قیمت برنج | قیمت برنج ایرانی

کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش تولید برنج، افت قیمت خوبی در بازار خواهیم داشت.

سایت شماره یک:

قیمت برنج همواره مانند قیمت گوشت و ... برای اکثر مردم جامعه مهم است زیرا  امروزه برنج وعده غذایی اصلی بیش از نیمی از جمعیت کره زمین می باشد. قیمت برنج ها وابسته به کشت در کشور های مختلف، از قیمت مختلف نیز برخوردارند. قیمت برنج ایرانی نسبت به برنج های دیگر گران قیمت تر می باشند. قیمت برنج هم مانند قیمت سایر کالاهای مواد غذایی ثابت نیست و افراد زیادی قیمت آن را دنبال می کنند. در سایت شماره یک از آخرین و جدید ترین قیمت برنج ایرانی آگاه خواهید شد.

قیمت برنج

گزارش‌ها از سطح بازار حاکی از آن است که قیمت هر کیلو برنج طارم ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، فجر ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان، شیرودی ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان و نیم دانه ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است.

حسن تقی‌زاده، رییس اتحادیه برنج فروشان بابل درباه قیمت برنج می‌گوید: طارم و هاشمی کیلویی ۹۷ هزار تومان، شیرودی کیلویی ۵۵ هزار تومان، ندا کیلویی ۵۰ هزار تومان و فجر کیلویی ۶۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.این نرخ‌ها در بنکداری شهرهای شمالی است و بنکداری تهران می‌تواند بر این قیمت‌ها ۳ درصد سود در نظر بگیرد.

این قیمت‌ها در حالی در بازار برنج مشاهده می‌شود که به‌تازگی خبرهایی مبنی بر کاهش قیمت برنج نیز منتشر شده است.

فعالان بخش شالکوبی برنج در شمال کشور در این باره می‌گویند: قیمت برنج در سال گذشته حباب داشت که در سال جدید حباب آن ترکیده است؛ به طوری که در مازندران شاهد کاهش ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی هر کیلوگرم برنج ایرانی هستیم.

به گفته آنها، در حال حاضر بهترین برنج ایرانی در شالیکوبی ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و میزان عرضه این محصول به بازار زیاد شده است.

قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز می‌گوید: قیمت برنج ایرانی در بازار با کاهش ۱۵ تا ۲۵ هزار تومانی به ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان کاهش یافته و با توجه به ورود به فصل برداشت و افزایش تولید کاهش قیمت‌ها ادامه دارد.

وی عنوان می‌کند: قیمت برنج ایرانی در حال حاضر ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که با توجه به افزایش تولید برنج در سال جاری و وجود حجم زیادی برنج در انبارها پیش‌بینی ادامه کاهش قیمت وجود دارد.

البته پیش از این، مجید حسنی‌مقدم، معاون بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی خبر داده بود: امسال میزان برنج تولید داخل در وضعیت مطلوب قرار دارد و شاخص‌های بازار هم این موضوع را نشان می‌دهد که قیمت‌ها نزولی است.

جمیل علیزاده‌شایق، دبیر انجمن برنج ایران هم عنوان می‌کند: با توجه به افزایش تولید برنج افت قیمت خوبی در مرداد و شهریور به نسبت تیرماه خواهیم داشت.

قیمت برنج

واردات برنج کاهش می یابد؟

علیرضا مهاجر معاون امور زراعت گفته بود که امسال با افزایش ۲۰ درصدی، تولید برنج به بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد که این‌ میزان ۴۰۰ هزار تن بیشتر از پیش بینی هاست.

با توجه به سرانه مصرف ، سالانه ۳ میلیون تن برنج مورد نیاز کشور است که در صورت تحقق این‌میزان‌تولید حداکثر ۸۰۰ هزار تن برنج باید وارد شود که بنابر اذعان معاون دفتر بازرگانی وزارت جهاد، دوسوم نیاز کشور از تولید داخل و تنها یک سوم از طریق واردات تامین می شود.

انجمن تولیدکنندگان برنج اعلام کرد: طی سنوات قبل در مرداد قیمت برنج همیشه افت می‌کند اما به واسطه عرضه زیاد، تقاضا تغییر نمی کند و به طور کلی برنج هایی که هم اکنون در بازار است، مربوط به شهریور پارسال بوده و از آنجا که کشاورز به ناچار محصول خود را پیش فروش می کند تنها واسطه و دلال با قیمت بازی می‌کند. این درحالی است که معاون دفتر بازرگانی وزارت جهادکشاورزی تغییر چندباره قیمت در طول سال را رد می‌کند و همواره بر اصلاح ساختار بازار و توزیع تاکید دارد.

قیمت برنج

افزایش ۱۰‌ تا ۲۰ درصدی عملکرد برنج در واحد سطح

آقای احمد اشراقی نایب رئیس انجمن‌ برنج گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و عدم کمبود آب پیش بینی می شود که عملکرد در واحد سطح ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

به گفته او، بارها اعلام کرده ایم که سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج وارد شود، درحالیکه طی سال های اخیر یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن وارد شد که این میزان بیش از نیاز کشور است.

اشراقی می گوید: گرچه اعتقادی به ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت محصول داخل نداریم، اما لغو این‌موضوع بر تعادل و کنترل بازار داخل تاثیری ندارد چرا که واردکنندگان تا ۳۱ تیر به هر میزانی که بخواهند ثبت سفارش می کنند.

نایب رئیس انجمن برنج گفت: واردات برنج تنها بر مبنای کسری نیاز کشور باید صورت گیرد و دستگاه های نظارتی با اعمال نظارت باید از افزایش قیمت برنج داخلی و خارجی جلوگیری کنند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر