هواشناسی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: «طی امروز بعد از ظهر و فردا بعد از ظهر، وزش باد شدید و گرد و غبار را در برخی از استان‌ها شاهد هستیم. احتمالا تا پنجشنبه نیز این ادامه دارد.» اما گرد و خاک کدام استان‌ها را در بر می‌گیرد؟

سایت شماره یک:

 موج جدید گرد و غبار بار دیگر کشور را می‌گیرد و احتمالا تا پنجشنبه نیز ادامه دارد. این بار اما تعداد استان‌های کمتری درگیر می‌شوند و مدت دوام ذرات گرد و خاک در هوا نیز کوتاه‌تر است.

سازمان هواشناسی کشور نیز برای برخی از استان‌ها امروز سه‌شنبه ۱۷ خرداد، رگبار و رعد و برق، وزش باد، باد شدید موقت همراه با گرد و غبار پیش‌بینی کرد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «طی امروز بعد از ظهر و فردا بعد از ظهر، وزش باد شدید و گرد و خاک را در برخی از استان‌ها داریم.»

موج جدید گرد و غبار در ۸ استان

اما کدام استان‌ها با موج جدید گرد و غبار مواجه می‌شوند؟ صادق ضیاییان در این مورد می‌گوید: «استان‌های مرکزی، اصفهان، تهران، البرز، کرمانشاه، کردستان و تا حدودی زنجان امروز و فردا با گرد و خاک مواجه هستند.»

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه می‌دهد: «در مناطق مرزی نیز خیزش گرد و غبار، استان‌های ایلام و کرمانشاه را در بر می‌گیرد.»

به عبارتی هشت استان در کشور طی امروز و فردا با گرد و خاک مواجه هستند.

منشأ گرد و غبار امروز کجاست؟

اما منشا موج جدید گرد و خاک در کشور کانون‌های داخلی است یا خارجی؟ رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: «منشا گرد و غبار در استان‌های ایلام و کرمانشاه کانون خارجی و در عراق است. در سایر استان‌ها نیز کانون‌های داخلی، منشا گرد و خاک است.»

صادق ضیاییان در ادامه می‌گوید: «استان‌های شمالی در ساحل دریای خزر در موج جدید گرد و غبار درگیر نمی‌شوند.»

گرد و خاک تا آخر هفته ادامه دارد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: «ضمن اینکه احتمالا در روز پنجشنبه نیز گرد و خاک در هشت استان‌ مورد اشاره را شاهد باشیم.»

البته ضیاییان می‌گوید موج جدید گرد و خاک با موج قبلی متفاوت است. او می‌گوید: «دوام گرد و خاک فعلی کمتر است. ذرات گرد و خاک در موج قبلی ماندگارتر بود.»

پدیده گرد و خاک و آلودگی هوای ناشی از آن در سال جاری بارها بسیاری از استان‌ها را در بر گرفت. البته آنطور که پیش‌تر ضیاییان به تجارت‌نیوز گفت در تابستان بیشتر هم می‌شود.

او گفت: «سامانه‌های مختلف، شدت و ضعف متفاوتی دارند. اما می‌توان اینطور گفت به دفعات زیادی شاهد گرد و خاک خواهیم بود.»

۱۲ هزار نفر راهی بیمارستان شدند

آلودگی هوای ناشی از گرد و خاک تاکنون بسیاری را راهی بیمارستان کرده است. تنها در خوزستان و در دو ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۱۲ هزار نفر راهی بیمارستان شدند.

اوایل خرداد معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: «۱۲ هزار و ۱۹۶ بیمار دارای علایم تنفسی در پی وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان از ابتدای امسال تاکنون، به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفتند.»

حبیب حی‌بر به ایرنا گفت: «از این تعداد بیمار ۱۱ هزار و ۴۵۹ نفر به صورت سرپایی درمان شدند. ۷۳۷ نفر هم در بخش‌های عادی و ویژه بیمارستان‌های خوزستان بستری شدند.»

او همچنین گفت: «آمار مراجعه بیماران ناشی از گرد و غبار به مراکز درمانی خوزستان بسیار بالا بود و همین امر فشار زیادی به بیمارستان‌های استان وارد کرد.»

تگ های مرتبط

ارسال نظر