قیمت طلا| قیمت طلا امروز

باتوجه به اتفاقات اخیر در بازارهای جهانی و تعلق در خبرهای برجام طلای داخلی به کدام سو می‌رود؟ یک کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر درباره برجام روند همینگونه ادامه پیدا کند و خبر امیدوارکننده‌ای به گوش نرسد من فکر می‌کنم از اواسط تابستان حرکتی در همه بازارها از جمله طلا به وجود می‌آید.

سایت شماره یک:

قیمت طلا متاثر از رشد نرخ ارز با افزایش رو‌به‌رو شده بودهمچنین کاهش قیمت طلا بعد از ریزش قیمت دلار دستخوش تغییرات می شود. قیمت طلا اکنون دچار نوسانات است . قیمت طلا در سایر نقط دنیا هم با روند کاهشی موجه شده است. آخرین وضعیت قیمت طلا را در ادامه می توانید بخوانید.

روز گذشته در بازار طلا و سکه ز نوساناتی وجود دارد. بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، در نیمه اول معاملات قیمت طلا افزایشی بود و یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۶۱۰ تومان معامله شد. پیش از تعطیلات، طلا در کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار داشت.

چرا قیمت طلای جهانی صعودی نشد؟

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: بخشی از قیمت طلا وابسته به دلار و بخشی از آن وابسته به انس جهانی است.

او درمورد انس جهانی ادامه داد: با چاپ پولی که تاکنون آمریکا داشته قیمت طلای جهانی باید روندی صعودی را طی می‌کرد. عاملی که مانع صعود قیمت شد این است که آمریکا درحال پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی است.

مشکانی بین کرد: اگر آمریکا این سیاست پولی را ادامه دهد طلا در همین قیمت‌ها باقی می‌ماند و حتی ممکن است افت کند. البته این پیش‌بینی‌ها درصورتی است که در سیاست پولی آمریکا اتفاق جدیدی نیفتد و اخبار جنگی روسیه و اوکراین و از آن سمت د سیاست‌های چین اتفاق خاصی نیفتد.

سرکوب بازار طلا

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: در بازه بلندمدت به دلیل اقتصاد درگیر تورم کشور طلا صعودی بوده است. در بازه کوتاه‌مدت به نظر می‌آید دولت هنوز درحال سرکوب بازارهاست. این سیاست اشتباهی است و باعث می‌شود بازارهای مالی با کوچکترین بهانه رشد زیادی کنند و این خود مجددا باعث تورم می‌شود.

او ادامه داد: تا چه زمانی دولت موفق شود با این حجم رشد نقدینگی و داده‌های اقتصادی و تورمی وجود دارد به این روند ادامه دهد مشخص نیست. اگر روند برجام همینگونه ادامه پیدا کند و خبر امیدوارکننده‌ای به گوش نرسد من فکر می‌کنم از اواسط تابستان حرکتی در همه بازارها از جمله طلا به وجود می‌آید.

نوسانات قیمت طلا و سکه در بازار داخلی

در بازار داخلی طلا، اکنون نوساناتی وجود دارد. بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا تا لحظاتی پیش، صعودی بود و به یک میلیون و ۲۹۲ هزار و ۷۵۹ تومان رسید.

اما در لحظه تنظیم این خبر، طلا روند نزولی دارد و یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۸۳۶ تومان معامله می‌شود. طلا هفته گذشته کانال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را نیز تجربه کرد اما در سطح ۱/۲ به کار خود پایان داد.

قیمت سکه طرح جدید نیز اکنون روند کاهشی دارد و ۱۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان ثبت شده است.

همچنین، قیمت سکه طرح قدیم در لحظه تنظیم این خبر کاهشی است و با نرخ ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

تب تورم از طلا حمایت کرد

قیمت طلا پیش از تعطیلی بازار، بیش از یک درصد افزایش یافت. این موضوع، ناشی از عقب‌نشینی دلار بود؛ اگر چه فلز زرد قرار بود به دلیل سیاست تهاجمی فدرال رزرو ایالات‌متحده کاهش ماهانه داشته باشد.

بازار طلا در هفته‌های گذشته با افزایش ارزش دلار شاهد فروش مداوم بوده است. ادوارد میر، تحلیلگر ED&F Man Capital Markets گفت: در حال حاضر، شاخص دلار کاهش یافته و باعث افزایش قیمت طلا شده است.

شاخص دلار پس از رسیدن به بالاترین سطح ۲۰ سال گذشته، در روز پنج‌شنبه ۰.۴ درصد کاهش یافت و طلا را برای صاحبان سایر ارزها ارزان‌تر کرد.

هزینه‌های نیروی کار ایالات‌متحده نیز در سه ماهه اول، بیشترین افزایش را در ۲۱ سال اخیر داشته است که نشان‌دهنده افزایش تورم دستمزدها و حمایت از موضع سیاست پولی تهاجمی فدرال رزرو است.

پیش بینی قیمت سکه در آینده

 یکی از دلایل این موضوع می‌تواند تب و تاب شب عید در بازار باشد و اینکه تقاضا برای طلا و سکه بالا است. از طرف دیگر تنش‌ها میان اوکراین و روسیه همچنان جدی است و بیم این وجود دارد که بازارهای جهانی بار دیگر افزایشی شود و قیمت‌ها نسبت به کاهش بیشتر مقاومت می‌کنند.

بخشی از بازیگران بازار سکه امیدوارند که با ادامه تنش های روسیه و اوکراین، بهای اونس طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند و این موضوع از قیمت سکه در بازار داخلی حمایت کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی اعلام کرد که با وزیرخارجه ایران گفت‌وگوی موفقی داشته است و فکر می‌کند که او قصد دارد برای انجام مذاکرات پایانی به وین سفر کند. این بخش از صحبت های گروسی موجب شده است که خوشبینی در میان بخشی از معامله گران بازار سکه تقویت شود.

بیشتر رسانه ها و خبرگزاری ها تصور می کنند که طی روزهای آتی  برجام احیا خواهد شد. افت قیمت دلار در روز شنبه و از دست رفتن حمایت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی تا حدی برای بازیگران سکه نشان دهنده آن بود که توافق هسته ای جدید در راه خواهد بود. با این حال، سکه بازان هم چنان تا حدی احتیاط خود را حفظ کرده اند و حداقل در روز شنبه حاضر نشدند که حمایت حساس ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را از دست بدهند.

قله ۱۲ ماهه در بازار سکه

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمترین قیمت سکه در سال گذشته به ۱۵ اردیبهشت ماه اختصاص دارد که در این روز نرخ سکه بر روی ۹ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان قرار داشته و بیشترین قیمت سکه در ۲۴ آذر ماه بود. قیمت سکه در روز یاد شده بیش از ۲۰۰ هزار تومان گران شد و با ۱۳ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان به قله ۱۴۰۰ رسید و روز طلایی برای قیمت سکه بود.

با نگاهی اجمالی به بازار سکه در سال گذشته می توان گفت که بیشترین کاهش قیمت این فلز زرد رنگ در نیمه اول سال و در ماه خرداد بوده است. قیمت سکه در روزهای پایانی این ماه بیش از ۴۹۰ هزار تومان ارزان شده و با ۱۰ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان نرخ گذاری شده بود. اما در نیمه دوم سال کمترین کاهش قیمت سکه به ماه های بهمن و اسفند بر میگردد. قیمت سکه در دو ماه پایانی سال قبل در روز های ۲۵ بهمن با ۱۲ میلیون و ۹۰ هزار تومان و ۱۸ اسفند با ۱۲ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان فقط ۵ هزار تومان کاهش را ثبت کرد.

در میان روزهایی که در جایگاه بالا ترین افزایش قیمت سکه قرار دارند می توان به ۸ خرداد و ۱۳ آذر اشاره کرد. قیمت سکه در این روز ها به ترتیب ۳۷۰ هزار و تومان و ۳۹۹ هزار تومان رشد کرد. قیمت سکه در ۸ خرداد با ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد و در ۱۳ آذر با ۱۳ میلیون و ۲۵ هزار تومان مبادله شد. کمترین افزایش قیمت سکه هم در ۱۵ اسفند بود که تنها ۵ هزار تومان رشد را ثبت کرده بود.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر