قیمت مرغ | افزایش قیمت مرغ

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور از توزیع گوشت مرغ منجمد بدون هیچ محدودیتی در بازار خبرداد و گفت: ذخایر گوشت مرغ کشور از شرایط مطلوبی برخوردار است.

سایت شماره یک:

چندی پیش قیمت مرغ به صورت ناگهانی افزایش یافت و اعتراضات مردم را برانگیخت. کاهش یا افزایش قیمت مرغ پس از گوشت قرمز، نقش مهمی را برای مردم در بازار دارد. قیمت مرغ در بازار روزانه، از مسائل اقتصادی پر حاشیه است که با کوچکترین تغییرات در آنها، واکنش های مختلف مردم برانگیخته می شود. افزایش قیمت مرغ تا چندی پیش، سبب خرید هجومی افراد در پروتئینی ها می شد، اما این بار مردم به استقبال کمی برای خرید گوشت مرغ پرداختند. قیمت مرغ همچنان تداوم ندارد و ممکن است همچنان افزایش یابد.

قیمت مرغ

 

 

به گزارش سایت شماره یک، محمد جعفری با بیان اینکه وضعیت گوشت مرغ به نرخ مصوب رسیده است اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار، شرکت پشتیبانی امور دام از ۱۰ شهریورماه به منظور تنظیم بازار این محصول ورود کرده به طوری که اکنون قیمت گوشت مرغ در بازار به قیمت مصوب نزدیک شده است.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور اضافه کرد: پیش از این شرکت مازاد گوشت مرغ کشور را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی خریداری کرده بود بنابراین ذخایر ما مطلوب است و هیچ کمبودی در این خصوص نداریم و هر زمان که بازار نیاز داشته باشد ورود می کنیم.

به گفته وی، طبق مصوبه دولت قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۴۰ هزارتومان و مصرف کننده ۵۹ هزارو ۸۰۰ تومان تعیین شده بود که اکنون نیز به طور مجدد با ورود شرکت پشتیبانی امور دام این رقم به نرخ مصوب نزدیک شده است.

 

وی اظهارداشت: درحال حاضر توزیع مرغ منجمد بدون هیچ محدودیتی در تهران و سایر استان های کشور انجام می شود که البته این فرایند در صورت درخواست کارگروه تنظیم بازار استان ها برحسب نیازشان صورت می گیرد.

جعفری تصریح کرد: براساس معرفی نامه کارگروه تنظیم بازار استان ها هر کیلوگرم مرغ منجمد درب سردخانه های شرکت پشتیبانی امور دام استان ها با قیمت ۴۵ هزارتومان در اختیار مباشرین قرار می گیرد و در تهران با قیمت ۴۸ هزارتومان بدست مصرف کنندگان می رسد. البته کارگروه های تنظیم بازار استانی خود تعیین کننده نرخ مرغ منجمد در استان ها هستند.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: به طور حتم شرکت با توزیع خود تا زمان تنظیم بازار گوشت مرغ حضور می یابد اما تلاش داریم آسیبی به تولیدکنندگان داخلی وارد نشود.

وی با بیان اینکه وضعیت بازار گوشت مرغ اکنون به شرایط نرمال نزدیک شده است گفت: به نظر می رسد نیاز چندانی به دخالت شرکت نباشد اما تا زمان متعادل شدن قیمت ها در بازار حضور خواهیم داشت.

قیمت مرغ

گوشت گوسفندی قبل از این همیشه ۳۰ درصد گران تر از گوساله بود

حمید صفرزاده، یکی از قصابان تهران که از سال ۷۰ وارد این شغل شده است درباره ارزانی گوشت گوسفندی در ماه های اخیر در گفت و گو با همشهری آنلاین می گوید: در تمام سال هایی که قصاب هستم امسال برای اولین بار است که گوشت گوسفندی ارزان تر از گوشت گوساله عرضه می شود که خود ما نیز متعجبیم. در تمام این سال ها گوشت گوسفندی همیشه ۲۰ تا ۳۰ درصد گران تر از گوشت گوساله بود و مردم به علت گرانی رغبت کمتری برای خرید آن داشتند. اما الان ران گوسفندی را کیلویی ۲۱۵ هزار تومان می فروشم اما قیمت گوشت گوساله به کیلویی ۲۳۰ هزار تومان رسیده است.

وی در ادامه می افزاید: البته با وجود ارزان شدن گوشت گوسفندی همچنان مردم گوشت گوساله می خرند. در کل خرید گوشت کم شده است به عنوان مثال من سال گذشته روزی ۱۰۰ کیلو گوشت گوسفندی و ۲۰۰ کیلو گوشت گوساله داشتم اما در چند ماه اخیر فروشم به روزی ۳۵ کیلو گوشت گوسفندی و ۱۲۰ کیلو گوشت گوساله رسیده است.

به گفته صفرزاده، گوشت گوسفندی با اینکه طبع گرمی دارد و برای سلامت بدن بسیار مفید است اما چون در بافت خود استخوان و چربی بیشتری دارد و بوی خاصی می دهد، معمولا باب طبع جوانان و کودکان نیست. از طرفی گوشت گوساله با وجود طبع سردش به علت داشتن حجم گوشت بیشتر و بدون استخوان بودن و چربی کمتر برای خرید اقتصادی تر است.

تقاضا برای کشتار دام سبک بالاست

فرشید صراف، مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی در گفت و گو با همشهری آنلاین علت ارزانی گوشت گوسفندی را غیر اقتصادی بودن تولیدات در حوزه دام سبک می داند و می گوید: با توجه به وضعیت بد اقتصادی در دام سبک(گوسفند و بز) تقاضا برای کشتار دام با وزن پایینتر و دام مولد یعنی میش زیاد شده است. در واقع افزایش عرضه و قیمت موجب شده که مردم هم کمتر مصرف کنند و هم اینکه تقاضا این نوع گوشت کم باشد. از طرف دیگر قیمت گوشت بره و گوسفند نسبت به گوشت دام سنگین یا همان گوساله افت کرده است.

این موضوع برای اولین بار در تاریخ عرضه گوشت دام سبک به بازار است که قیمت آن به شدت افت کرده است. صراف می افزاید: ما از سال گذشته بارها به مسئولان جهاد کشاورزی هشدار دادیم که دام سبک در معرض خطر است. وقتی دولت صادرات دام و خرید تضمینی را با مشکلات زیاد و به شکل محدود انجام می دهد باید هم شاهد کاهش قیمت دام سبک در بازار باشیم. هم اکنون بهای تمام شده بره از بهای تمام شده جوانه پروار  (گوساله نر) بیشتر است. 

به گفته صراف، قیمت دام زنده سبک و سنگین در هر استان بسته به هزینه های نگهداری دام، متفاوت است. به عنوان مثال بهای تمام شده جوانه پرواری هم اکنون در استان خراسان رضوی ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان(جدا از سود) و بهای تمام شده گوسفند و بره ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تومان است.

مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی می گوید: این قیمت ها بهای وزن زنده است یعنی در موقع فروش گوشت حدود ۵۵ درصد به این مبلغ اضافه می شود. یعنی در نهایت قیمت گوشت دام سبک در استان حداقل کیلویی ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار تومان تمام می شود. 

در واقع گوشت دام سبک در حالی در بازار با قیمت های پایین عرضه می شود که قیمت نهایی تمام شده برای دامدار در استان ها گران در می آید. 

مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی ادامه می دهد: یکی از دلایلی که کشتار دام سبک در این مدت زیاد شده است همین قیمت گذاری های غیر منصفانه است. وقتی یک دامدار نمی تواند دام را به قیمت مناسب بفروشد آن را به کشتارگاه می دهد. کشتار زیاد هم عرضه گوشت در بازار را افزایش داده در حالی که تقاضا برای خرید گوشت گوسفندی کم است و همین موضوع بهای قیمت این نوع گوشت را کاهش داده است. 

تگ های مرتبط

ارسال نظر