساختمان عمارت نیز مانند دریاچه ایل گلی طی سالیان دچار تغییرات زیادی شده است. این بنا که به نام کاخ ائل گلی نیز معروف است، در ابتدا بنایی خشتی و یک طبقه بوده که در دوران آق‌قویونلوها احداث شده است.

عمارت ایل گلی در دوران صفویه و قاجار گسترش یافت و دچار تغییرات اساسی شد اما در نهایت به خاطر فرسودگی بیش از حد، در سال 1346 هجری شمسی توسط شهرداری تبریز تخریب و بنای جدیدی جایگزین آن شد. عمارت ایل گلی جدید، ساختمانی دو طبقه به شکل هشت ضلعی است که به معماری استاد حاج علی‌اکبر نادرالوجود طراحی و ساخته شد. این عمارت در حال حاضر به عنوان تالار پذیرایی و رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ائل گلی

تالار اندیشه پارک ایل گلی

تالار اندیشه در پارک ائل گلی تبریز یکی دیگر از بخش‌های مختلف پارک است. این تالار با ظرفیتی نزدیک به 330 نفر، به همراه امکانات و تجهیزات کاملی از جمله سیستم صوتی و تصویری پیشرفته، محل مناسبی برای برگزاری همایش‌ها یا برنامه‌های علمی و فرهنگی است. تالار اندیشه، سالنی منظم و مرتب است که علاوه بر امکانات فوق، از سیستم سرمایشی و گرمایشی باکیفیتی برخوردار است.

تفریحات ائل گلی

شاه گلی فقط یک مکان دیدنی نیست، البته که بسیاری از گردشگران برای بازدید از دریاچه و کاخ ائل گلی به آن سر می‌زنند، اما ایل گلی فضای مناسبی برای تفریحات مختلف است. بخش از تفریحات سرگرم‌کننده این مجموعه را به شما معرفی خواهیم کرد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر