قرعه کشی خودرو | مرحله بعدی قرعه کشی خودرو | حواشی قرعه کشی خودرو

زمان شروع قرعه کشی خودرو اعلام شد.

سایت شماره یک:

قرعه کشی خودرو موردتوجه بسیاری از مردم است.قرعه کشی خودرو متقاضیان زیادی دارد.قرعه کشی خودرو به صورت منظم انجام می‌شود.قرعه کشی خودرو توسط کارخانه های مختلف خودروسازی انجام می‌شود.قرعه کشی خودرو تا پایان سال به پایان می‌رسد.

بررسی قرعه کشی خودرو

تحویل خودرو به‌صورت قرعه‌کشی آخرین راهکار مسؤولان صنعتی کشور جهت تقسیم عادلانه خودرو میان متقاضیان واقعی محسوب می‌شود. در این مسیر دولت به نوعی به شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی وعده دریافت سود 20 تا 50 میلیونی در بازار خودرو را داده و با قرار دادن شروط و الزامات پوپولیستی در قرعه‌کشی، بسیاری را تشویق به شرکت در بخت‌آزمایی خودرو کرده است. به این ترتیب اگر شخصی هم پیش از این خواهان خودرو نبوده با تست بخت و اقبال خود در قرعه‌کشی می‌تواند به رانتی دست یابد که دولت زمینه آن را برای تمامی مشتریان خودرو فراهم کرده است. بازاری که تا سه سال پیش حداکثر تقاضای یک میلیون و 500 هزار دستگاهی داشت حالا با چه رخدادی مواجه شده که تقاضایش به بالای هشت میلیون دستگاه رسیده است؟ سوال دیگر اینکه سیاست‌گذاری‌ها به چه سمتی در حرکت بوده که این تقاضا افزایش 5/5 برابری را به خود می‌بیند؟ آنچه مشخص است دولت بی توجه به حل مشکلات ساختاری صنعت خودرو تنها در پی اتهام زدایی از خود است. به تعبیری دولت در این روش در پی توزیع عادلانه خودرو نیست؛ بلکه تنها خواهان آن است که ثابت کند در توزیع خودرو فسادی وجود ندارد. بنابراین چه روشی ساده‌تر از قرعه‌کشی با حضور نهادهای نظارتی. آنچه مشخص است سیاست‌گذار خودرویی با اشتباهات پی در پی در شیوه قیمت‌گذاری و همچنین دخالت در امور خودروسازی این صنعت را هم اکنون به نقطه‌ای رسانده که برای توزیع خودرو باید متوسل به فرآیندهای بیهوده‌ای همچون قرعه‌کشی شود. این فرآیند جز رانت جویی برای عده‌ای، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.

اما همانطور که عنوان شد دولت از قرعه‌کشی به‌عنوان مسیر عادلانه در تحویل خودرو به مشتریان نام برده است و اظهار امیدواری کرده که در این مسیر تنها مشتریان واقعی به خودرو دسترسی پیدا خواهند کرد. به این ترتیب در این مسیر عادلانه پیش پرداخت 50 درصدی و دریافت چک صیادی حذف شد تا تمامی مشتریان به ثبت‌نام فروش فوق‌العاده دسترسی پیدا کنند. در همین حین اما با راهکار انتخابی دولت، متقاضیان خاموشی که تا پیش از این انگیزه‌ای برای خرید خودرو نداشتند به میدان آمدند تا با بلیت بخت آزمایی، شانس خود را برای دریافت رانت دولتی امتحان کنند. متقاضی که تا پیش از این نیازی به خودرو نداشت حالا با یک حساب و کتاب به این نتیجه می‌رسد که اگر تیبای معمولی 54 میلیونی را از کارخانه خرید کند می‌تواند آن را حدوداً با قیمت 85 میلیون تومان در بازار به فروش رساند و در نهایت حدود 30 میلیون تومان سود کند. این در شرایطی است که دولت با نام عدالت قیمت کارخانه‌ای خودرو را پایین نگه داشته اما از آن طرف دست دلالان و واسطه گران را برای جولان دادن در این بازار باز گذاشته است.

آنچه مشخص است برنامه ریزی دولت برای تحویل خودرو با عدالت، جز افزایش متقاضی در بازار نتیجه دیگری در برنخواهد داشت؛ این در شرایطی است که به گفته کارشناسان دوای درد بازار خودرو تنها حذف قیمت‌گذاری دستوری و همچنین تسهیل شرایط تولید از سوی خودروساز است.

قرعه کشی خودرو

مراحل قرعه کشی خودرو

گردونه ایران خودرو برای چهار میلیون و 360 هزار متقاضی خودرو چرخید. شاید این شرکت خودروساز تاکنون به این اندازه متقاضی آن هم برای یک روز به خود ندیده باشد. در هر صورت دیروز گروه صنعتی ایران‌خودرو قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده ویژه عید سعید فطر محصولات خود را برای 15 هزار دستگاه آن هم در حضور نمایندگان نهادهای نظارتی وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی وزارت صمت و پلیس امنیت اقتصادی انجام داد.

براساس آمار از میان پنج میلیون و 273 هزار نفر شرکت‌کننده 345 هزار و 813 نفر پلاک فعال داشته یا فاقد گواهی‌نامه بودند که از دور متقاضیان واجد شرایط حذف شدند. در نهایت چهار میلیون و 360 هزار و 153 نفر واجد شرایط شرکت در قرعه‌کشی ثبت‌نام‌کنندگان بودند که قرعه‌کشی میان این افراد برگزار شد. مطابق آمار اعلامی ایران‌خودرو تعداد ثبت‌نام‌کنندگان برای خودرو رانا 325 هزار و 397 نفر، دو میلیون و 384 هزار و 901 نفر متقاضی پژو پارس، یک میلیون و 50 هزار و 453 نفر متقاضی پژو 206 معمولی و 599 هزار و 402 نفر متقاضی پژو 405 اس ال ایکس بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر، امید قالیباف در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: بنا بر برنامه‌ریزی صورت گرفته، مرحله دوم قرعه کشی خودرو 25 تیرماه (حداکثر تا آخر تیر) برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: تا کنون عرضه 82 هزار خودرو در مرحله دوم قطعی شده است، اما احتمال افزایش آن تا 100 هزار دستگاه وجود دارد.

وی تاکید کرد: قرعه کشی با همان سامانه تخصیص یکپارچه خودرو انجام می‌شود البته اقداماتی نیز برای بهبود ضرایب فنی و ایمنی آن انجام خواهد شد.

وضعیت شرکت کنندگان در قرعه کشی خودرو

همان‌طور که عنوان شد قرعه‌کشی برای فروش فوق‌العاده در حالی روز گذشته انجام شد که وزارت صمت به‌دنبال این بود که از این مسیر محصولات شرکت‌های خودروساز را به دست متقاضیان واقعی برساند و عدالت در توزیع خودرو را محقق کند.

کارشناسان دیدگاه‌های گوناگونی در این زمینه دارند. برخی معتقدند روش قرعه‌کشی می‌تواند با شروطی خودرو را به دست مصرف‌کننده واقعی برساند و برخی نیز این روش را برای توزیع عادلانه خودرو بی‌اثر می‌دانند.

سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا در این ارتباط به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: روش قرعه‌کشی می‌توانست تا حدودی نظر مدیران ارشد وزارت صمت را تأمین کند اما تغییراتی که در اجرای آن اتفاق افتاد سبب شد تا ایده مدیران ارشد وزارت صمت برای شناسایی متقاضی واقعی محقق نشود.

وی تاکید می‌کند که سیاست‌گذار خودرویی با ایجاد موانعی تلاش کرد از حضور دلال‌ها و واسطه‌ها در این روش توزیع جلوگیری کند اما حذف پیش‌پرداخت باعث شد متقاضیان زیادی بخت خود را در دریافت خودرو با قیمت کارخانه بیازمایند. همین اتفاق شانس متقاضیان واقعی و به‌دنبال آن امکان توزیع عادلانه خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو نیز با مدنی در ارتباط با بی‌تاثیر بودن مسیر قرعه‌کشی برای کنترل بازار موافق است. این کارشناس خودرو به خبرنگار ما می‌گوید: وزارت صمت نتوانست عدالت مدنظر خود را در ارتباط با تحویل خودرو به مصرف‌کننده واقعی محقق کند.

وی معتقد است قرعه‌کشی یک روش توزیعی نامناسب است که نه می‌تواند بازار را کنترل، نه شیب قیمت‌ها را نزولی کند.

این کارشناس می‌گوید: با توجه به شرایط تعیین‌شده برای شرکت در قرعه‌کشی عدالت مدنظر سیاست‌گذار کلان خودرو نیز اتفاق نیفتاد.

حراج خودرو در قرعه کشی خودرو

 

فروش فوق‌العاده تعدادی از محصولات ایران خودرو با روش قرعه‌کشی، از روز شنبه 25 تیر 1401 آغاز می‌شود. این فروش از چه ساعتی کلید می‌خورد؟

با وجود میلیاردها تومان بدهی و زیان انباشته و کیفیت پایین محصولات، ایران خودرو و سایپا همچنان به طرح‌های فروش خود ادامه دهند. حالا هم ایران خودرو می‌خواهد از روز شنبه 25 تیر، طرح فروش فوق‌العاده خود را با روش قرعه‌کشی آغاز کند.

این طرح از ساعت 17 امروز در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز می‌شود و تا 72 ساعت ادامه دارد. موعد تحویل محصولات 3 ماهه اعلام شده است.

س از برگزاری اولین دوره از قرعه کشی ها در سامانه جدید یکپارچه تخصیص خودرو با تمام حواشی با رفع ایرادات این سامانه قرار است دومین مرحله از این قرعه کشی ها در فرمت جدید امروز در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در این مرحله ایران خودرو 5 محصول پژو 206 تیپ 2، پژو پارس سال،‌ پژو 207 اتوماتیک سقف قرمز، تارا اتوماتیک و دناپلاس توربو شارژ اتوماتیک با قیمت قطعی و موعد تحویل سه ماهه عرضه در قالب طرح عادی و ویژه مادران عرضه می‌کند. در طرح ویژه مادران، مادرانی که تاریخ تولد فرزند دوم و ما بعد آن‌ها پس از 19 آبان 1400 باشد می‌توانند واجد شرایط این طرح هستند

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر