آمار‌ها نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه روغن در تیر ماه ۳۲۷ درصد بوده که سهم بیشتر این افزایش متأثر از جهش قیمتی این کالا در خرداد ماه بوده است.

سایت شماره یک:

تورم اقلام خوراکی در دو ماه اخیر بسیار بالا بوده، به گونه‌ای تورم ماهانه خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در خرداد ماه امسال بالغ بر ۲۵ درصد به ثبت رسیده است، با وجود اینکه اکنون این نرخ در تیر ماه کمی تعدیل شده و به ۵.۷ درصد رسیده، اما هنوز هم در زمره تورم‌های بالای ماهانه محسوب می‌شود. به همین جهت در خرداد و تیر ماه، الخصوص در خرداد شاهد افزایش شدید قیمت کالا‌های خوراکی اساسی بوده ایم. به عنوان مثال تورم ماهانه روغن در خرداد حدود ۲۵۰ درصد برآورد شده، به بیان ساده‌تر تنها در عرض یکماه قیمت روغن ۳.۵ برابر شده است.

علت عمده تورم این کالا‌ها در دو ماه اخیر، سیاست اصلاح قیمت کالا‌های اساسی دانسته شده، این جراحی اقتصادی دولت باعث شد تا قیمت چند قلم از کالا جهش داشته باشد، البته این افزایش قیمت تنها به این چند قلم ختم نشد و سایر کالا‌ها نیز به دنبال آن جهش قیمت را تجربه کردند. البته در تیر ماه تا حدودی زیادی تورم این اقلام کاهش یافته، اما همچنان تورم نقطه به نقطه کالا‌های اساسی خوراکی روندی صعودی دارد. در این گزارش به بررسی تورم ماهانه و نقطه به نقطه کالا‌های اساسی در تیر ماه ۱۴۰۱ پرداخته شده است.

رشد ۴ برابری قیمت روغن

تورم نقطه به نقطه روغن مایع در تیر ماه ۳۲۷.۵ درصد برآورد شده، به بیان دیگر قیمت روغن در تیر امسال نسبت به تیر سال گذشته ۴.۳ برابر شده است. این تورم بالاترین تورم رقم خورده در میان تمامی کالا‌های اساسی محسوب می‌شود، در جایگاه دوم نیز روغن جامد قرار دارد. بررسی‌ها نشان اوج گرانی روغن متآثر از چند ماه اخیر بوده و با سیاست حذف ارز ترجیحی این اتفاق رخ داده است. البته با توجه به اینکه اوکراین و روسیه تامین کننده قسمت عمده از نیاز دانه‌های روغنی جهان هستند، جنگ میان این دو کشور باعث شده تا تولید روغن با مشکل مواجه شود و قیمت این کالا افزایش یابد.

برنج ایرانی نیز در زمره کالا‌هایی قرار دارد که در یکسال گذشته تورم بسیار بالایی را تجربه کرده، تورم نقطه به نقطه این کالا در تیر ماه بالغ بر ۱۸۸ درصد برآورد شده است. اما تورم برنج خارجی به نسبت بسیار پایین‌تر بوده و تورم نقطه‌ای ۵۴.۵ درصدی را در نخستین ماه تابستان جاری به ثبت رسانده. آمار‌ها نشان می‌دهد بین گوشت قرمز و گوشت مرغ، تورم مرغ به شکل قابل توجهی در یکسال گذشته بالاتر بوده است، به گونه‌ای که تورم نقطه‌ای گوشت قرمز گوسفندی ۳۶.۸ درصد و گوشت مرغ ۱۰۳ درصد به ثبت رسیده است. بر اساس اقتصاد خرد این دو کالا جانشین هم محسوب می‌شود و گران شدن یکی بایستی موجب مصرف دیگری شود، اما با توجه به اینکه قیمت گوشت قرمز گوسفندی بسیار بالاست به نطر نمی‌رسد این کالا توانسته باشد به توجه به شرایط کنونی جامعه جانشین مرغ در سفره‌های مردم شود.

بالاترین رشد ماهانه قیمت در تیرماه

رشد قیمت مرغ ماشینی در تیر ماه ۲۶.۱ درصد برآورد شده که بالاترین رشد ماهانه قیمت در بین کالا‌های اساسی خوراکی محسوب می‌شود، این در حالیست که تورم گوشت قرمز گوسفندی در ماه گذشته صفر درصد بوده و این کالا هیچگونه افزایش قیمتی را تجربه نکرده است. کره پاستوریزه نیز در تیر ماه افزایش قیمت بالایی را تجربه کرده و تنها در یکماه به طور میانگین این قلم ۱۴.۳ درصد گران‌تر شده است. برنج ایرانی نیز در ماه گذشته بالغ بر ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

اما نکته جالب تورم روغن مایع در تیر ماه است، افزایش این کالا در تیر تنها ۲ درصد برآورد شده، این در حالیست که در خرداد ماه حدود ۲۵۰ درصد تورم ماهانه را تجربه کرده است، به نظر می‌رشد تمام جهش قیمتی روغن در خرداد ماه تخلیه شده است. به مانند شاخص تورم نقطه به نقطه در تورم ماهانه نیز تورم برنج خارجی کمتر از برنج ایرانی بوده و این کالا تورم ۶ درصدی را تجربه کرده است. تورم چای خارجی و گوشت گوساله نیز در تیر ماه به ترتیب ۴.۳ درصد و ۲.۶ درصد به ثبت رسیده است.

تگ های مرتبط

ارسال نظر