جاذبه‌های گردشگری استان لرستان و شهرستان خرم آباد چنان دیدنی است که هر چه درباره آن بگوییم، کم گفته‌ایم و کلمات قدرت به تصویر کشیدن عظمت و زیبایی این تکه بهشتی در ایران را ندارند.

استان لرستان منبعی غنی برای جاذبه‌های توریستی در کشور محسوب می‌شود و طبیعتی حیرت‌آور دارد. طبیعتی که در آن از سرسبزی و لطافت گیاهان لذت خواهید برد و هم مدهوش عظمت صخره‌ها و پدیده‌های زمین‌شناسی خواهید شد. علی‌بابا در این سفر قصد دارد که راهی این استان شود و به تماشای یکی خوش‌قد و قامت‎‌ترین آبشارهای ایران و جهان بنشیند. مقصد ما آبشار بیشه در حوالی دورود و خرم آباد است. برای آشنایی بیشتر با این جواهر ارزشمند لرستان، تا پایان این سفر همراهمان باشید.

آشنایی با آبشار بیشه، زیبایی نفس‌گیر یک پدیده طبیعی

لرستان سرزمین زیباترین آبشارهای ایران و جهان است و می‌توانید با شکوه‌ترین و نفس‌گیرترین آبشارها را در این استان مشاهده کنید. آبشار بیشه از گنجینه‌های طبیعت شهرستان خرم آباد است که در بخش پاپی، شهر سپید دشت و در روستای بیشه جا خوش کرده است و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی خطه لرستان محسوب می‌شود.

این آبشار در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی دورود و در ۶۵ کیلومتری شرق خرم آباد واقع شده است. علاوه بر خرم آباد، بیشه از جاهای دیدنی دورود نیز محسوب می‌شود و به همین دلیل بعضی آن را با نام آبشار بیشه دورود می‌شناسند. ناگفته نماند که پیمودن مسیر ۳۰ کیلومتری میان دورود و بیشه، تنها با قطار مقدور است. اگر قصد دارید که با خودروی شخصی فاصله آبشار تا دورود را طی کنید، مسیرتان طولانی‌تر خواهد شد و باید در حدود ۹۰ کیلومتر برانید تا به مقصد برسید.

زیبایی منحصربه‌فرد این آبشار سبب شده است که به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور، در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده و از جاهای دیدنی لرستان شود. قد و قامت این آبشار از تاج تا پایین، به ۴۸ متر می‌رسد و تماشای این صخره‌ی بلندقامت، هوش از سر می‌برد. عرض آن نیز به ۲۰ متر می‌رسد و آب بعد از سقوط تا ۱۰ متر پیش‌روی می‌کند. این آبشار در نهایت به رود سزار می‌پیوندد.

آبشار بیشه از چشمه‌های متعددی تغذیه می‌شود و در نهایت منظره‌ای شگرف روی صخره‌ای بلندقامت و سرسبز در جنگل‌های بلوط از رشته‌کوه زاگرس، به نمایش می‌گذارد. زیبایی و سرسبزی روستای بیشه و بافت جنگلی و کوهستانی، با هم‌دستی زیبایی با شکوه آبشار بیشه، این منطقه از لرستان را به تکه‌ای از بهشت تبدیل کرده‌اند. طراوت طبیعت و آب‌وهوای دلچسب کوهستانی و جنگلی، سفری لذت‌بخش برای هر گردشگر خلق می‌کند.

آب و هوای منطقه بیشه

استان لرستان از مناطق خوش‌آب‌وهوا در ایران است و هر چهار فصل آن زیبا و تماشایی است. منطقه بیشه نیز به تبعیت از این آب‌وهوا، چهار فصل زیبا را به نمایش می‌گذارد. آب‌وهوای خنک و تقریبا بارانی در بهار، بیشه را طراوت می‌بخشد و جریان هوای معتدل، تابستان‌های این منطقه کوهستانی از لرستان را به مقصدی خنک و دلچسب تبدیل می‌کند. پاییزهای سرد و زمستان‌های برفی نیز خاصیت آب‌وهوای کوهستانی بیشه است.

تفریح در آبشار بیشه

روستا و آبشار بیشه، طبیعتی بی‌نظیر دارد و برای گشت‌وگذار یکی از اولین انتخاب‌ها در میان جاهای دیدنی خرم آباد و دورود است. بنابراین سفر به آبشار بیشه تنها محدود چند به دقیقه نشستن کنار آبشار نیست و می‌توانید از این فرصت برای ماجراجویی و لذت بیشتر از طبیعت استفاده کنید.

1- لذت از آبشار و طبیعت حوالی آن

وقتی آبشار بیشه در جلوی چشمانتان قد علم می‌کند، تا چند دقیقه نمی‌توانید چشم از آن بردارید و مجذوب عظمت افسون‌کننده آن خواهید شد. صخره‌های تنومند از خانواده رشته‌کوه زاگرس، لباس سبز جنگلی به تن کرده و سقوط آب از این صخره مرتفع و سرسبز، هر طبیعت‌دوستی را مجذوب خود می‌کند.

تماشای این منطره در کنار هوای دلچسب و صدای لذت‎‌بخش طبیعت، آرامش را به وجودتان منتقل می‌کند. همچنین حوالی آبشار و در دل جنگل بلوط، مناظر زیبایی برای تماشا و لذت بردن وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم، هرگز از دست ندهید. مسیر رودخانه سزار راهنمای شما برای رفتن به طبیعت کوهستانی زاگرس در این تکه از لرستان خواهد بود.

2- روستاگردی در بیشه

اول از همه شما را به روستاگردی دراین منطقه سرسبز و دلچسب دعوت می‌کنیم. روستای بیشه در نزدیکی آبشار، طبیعتی بی‌نظیر دارد و حال‌وهوای روستایی این منطقه، شما را مجذوب خود خواهد کرد. در حین روستاگردی در بیشه، می‌توانید خوشمزگی‌های این منطقه را با خود به سوغات ببرید. گردو، کشک، عسل و روغن محلی از سوغات روستای بیشه است.

3- عکاسی و ثبت قاب‌های هنرمندانه از طبیعت

لذت تماشای عظمت آبشار بیشه را با لنز دوربینتان همیشگی کنید تا تکه‌ای از طبیعت سحرآمیز لرستان را در آرشیو عکس‌هایتان ابدی شود. علاوه بر زیبایی آبشار، طبیعت جنگل‌های بلوط اطراف آن نیز فوق‌العاده تماشایی هستند و سوژه‌های نابی برای عکاسی در دل این جنگل کوهستانی پیدا خواهید کرد. عکاسی از روستای بیشه را نیز فراموش نکنید و سادگی و زیبایی زندگی روستایی و لطافت طبیعت این منطقه را در یک قاب ثبت کنید.

4- پیک‌نیک و وقت‌گذرانی در طبیعت

لذت سفر به دامان طبیعت، با وگذرانی در آن و برپایی بساط پیک‌نیک کامل می‌شود. بنابراین در سفرتان به آبشار بیشه دورود، بساط غذا و چای را همراه خودتان بیاورید و ساعاتی را در کنار رود سزار و آبشار خوش‌قد و قامت بیشه، با لذت تنفس در اکسیژن ناب فضا سپری کنید.

امکانات رفاهی اطراف بیشه

در اطراف آبشار بیشه، امکانات رفاهی محدود و متناسب با طبیعت منطقه برای گردشگران فراهم شده است که می‌توان به پلاژهای اقامتی، چادرهای اسکان، خانه بهداشت، پارکینگ، سرویس بهداشتی، تلفن، رستوران، فروشگاه مواد غذایی، بازارچه‌های بومی و… اشاره کرد.

روستای بیشه، جاذبه‌ دلچسب لرستان

روستای بیشه در دهستان سپید دشت و در بخش پاپی شهرستان خرم آباد لرستان واقع شده است. ایستگاه راه آهن بیشه در این روستا واقع شده است و همچنین آبشار تماشایی بیشه از جاذبه‌های این روستا است. طبیعت سرسبز روستای بیشه مثال‌زدنی است و سرسبزی جنگلی طبیعت آبشار بیشه در این روستا نیز گسترش یافته است.

نام محلی این روستا «بیشه پورم» است و اگر بخواهیم به سرشماری سال ۸۵ استناد کنیم،  ۱۳۲ خانوار و ۶۰۴ نفر در روستای بیشه ساکن هستند. روستای بیشه از جاهای دیدنی دورود و خرم آباد محسوب می‌شود و از سوغات محلی آن می‌توان به گردو، عسل، روغن محلی و کشک اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به آبشار بیشه کدام فصل است؟

از اوایل بهار تا اواسط تابستان بهترین زمان سفر به آبشار بیشه است و بهتر است که در این فصول بار و بندیل را ببندید و راهی این جاذبه زیبا از لرستان شوید. در فصل بهار می‌توانید از تازگی طبیعت و هوای دلچسب بهاری این منطقه لذت ببرید و شاهد تکاپوی طبیعت جنگلی و کوهستانی بیشه برای نمایش زیبایی باشید.

آب‌وهوای خنک کوهستانی در تابستان، بهانه خوبی است تا از شهر خارج شوید و راهی روستا و آبشار بیشه دورود شوید. بهتر است که حداکثر تا اواسط تابستان به سراغ این طبیعت کوهستانی بیایید تا هوای متعادل‌تری را تجربه کنید.

اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید، پاییز را نیز می‌توانیم بهترین زمان سفر معرفی کنیم، زیرا زیبایی خوش‌رنگ این فصل به حدی است که نمی‌توان از آن به راحتی گذشت. پاییز بیشه حال‌وهوای عجیبی دارد و این آبشار پر عظمت را در بسیاری از روزهای فصل، در مه خواهید دید. در این فصل درختان پوششی از رنگ‌های تماشایی پیدا می‌کنند تا تصویری افسانه‌ای برایتان خلق کنند. با گذر از پاییز و سرد شدن هوا، سرمای زمستانی به شما این اجازه را نمی‌دهد که راهی طبیعت کوهستانی آبشار بیشه دورود در این فصل سرد شوید.

آبشار بیشه کجاست؟

آبشار بیشه در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی دورود و در ۶۶ کیلومتری شرق خرم آباد، در روستای بیشه از بخش پاپی استان لرستان واقع شده است.

مسیر دسترسی به آبشار بیشه

برای رسیدن به آبشار بیشه باید خودتان را به یکی از شهرهای خرم آباد با دورود برسانید و آنجا راهی آبشار شوید. فاصله آبشار بیشه از دورود برابر با ۳۰ کیلومتر و از خرم آباد در حدود ۶۵ کیلومتر است. از این دو شهر می‌توانید با خودوری شخصی به سمت آبشار بیشه دورود حرکت کنید. همچنین اگر از دورود راهی می‌شوید، می‌توانید برای رسیدن به آبشار، سوار قطار شوید.

تگ های مرتبط

ارسال نظر