رتبه بندی معلمان | اخبار رتبه بندی معلمان | حواشی رتبه بندی معلمان

افزایش حقوق معلمان بر اساس طرح رتبه بندی معلمان عملی می‌شود.

سایت شماره یک:

رتبه بندی معلمان، طرح جدید دولت روحانی است.هدف از رتبه بندی معلمان، افزایش سطح کیفیت آموزش و بالا بردن بهروری توانایی معمان در حال کار می باشد. رتبه بندی معلمان به عنوان یک طرح به نتیجه نرسیده، بنظر می رسد که در حال شکست خوردن می باشد. رتبه بندی معلمان امسال 1401 همچنان در حال بررسی است. آخرین جزئیات دقیق اخبار رتبه بندی معلمان را در ادامه می‌خوانید.

رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان چیست؟

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود آذر سال 1390 به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.

با این نظام، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌شود.

در شیوه‌نامه دولت برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان آمده است:

معلم فردی که مسئولیت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام آموزش و پرورش رسمی کشور به‌عهده دارد.

صلاحیت‌های معلمی شامل برآیندی از سه صلاحیت زیر است:

صلاحیت عمومی: مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی فرد شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه که معلمان را در شناخت و تحلیل مسائل و موضوعات مربوط به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان توانا و پایبندی معلمان را به نظام جمهوری اسلامی ایران آشکار می‌سازد.

صلاحیت تخصصی: مجموعه‌ای از دانش و توانمندی‌های آموزشی و پرورشی علاوه بر صلاحیت‌های عمومی که معلمان برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آن برخوردار باشند.

صلاحیت حرفه‌ای: مجموعه‌ای از شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌های کسب‌شده و مرتبط با شغل معلمی که معلم را در فرایند تعلیم و تربیت و انجام صحیح وظایف معلمی توانا می‌سازد تا مسئولیت خود را در موقعیت آموزشی ــ پرورشی با استقلال، آزادی عمل و تبحر بیشتری انجام دهد.

سنجش صلاحیت: فرایند گردآوری سازمان‌یافته اطلاعات، شواهد و مستندات مرتبط با دانش عمومی، دانش تخصصی، مهارت‌ها، شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و عملکرد معلمان و بررسی آن بر اساس سازوکارها، ملاک‌ها، شاخص‌ها و معیارهای مشخص در هیئت‌های ممیز موضوع ماده (5) این تصویب‌نامه.

گواهینامه صلاحیت معلمی: مدرکی که براساس نتایج ناشی از سنجش صلاحیت‌های معلمی توسط وزارت آموزش و پرورش صادر می‌شود.

رتبه‌بندی: فرایند تعیین رتبه‌های پنجگانه معلمان بر اساس سنجش نظام‌مند صلاحیت‌ها و عملکرد آنان.

شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان چیست

سنجش صلاحیت معلمان بر اساس شاخص‌های زیر انجام می‌شود:

شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل.

شایستگی‌های تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روش‌ها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن.

شایستگی‌های حرفه‌ای شامل اخلاق حرفه‌ای، توانایی‌ها و مهارت‌های آموزشی، پرورشی و پژوهشی “کاربردی و مسئله محور” بر اساس آزمون‌های الکترونیکی.

چه افرادی مشمول رتبه‌بندی می‌شوند؟

مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاوره واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند.

مشمولان فوق در صورت اشتغال تمام‌وقت در واحدهای آموزشی در صورت کسب شایستگی معلمی از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند.

در اجرای مصوبه رتبه‌بندی، کارمندانی که به‌استناد مصوبه شورای انقلاب در مشاغل اداری اشتغال دارند در صورتی می‌توانند از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند شوند که متقاضی بازگشت از تاریخ اول مهر 99 به مدرسه باشند در هر صورت با شروع سال تحصیلی 1399-1400 ادامه فعالیت افراد در مشاغل اداری به هیچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شیوه‌نامه براساس فرم درخواست باید وضعیت خود در ارتباط با استفاده یا عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی این شیوه‌نامه را مشخص کنند.

کارکنانی که از تاریخ ابلاغ شیوه‌نامه از کادر آموزشی به کادر اداری انتقال می‌یابند صرفاً براساس شرایط احراز پست مورد تصدی و براساس طرح طبقه‌بندی مربوط انتصاب قطعی می‌یابند.

آن دسته از مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان موضوع بند یک که طبق قوانین و مقررات مربوط با حفظ سمت به سایر دستگاه‌ها مأمور به خدمت هستند در شمول مفاد بند 1-2 شیوه‌نامه قرار می‌گیرند (در اجرای مصوبه رتبه‌بندی، کارمندانی که به‌استناد مصوبه شورای انقلاب در مشاغل اداری اشتغال دارند در صورتی می‌توانند از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند شوند که متقاضی بازگشت از تاریخ اول مهر 99 به مدرسه باشند در هر صورت با شروع سال تحصیلی 1399-1400 ادامه فعالیت افراد در مشاغل اداری به هیچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شیوه‌نامه براساس فرم درخواست باید وضعیت خود در ارتباط با استفاده یا عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی این شیوه‌نامه را مشخص کنند).

شرایط کسب رتبه‌ها در طرح رتبه بندی معلمان

رتبه 1

۱. داشتن حداقل دو سال تجربه و گذراندن120 ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی.

۲. کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد براساس حداقل 75 درصد در طول دو سال منتهی به نتایج ارزیابی. “امتیاز هر سال نباید کمتر از ۷۰ باشد.”

۳. کسب حداقل 60 درصد امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی “امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از 50 درصد باشد.”

رتبه 2

۱. داشتن حداقل6 سال تجربه و حداقل 4 سال توقف در رتبه 1.

۲. گذراندن 180 ساعت دوره آموزشی ضمن‌خدمت و تخصصی در طول دوره علاوه بر دوره‌های آموزشی مربوط به رتبه 1.

۳. کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به‌میزان  حداقل 80 درصد در طول سه سال متوالی منتهی به رتبه‌ بعدی “امتیاز هر سال نباید کمتر از 75 درصد باشد.”

۴. کسب حداقل 65 درصد امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی “امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از 55 درصد باشد.”

رتبه 3

۱. داشتن حداقل 12 سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه 2.

۲.  گذراندن 150 ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.

۳. کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به‌میزان حداقل 80 درصد در طول سه سال متوالی منتهی به رتبه بعدی “امتیاز هر سال نباید کمتر از 75 درصد باشد.”

۴. کسب حداقل ۶۵ درصد امتیازات شاخص‌‌های صلاحیت‌های معلمی “امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از 65 درصد باشد.”

رتبه 4

۱. داشتن حداقل ۱۸ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه 3.

۲. گذراندن 120 ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.

۳. کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به‌میزان حداقل 90 درصد در طول دوره بین دو رتبه “امتیاز هر سال نباید کمتر از 85 باشد.”

۴. کسب حداقل 75 درصد امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی “امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از 70 درصد باشد.”

رتبه 5

1. داشتن حداقل 24 سال تجربه و حداقل3 سال توقف در رتبه 4.

2. گذراندن 100 ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.

3.کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به‌میزان حداقل 90 درصد در طول دوره بین دو رتبه “امتیاز هر سال نباید کمتر از 80 باشد.”

4. کسب حداقل 85 درصد از امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی “امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از 80 درصد باشد.”

سوابق تجربی معلمان در ارتقای طبقه و رتبه شغلی براساس ضوابط دستورالعمل ساعت تدریس هفتگی شاغلین مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور قابل محاسبه خواهد بود.

رتبه بندی معلمان

افزایش حقوق با اجرایی شدن رتبه بندی معلمان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: حقوق معلمان با قانون رتبه بندی معلمان در کمترین رتبه یعنی در بدترین حالت 45 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری موج، صادق ستاری فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که حداقل حقوق معلمان با قانون رتبه بندی چقدر خواهد بود، افزود: بسته به اینکه معلمان در کدام رتبه قرار بگیرند، حداقل‌ها متفاوت است. اما در کمترین رتبه یعنی در بدترین حالت 45 درصد حقوق و مزایای معلمان یعنی حق شغل، حق شاغل و حق فوق العاده آنان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: حقوق معلمان رتبه یک (45 درصد)، معلمان رتبه دو (55 درصد)، معلمان رتبه سه (65 درصد)، معلمان رتبه چهار (75 درصد) و معلمان رتبه پنج (90 درصد) افزایش پیدا می‌کند. حق شغل حق شاغل و حق فوق العاده سه بخش حقوقی است که برای معلمین در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: هر کدام از معلمان بسته به اینکه در چه شرایطی فعالیت می‌کنند و در کدام رتبه قرار می‌گیرند حداقل حقوق شأن متفاوت است؛ نمی‌توان عددی دقیق را به عنوان حداقل حقوق اعلام کرد. بسته به اینکه در احکام معلمین رقمش به چه نحوه است و در کدام رتبه قرار می‌گیرند؛ حداقل حقوق معلمان متفاوت خواهد بود.

تگ های مرتبط

ارسال نظر