حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

ظاهرا ماراتن مطالبه بازنشستگان و کارگران برای اجرای مصوبات شورای عالی کار و مصوبه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی هم در خصوص افزایش مستمری بازنشستگان و هم در خصوص اجرای مصوبه حق مسکن کارگران در نقطه پایانی قرار دارد.

سایت شماره یک:

حقوق بازنشستگان هر ساله با تصمیم دولت تغییر می کند و افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان یکی از دغدغه های اصلی بازنشستگان است. حقوق بازنشستگان با نوسان تورم باید تغییر کند و متناسب با آن باید بیشتر شود تا امرار معاش بازنشستگان دچار مشکل نشود . حسین سوری (فعال صنفی بازنشستگان کشوری) از دو فقره افزایش​ حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری خبر داد. افزایش حقوق بازنشستگان همچنان در بلاتکلیفی است و این نگرانی مستمری بگیران را بیشتر از قبل کرده است.

حقوق بازنشستگان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در طول ۵ ماه گذشته یک فرآیند بسیار طولانی، نفس‌گیر و پرچالشی بین کارگران، بازنشستگان و دولت سپری شد؛ با وجود این‌که مسیر برای انعطاف دولت، قانون بود.

ماجرا از این قرار بود که هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ مستمری بازنشستگان این سازمان را مطابق با مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار افزایش داد. بر این اساس، می‌بایست از ابتدای سال ۱۴۰۱ حداقل مستمری‌ها به میزان ۵۷ درصد و مستمری‌های سایر سطوح نیز به صورت پلکانی به میزان ۳۸ درصد زیاد می‌شد.

با این وجود، دولت برخلاف مصوبه شورای عالی کار و همچنین نظر هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، میزان مستمری بازنشستگان را کمتر از مقدار مصوب و در حدود ۱۰ درصد ابلاغ کرد.

خواسته بازنشستگان از دولت

بر این اساس، طی مدت اخیر بازنشستگان بارها روی مصوبه شورای عالی کار تاکید کردند و خواستار اجرای مصوبات شورای عالی کار، یعنی اعمال ۳۸ درصد افزایش به اضافه ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت برای بازنشستگان سایر سطوح بودند.

روز دوشنبه حسن صادقی، دبیرکل خانه کارگر در گردهمایی اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: ۱۰ روز بعد از ابطال رای دولت توسط رییس مجلس بنابر قانون اساسی دولت موظف است به قانون عمل کند اما هنوز چنین اقدامی از سوی دولت رخ نداده و در این شرایط بازنشستگان نمی‌توانند سکوت خود را ادامه دهد.

وی متذکر شد: توصیه می‌کنیم طی این سه روز دولت موضع نهایی خود را درباره حقوق بازنشستگان اعلام کند.

عبدالحمید عبایی‌حسنی، رییس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی خوزستان نیز در نامه‌ای به سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار تعیین تکلیف صدور احکام حقوقی بازنشستگان شد.

عبایی‌حسنی عنوان کرد: تقاضا داریم هر چه سریع‌تر ترتیبی اتخاذ فرمایید تا مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نسبت به صدور احکام افزایش حقوق ۳۸ درصدی بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان بر مبنای مصوبات شورای عالی کار و هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی اقدامات لازم را به عمل آورده و بازنشستگان را از این بلاتکلیفی نجات دهند.

حقوق بازنشستگان

خبر تازه از افزایش حقوق بازنشستگان در راه است؟

حال پس از گذشت حدود ۵ ماه به نظر می‌رسد بالاخره دولت تصمیم نهایی در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان را گرفت، تا جایی که سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از اتخاذ تصمیم برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد. براساس اظهارات محمدهادی زاهدی‌وفا، امروز باید جزییات و نحوه اجرای افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شود.

او درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی غیرحداقلی بگیر گفت: اختیارات هیات وزیران به وزرای عضو تفویض شد. ما هم درچارچوب مصوبه شورای عالی کار و طبق قوانین باید تصمیم می‌گرفتیم، اما محدودیت‌های منابع وجود داشت و دارد.

وی اضافه کرد: با نمایندگان بازنشستگان جلساتی داشتیم؛ تصمیم گرفتیم قانون اجرا و بر نحوه اجرا توافق کردیم و جلسه‌ای با نمایندگان بازنشسته ها داریم که خودشان نحوه افزایش را اعلام و اطلاع‌رسانی می‌کنند.

موضع واقعی دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان چیست؟

دولت بررسی الگوی جدید افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری را با هدف بهبود معیشت و افزایش قدرت خرید آغاز کرد؛ اتفاقی که با توجه به مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق‌ها و فاصله زیاد آن با تورم، قابل پیش‌بینی بود.

صبح دیروز، خبرگزاری رسمی دولت خبری را منتشر کرد که هم برای کارکنان دولت و هم برای بازنشستگان لشکری و کشوری بسیار مهم و حیاتی بود. آن‌طور که ایرنا گزارش داد، سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه، در پیشنهادی مشترک، الگوی جدیدی از افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان را برای بررسی و اتخاذ تصمیم به دولت ارائه کرده‌اند.

این پیشنهاد با هدف بهبود و کمک به معیشت کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری و ارتقای قدرت خرید آن‌ها به دولت ارائه شده است و در روز‌های آینده روال قانونی تایید آن طی خواهد شد.

این که چرا دولت درصدد اصلاح میزان و الگوی افزایش حقوق‌ها برآمده، شاید به این دلیل باشد که وزیر سابق کار، در اولین سال تعیین افزایش حقوق و دستمزدها، اقداماتی عجیب و غیرکارشناسی داشت و تبعات آن دامن‌گیر دولت سیزدهم شد.

همراهی وزیر دولت با شورای عالی کار برای افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق حداقل‌بگیران سازمان تامین اجتماعی، اگرچه به ظاهر یک اقدام حمایتی بود، اما تبعات بسیاری از نظر اقتصادی داشت و مشکلات فراوانی ایجاد کرد. از آن سوی ماجرا، تصمیم به افزایش فقط ۱۰ درصدی دریافتی سایر سطوح کارگری هم با هیچ منطق و قانونی سازگار نبود و زبان دولت را در مقابل گلایه‌های متعدد بازنشستگان تامین اجتماعی کوتاه کرد. در کنار این دو اتفاق، تصمیم و پیشنهاد دولت در لایحه بودجه برای افزایش فقط ۱۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری هم کم حاشیه نداشت و بسیاری را گله‌مند کرد.

مصداقش صحبت‌های فرزاد اشرف از فعالان حوزه بازنشستگی کشوری در همایش روز خانواده و تکریم بازنشستگان بود که در حضور سرپرست وزارت کار و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: «خواسته ما افزایش حقوق مطابق با تورم است، تورم سال گذشته ۴۰ تا ۵۰درصد بود، اما افزایش حقوق ۱۰درصد است، سوال اساسی این است که آیا مسئولان می‌توانند با حقوق‌های فعلی بازنشستگان یعنی میانگین حدود ۸میلیون تومان، برنامه‌ای برای مدیریت زندگی بازنشستگان ارائه بدهند؟»

اما در کنار این خبر خوش برای کارمندان و مستمری‌بگیران لشکری و کشوری، بازنشستگان کارگری را هم نباید فراموش کرد؛ بازنشستگانی که با گذشت ۵ ماه از سال، هنوز افزایش حقوق قانونی خود را دریافت نکرده‌اند و منتظرند تا بعد از کش و قوس‌های فراوان این ماه‌های سپری شده، وزرای اقتصاد و رفاه، به عنوان دو وزیر عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی، میزان افزایش حقوق آن‌ها را تایید کنند.

«علی بابائی کارنامی» رئیس فراکسیون کارگری هم دیروز در صحن علنی مجلس، با انتقاد از بی‌توجهی دولت نسبت به وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی از وزرای کار، اقتصاد و هیئت امنای تامین اجتماعی خواست هرچه سریع‌تر برای افزایش حقوق این قشر تصمیم‌گیری کنند. البته «محمدهادی زاهدی وفا» سرپرست وزارت رفاه، چهارشنبه گذشته پس از جلسه هیئت دولت این خبر را اعلام کرده بود که «تصمیم درباره اصلاح حقوق بازنشستگان نهایی شده و اجرایی شدن آن نیازمند جلسات کارشناسی است که کلیات آن، هفته آینده به اطلاع مردم خواهد رسید». حالا دو روز از هفته‌ای که زاهدی وفا اعلام کرده بود، سپری شده، اما هنوز این تصمیم نهایی، اعلام نشده است».

در این بین، برخی گمانه‌ها درباره خبر دیروز خبرگزاری دولت هم مطرح شد؛ از جمله این‌که به دلیل گلایه‌های متعدد بازنشستگان تامین اجتماعی طی ماه‌های گذشته و افزایش حقوقی که درنهایت به زودی شامل حال آن‌ها خواهد شد، دولت اقدام پیشگیرانه برای بروز گلایه‌های مشابه در بین کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری را در دستور کار قرار داده است، چرا که طبیعتا حالا آن‌ها هم با توجه به گرانی‌ها و مشکلات معیشتی، خواهان تغییر مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق‌ها خواهند شد؛ همان موضوعی که تعدادی از نمایندگان مجلس هم در جلسه دیروز صحنی علنی به آن اشاره کردند و گفتند: «مردم از وضعیت معیشتی و گرانی کالا‌های اساسی گلایه‌مندند».

حقوق بازنشستگان

جزئیات اختصاصی از طرح افزایش حقوق‌ بازنشستگان

عصر دیروز برای بررسی دقیق موضوع و اطلاع از جزئیات آن، با منابع مطلع در هیئت دولت تماس حاصل کردیم و آن‌چه در ادامه می‌خوانید حاصل این پیگیری‌ها است:

* الگوی پیشنهادی، علاوه بر افزایش حقوق سالانه خواهد بود و یک الگوی امتیازی است که می‌تواند متغیر باشد و به تناسب در هر سال افزایش یابد.

* مشمولان این الگوی افزایش حقوق، کلیه مشمولان ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه خواهند بود، از جمله: کلیه دستگاه‌های اجرایی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه ها، سازمان‌ها و مؤسسات و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی، مؤسسات عمومی، بنیاد‌ها و نهاد‌های انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی و ....

* همچنین در این الگوی پیشنهادی، اجرای ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده مدنظر قرار گرفته و طبق این ماده قانونی، "کمک هزینه اولاد" و "حق عائله‌مندی" مشمولان ذکر شده، در چهارچوب افزایش سنواتی حقوق و دستمزد به ترتیب به میزان صد درصد (۱۰۰%) و پنجاه درصد (۵۰%) افزایش یابد.

* نکته مهم این‌که طبق اطلاعات اختصاصی اعلام شده، با توجه به مشکلات معیشتی کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری و توجه ویژه دولت به این مسئله پیش‌بینی می‌شود اجرای این الگو در همین امسال مصوب و اجرایی شود، البته این‌که اجرای آن از اواسط سال ۱۴۰۱، شامل معوقات ماه‌های سپری شده از سال هم خواهد شد یا خیر، هنوز مشخص نیست.

حقوق بازنشستگان

واریز حقوق بازنشستگان چه زمانی است؟

به نقل از سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی در رابطه با زمان اعمال افزایش و صدور احکام جدید سایر سطوح بازنشستگان اظهار کرد: پیرو اعلام سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مبنی بر موافقت با اصلاح و افزایش مستمری سایر سطوح مستمری‌بگیران سازمان بر اساس ماده ۹۶ قانون تأمین‌اجتماعی، با عنایت به اینکه فرایند پرداخت حقوق از بیستم هر ماه طبق محاسبات و در قالب سامانه متمرکز برای بازنشستگان عزیز انجام می‌گیرد؛ لذا برای اعمال افزایش جدید و نحوه پرداخت و تأمین مالی مربوطه با هماهنگی با کانون‌ها؛ نیازمند زمان هستیم و امیدواریم صدور احکام جدید در شهریورماه انجام می‌پذیرد.

وی افزود: از دستور اکید و ویژه رئیس‌جمهور محترم برای اصلاح مصوبه هیئت دولت محترم و پیگیری‌های معاون اول محترم دولت و همچنین سرپرست محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی که با رویکرد خدمت‌رسانی بهتر و رفع دغدغه بازنشستگان محترم بر اساس ماده ۹۶ قانون تأمین‌اجتماعی و مصوبه مربوطه انجام پذیرفت؛ تشکر و قدردانی می‌کنم.

حقوق بازنشستگان

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر