روستای کردان منطقه ی خوش آب و هوا در اطراف تهران است که با داشتن جاذبه های گردشگری متنوع هر کسی با هر سلیقه ای را جذب خود میکند.

یکی از سوالاتی که درآخر هفته ها و ایام تعطیل از خودمان میپرسیم این است که کجا برویم؟ اگر اهل گشت و گذار در دل طبیعت هستید روستای کردان بهترین گزینه برای شماست.روستای کردان که به لحاظ مصافتی فاصله ی کمی تا تهران دارد یکی از بهترین گزینه ها برای تفریح و خوش گذراندن در کنار خانواده و دوستان بشمار می رود.روستای کردان با آب و هوای بسیار مطبوع و جاهای دیدنی بسیار زیاد یکی از جاذبه های گردشگری تهران است.روستای کردان علاوه بر مناطق کوهستانی که مناسب برای ورزشکاران است دارای رودخانه ی بسیار بزرگ و آثار تاریخی نیز هست که از این رو علاقه مندان به تاریخ و معماری هم می توانند از این روستای زیبا دیدن کنند و اوقات خوشی را برای خود و همراهانشان رقم بزنند.

روستای کردان

 معرفی روستای کردان

کردان روستایی خوش آب و هوا و زیبا در ۱۵ کیلومتری کرج است. این روستای باشکوه و بی‌نظیر در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. امروزه این شهرستان و به تبع این روستای دل انگیز در حوزۀ استان البرز ایران زمین محسوب می‌گردد. پیش از سال ۱۳۸۵ کردان از توابع چندار بوده است. پس از سال ۱۳۸۵ و ابدال چندار به شهر کوهسار عناوین شهری این منطقه دستخوش تغییر و تبدیل شدند. این روستای سبز از لطافت، ظرافت و طراوت بی‌مثالی برخوردار است. همین لطافت و طراوت طبیعت سبب شده است که این روستا به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شود و صد البته همین امر باعث شده است که از میان هزاران هزار روستای زیبا در خاک پاک ایران زمین میزبون به معرفی روستای سبز کردان بپردازد. بدون شک کردان برای گردشگران تجربه‌ای ناب از طبیعت خواهد بود.کردان این روزها یکی از پر رفت و آمدترین مناطق تفریحی است که بیشتر کسانی که می شناسید و یا شاید حتی خود شما، حداقل برای ۱ بار به آن رفته اند. پر واضح است که کردان در چندین سال اخیر، یکی از پر رفت و آمدترین مناطق خوش و آب وهوا به غیر از شمال، درکه، لواسان و دیگر مقصدهای دیگر شده است. روستای کردان از توابع شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز و در فاصله ی ۲۵ کیلومتری کرج و ۶۵ کیلومتری شمال غرب تهران قرار گرفته است و در سال‌ های اخیر به یکی از اصلی‌ ترین مقاصد تفریح تهرانی ‌ها تبدیل ‌شده است.

روستای کردان

 

روستای کردان قبل از دوران ما

مستندات موجود و اشیاء کشف شده و نقشه‌های قدیمی، رازهای بسیاری از این دهکدۀ بی‌نظیر را فاش می‌کنند که در دل این رازها ادعا می‌شود که این روستای زیبا قدمتی هزار ساله دارد و گویی پیشینه و هنگام ایجاد آن به پیش از قرن ششم هجری قمری می‌رسد. یعنی چیزی حول و حوش سال‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰ هجری قمری که می‌شود قرن پنجم هجری. گفته‌اند در این زمان کردان مرکز سیاسی و نظامی کرج بوده است.

روستای کردان در دوران ما

در دوران جنگ تحمیلی، وقتی مردم از ترس جنگ و تبعاتش به گوشه و کنار خاک پهناورمان ایران پناه می‌بردند، بسیاری از تهرانی‌ها کردان را برای زندگی به عنوان پناه گاه انتخاب کردند. این هجرت اجباری باعث شد این روستای ییلاقی خوش آب و هوا به منطقه‌ای حاشیه‌ نشین تبدیل شود.

به‌ مرور زمان، با افزایش رفت و آمد مردم و توجه به این منطقه، این روستا به یک‌ قطب اقتصادی تبدیل شد. واحدهای آلومینیوم‌سازی، کارتن‌سازی، ریسندگی، بافندگی و مرغداری در این منطقه مشغول به فعالیت شدند. این سازندگی هم به نفع میزبانان بود و هم به نفع مهمانان چون اهالی ساکن کردان و توابع آن در همین کارخانه‌ها مشغول به کار شدند و تمام این ماجرا سبب شد که امروز این منطقه قطب اقتصادی کرج باشد. رفت و آمد مهمانان به این روستا به همین جا ختم نشد بلکه ادامه یافت تا حدی که امروزه قیمت زمین‌ها و باغ‌های کردان با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده و امروز کردان به منطقه‌ای لوکس تبدیل‌شده که ویلاهای گران‌ قیمت زیادی در آن ساخته‌ شده است. رفت و آمد مهمانان هنوز ادامه دارد و اتفاقاً روز به روز بیشتر و بیشتر می‌گردد. مردم تهران هر هفته برای تعطیلات با اجاره ویلا کردان را مأمن امنی برای خود می‌دانند تا چند روز آخر هفته را به استراحت بپردازند و اول هفته با نشاط و شادابی بیش از پیش به امور زندگی و شغلی خود برسند.

روستای کردان

چطور به روستای کردان بروید!

برای سفر به این روستای زیبا و خوش آب‌ و هوا کافی است به سمت کرج حرکت کنید. پس‌ از عبور از کرج مسیر آزادراه قزوین-کرج را ادامه دهید. ۲۰ کیلومتر دیگر را که طی کردید با تابلو خروجی کردان مواجه می‌شوید. پس از وارد شدن به این مسیر به جاده روستای سرسبز کردان می‌رسید.

 برای رسیدن به این بهشت زمینی که کردان نامیده می‌شود تنها یک راه وجود دارد و آن هم رانندگی با ماشین سواری است. البته و صد البته که رانندگی در این جادۀ سبز و پر طراوت تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود. گذشتن از چنین تجربه‌ای محال است.

منطقه مسکونی کردان برابر با ۱۰۴ هکتار مساحت دارد، کردان با هشتگرد ۱۵ کیلومتر، با کوهسار ۵ کیلومتر و با شهر کرج ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. این روستای دل انگیز بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن ۴۵۰۰ نفر جمعیت دارد. برای سفر به این روستای زیبا و با طراوت با اجاره ویلا در کردان آرامش و دل نوازی سفر خود را صد چندان کنید.

 

چرا روستای کردان این همه مورد توجه قرار می‌گیرد؟

 روستای کردان زمین‌های حاصلخیزی بسیار دارد. باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت در به علاوه باید اضافه کنم یکی از دلایل اصلی سرسبزی و حاصلخیزی زمین‌های روستای زیبای کردان رودخانه ارتفاعات کهار است. رودخانه کردان از شمال شرق این روستا به سمت جنوب غربی آن جریان پیدا می‌کند و زمین‌های کردان را سیراب می‌کند. این رودخانه پر برکت و بخشنده از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور می‌کند و در اطراف روستای نجم‌آباد وارد رودخانه شور می‌شود. 

روستای کردان

رودخانه کردان ؛ شریان حیات روستای کردان

این منطقه به وفور پیدا می‌شود. آب مایۀ حیات است. هر کجا که هست سبزی و طراوت و زیبایی هم هست. امان از روزی که نباشد. به حتم زیبایی و دلکشی جای خود را با خشکی و ترکیدگی زمین بدل خواهد کرد. مگر نبوده‌اند دریاچه‌های بی آب که ترک خورده‌اند و به شوره‌زار بدل گشته‌اند! امید که آسمان آبی همیشه ببارد و زمین تشنۀ ایران زیبا را سیراب گرداند و ما ایرانیان از برکت و سبزی وجودش وجد را احساس کنیم. روستای کردان در زیبایی و لطافت و ظرافت بی‌مثال است. این روستای دل‌انگیز و روح‌نواز علاوه بر زیبایی‌ها و ظرافت‌های طبیعت که در دل خود گرد آورده است، بنای تاریخی هم دارد. برج مقبره یک بنای تاریخی در این روستا به شمار می‌رود. لازم است اضافه کنم که برج مقبره یک کیلومتر با روستا فاصله دارد. اما این یک کیلومتر فاصله باعث نمی‌شود که دیدار از این برج تاریخی را به تعویق بیندازید. اگر در یک ویلا در کردان اقامت داشته باشید می‌توانید خیلی راحت قدم‌زنان به برج مقبره برسید. 

روستای کردان

قدمت برج مقبره کردان

باستان‌شناسان قدمت این برج را به دورۀ سلجوقیان نسبت داده‌اند. سلجوقیان پس از حکومت امیرمسعود غزنوی حاکم بخش‌های بسیاری از ایران زمین شدند. آن‌ها توانستند با شکست امیرمسعود غزنوی غزنویان را به گوشه‌ای از ایران محدود کنند و خود بر بخش اعظم کشور غالب و حاکم شوند.

سبک معماری برج مقبره کردان

برج مقبره از جنس آجر ساخته شده است. این برج آجری مدور است و هیچ زاویه‌ای در این بنا به چشم نمی‌خورد. سقف برج مقبره به شکل کلاه‌خود طراحی و ساخته شده است. بر روی دیوارهای برج منافذی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد این منافذ وظیفۀ تهویۀ هوا و خارج‌کردن رطوبت را بر عهده داشته‌اند. جالب است بدانید که حتی حالا پس از گذر این هم سال مشخص نیست که این برج که به برج مقبره شهرت دارد مقبرۀ چه کسی بوده است. حتی مشخص نیست که این برج، مقبره بوده است یا مورد استفادۀ نظامی قرار می‌گرفته است! البته بدون شک مشخص نبودن کاربری این برج از زیبایی و شکوه آن هرگز نخواهد کاست. قدیمی‌ها یعنی اهالی روستا بر این باور هستند که این برج مقبرۀ امامزاده حسین است. ساکنان روستا به منظور زیارت امامزاده حسین به این برج آمد و شد دارند.

روستای کردان

تفریحات ویژۀ  روستای کردان هدیه‌ای ممتاز برای گردشگران

روستای کردان، این منطقۀ ییلاقی خوش آب و هوا و بی‌نظیر، علاوه بر زیبایی‌های وصف‌ناپذیر طبیعی تفریحات ویژه‌ای برای گردشگران در نظر گرفته است. بر این اساس به جرأت می‌توانم ادعا کنم که سفر به کردان از بهترین سفرهای ممکن خواهد بود. چون در این سفر که اتفاقاً راه صعب‌العبوری هم ندارد و راه دسترسی به آن بسیار آسان و راحت است هم از طبیعت ناب بهره خواهید برد، هم در ویلایی مجهز اقامت خواهید کرد، هم اینکه از تفریحات ناب و بی‌مثالی بهره‌ خواهید برد.

تفریحات کردان منحصر به فرد هستند. یکی از دلایل ویژه‌بودن این تفریحات، خاص بودن آن‌هاست. برای مثال امکان پرواز از تفریحاتی به شمار می‌رود که در تمام شهرها به چشم نمی‌خورد.

امکان پرواز در  روستای کردان؛ یک تفریح هیجان‌انگیز

شاید برخی از افراد باشند که نسبت به پرواز در یک آسمان آبی در حالی که زیر پای خود سبزی زمین را می‌بینند هیجان‌زده نشوند. اما به تبع هستند افرادی که برای قرارگرفتن در چنین موقعیتی لحظه‌شماری می‌کنند. شما از کدام دسته هستید؟

اگر از دستۀ اول هستید اصلاً نگران نباشید، چون زیبایی‌های کردان در پرواز در آسمان بی‌مثالش محدود نمی‌شود. شما می‌توانید در کنار رودخانۀ خروشانش قدم بزنید یا حتی بنشینید و هم‌زمان آبی رودخانه و آبی آسمان را همراه با هاله‌ای از سبزی برگ درخت‌ها و تیرگی سایه روشن شاخه‌ها و سفیدی ابرها و تلألؤ خورشید فروزان ببینید.

روستای کردان

اگر از دستۀ دوم هستید در سفر به کردان در یکی از روزهای آفتابی به سایت پروازی البرز بروید. سایت پروازی کردان استان البزر در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۶ به عنوان اولین سایت پروازی استان البزر افتتاح شد. این سایت پروازی به یاری مدیر کل ورزش و جوانان البرز و همچنین ۱۰۰ خلبان و جمعی از علاقمندان به هوانوردی به وجود آمد تا علاقمندان به ورزش پاراگلایدرسواری بتوانند از این مجموعه به خوبی استفاده کنند. در صورتی که در زمینه پاراگلایدرسواری تجربه‌ای ندارید، نگران نباشید زیرا در این سایت ابتدا آموزش‌های لازم به شما ارائه خواهد شد. سپس شما امکان پرواز را خواهید یافت. شما سوار پاراگلایدر خوهید شد و خواهید توانست زیبایی‌های کردان را از زاویه‌ای دیگر ببینید. یعنی شما در آسمان آبی و آرام کردان شناور خواهید بود و از جوار ابرها به سبزی و طراوت زمین دیده خواهید دوخت. لازم به ذکر است در صورتی که می‌خواهید برای استفاده از سایت پروازی در کردان به این روستای زیبا سفر کنید، نیاز است که در روزهای آفتابی به آن جا بروید زیرا در روزهایی که هوا بارانی و یا برفی است و همچنین در روزهایی که باد به شدت می‌وزد، به شما اجازه استفاده از پاراگلایدر و پرواز در آسمان‌ها داده نخواهد شد.

کوهنوردی در روستای کردان

 اگر بدانید کوهی که قرار است از آن صعود کنید رودی جاری و خروشان دارد و سبزی گیاه تزئینش کرده است چطور؟ رغبت شما در این صورت به صعود از کوه بیشتر نخواهد شد؟

در شرق روستای بی‌مثال و سبز کردان کوه‌های طالقان جا خوش کرده‌اند. برای کوهنوردی در کردان باید کوه‌های طالقان را بپیمایید. یکی از قله‌های کوه‌های طالقان که اتفاقاً رودخانۀ کردان نیز از همین قله سرچشمه می‌گیرد و جریان پیدا می‌کند قلۀ کهار است. قلۀ کهار ۴ هزار و ۵۰ متر ارتفاع دارد. در تمام این ارتفاع رودخانۀ کردان در جریان است.

طبیعت پر لطافت و طراوت کردان گردشگران را برای کوهنوردی به وجد خواهد آورد. شما هم کوهنوردی در کردان را تجربه کنید. شاید اگر کوهنورد حرفه‌ای نباشید صعود به قلۀ کهار دشوار به نظر برسد اما به هر حال تا بخشی از آن می‌توانید بالا بروید.

روستای کردان

دهکده‌های تفریحی در روستای منحصر به فرد کردان 

همان طور که از ابتدای مقاله بارها و بارها اشاره شد، روستای بی‌مثال کردان در مقایسه با برخی دیگر از روستاها از امکانات ویژه‌ای برخوردار است. در واقع لازم است بگویم امکانات این روستا برای گردشگری منحصر به فرد و غیر قابل قیاس با سایر روستاهاست.

از آنجایی که روستای سبز و آبی و چشم‌نواز کردان از آب و هوایی مطلوب و پاک برخوردار است برای ورزش و تفریح بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. چون همان طور که خوب می‌دانید ورزش در محیطی با هوای آلوده باعث آسیب به دستگاه تنفسی می‌شود. در واقع لازم است محیطی که برای ورزش انتخاب می‌شود هوایی پاک برای تنفس داشته باشد، در صورت آلودگی هوا بهتر است ورزش‌کردن را به تعویق بیندازید.

بر این اساس اگر به ورزش و تفریحات مهیج علاقه دارید این تفریحات و ورزش‌ها را در کردان انجام دهید. با توجه به هوای مطلوب کردان در این روستای ییلاقی زمین‌های مخصوص به منظور ورزش‌های مهیج اختصاص داده شده‌اند. به عنوان نمونه می‌توانم از مجموعۀ ورزشی ایثار یاد کنم. در این مجموعۀ ورزشی استخر، زمین فوتبال و سالن‌های تخصصی برای ورز‌ش‌های تیمی در نظر گرفته شده است.

روستای کردان

سفر به روستای کردان

این روستای دل نواز و دلکش سراسر جاذبه و شگفتی و زیبایی است. مگر می‌توان نامش را شنید و در برابرش مقاومت کرد! مگر می‌توان وصف زیبایی و دلرباییش را شنید و هوای دیدارش را نداشت! به گمانم که شدنی نباشد. خاک این روستا، روزها و روزها، بهتر است بگویم در سخت‌ترین روزها مأمن مردم تهران بوده است و امروز تفرج گاه آن‌ها و فرزندان آن‌هاست. البته این روستای جذاب تنها به اهالی تهران اختصاص نخواهد داشت. مردم ایران زیبا یا حتی گردشگران سراسر دنیا می‌توانند مهمان این روستای دلگشا باشند. اگر در شهر تهران یا حوالی تهران ساکن نیستید و دوست دارید مهمان روستای کردان باشید فقط و فقط کافی است شهر و دیار خود را به سمت تهران ترک کنید و در حوالی تهران بزرگ به سمت روستای کردان بروید تا به کردان برسید.

تگ های مرتبط

ارسال نظر