قیمت بنزین| قیمت بنزین دولتی

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: در عین حال که معتقدیم باید در حوزه مصرف بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های آن مدیریت دقیق‌تری اعمال شود اما هیچ گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت آن ها در دستور کار مجلس و دولت نیست.

سایت شماره یک:

قیمت بنزین هر چند وقت یکبار تغییر می کند  با وجود این که قیمت بنزین به تورم و شرایط اقتصادی و سیاسی بستگی دارد اما بخشی از هزینه های اجتماعی با کاهش قیمت بنزین می تواند کم تر شود .اخیرا دولت طرح یارانه جدید بنزین را اجرایی کرده است که به عقیده کارشناسان بر قیمت بنزین تاثیر زیادی دارد.در ادامه به آخرین خبر از قیمت بنزین می پردازیم.

پرویز محمدنژاد ضمن تکذیب شایعات مطرح شده در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، بیان کرد: هیچ برنامه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی در دستور کار نیست. تنها طرحی که اکنون در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین مطرح است، همان طرحی است که به صورت پایلوت بدون تغییر قیمت در جزیره کیش در حال اجرا است. این طرح نیز در راستای کسب اطلاعات مدیریتی در حال اجرا است.

وی در ادامه اظهار کرد: هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین در کمیسیون انرژی که مرجع اصلی صدور مجوز در این حوزه است، مطرح نشده و این مطالب صرفا شایعاتی در فضای مجازی است. البته ما معتقدیم که در حوزه مصرف حامل های انرژی نظیر بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی باید مدیریت دقیق تری اعمال گردد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در موضوع برق، کمیسیون انرژی طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق را با کار کارشناسی دنبال کرد، تصریح کرد: در زمینه سایر حامل های انرژی نیز لازم است که کار کارشناسی انجام شود. دولت بحث مدیریت یارانه ها را دنبال می کند و اگر قرار باشد در حوزه یارانه بنزین یا گازوئیل تغییر ایجاد شود به مصرف کننده آسیبی وارد نخواهد شد. مانند یارانه نان که دولت قصد دارد مستقیم آن را به نانواها پرداخت کند.

محمدنژاد تاکید کرد: ما اجازه افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده ها را نخواهیم داد چراکه نباید فشار مضاعفی به مردم تحمیل شود. در زمینه تولید بنزین و گازوئیل هزینه زیادی می شود، باید ساماندهی در این حوزه صورت گیرد اما نباید قیمت‌ها افزایشی داشته باشد.

حذف کمک‌هزینه سوخت  ۳۰۰-۲۰۰ تومانی

شش ماه اول سال سخت نمی‌گذرد به ماشین‌دارها چون خبری از مسافر و گردشگر نیست. سال به نیمه که می‌رسد دردسرها شروع می‌شود. خیلی‌ها مسافر چابهارند و سودای دیدن زیبایی‌هایش را در سر می‌پرورانند. سوداگران طبیعت و زیبایی‌های چابهار سر ریز می‌شوند در شهر تا دردسر بنزین دامن اهالی را بگیرد. صف‌های خلوت جای‌شان را می‌دهند به قطار ماشین‌هایی که بنزینی به باک‌شان نمی‌بینند.

 

نمی‌دانند از صف‌های طولانی شکایت کنند یا از قیمت سر به فلک برداشته بنزین آزاد. مشکل کمبود جایگاه هم هست تا خون شود دل‌شان.

اعتراض دارند اما نمی‌دانند اعتراض‌شان را باید پیش چه کسی ببرند. بارها پیگیر ماجرا بودند از اتحادیه و جاهای دیگر اما همه بی‌نتیجه و ابتر. دوره‌ای که شرایط برایشان سخت شد، قول داده شد برای کمک‌هزینه تامین سوخت . مبلغی که ماهانه سر ریز می‌شد در کارت‌های بانکی البته به ضمانت شماره ملی افراد.

مسأله‌ عادی و روزانه خیابان‌های چابهار. بنزین‌ها از گالن‌ها سر ریز می‌شوند درون بطری‌های نوشابه خانواده برای خودنمایی پیش چشم عابران. بطری‌های یک‌و نیم لیتری که جا خوش کرده‌اند روی جعبه ‌میوه‌های سر و ته شده.

کاسبی ساده اما پُرسود. نه خبری از مغازه و حتی چهاردیواری است برای به نمایش گذاشتن اجناس. سر و روی کاسبی‌شان ساده و بی‌ریاست. جعبه میوه‌ای سر و ته شده و بطری‌هایی برای لبریز شدن از  بنزین. فروشنده‌ها هم یا به جدول گوشه خیابان تکیه داده‌اند یا روی یک صندلی رنگ‌ورو رفته.

زدوبند دستفروش و جایگاهدار

ماجرا به همین سادگی‌ها هم نیست. شهروندان چابهار از خراب‌شدن عمدی نازل‌ها می‌گویند. نازل‌هایی که باید از رده خارج شوند برای طولانی‌شدن صف‌ها.

ماشین‌های دودی مرموز گاهی با چندین کارت سوخت سر می‌زنند به جایگاه‌ها. مَشک پُر بنزین برایشان لیتری هزار و ۵۰۰ تومان آب می‌خورد.

قیمت بنزین، لیتری ۷هزار تومان!

راه دور و سهمیه کم کاروکاسبی فروشنده‌های بنزین آزاد را سکه کرده. دکه‌ها و دستفروش‌هایی که گالن‌های بنزین را برای فروش به نمایش می‌گذارند؛ بنزین تنها لیتری ۷هزار تومان! یعنی یک مسیر دو دقیقه‌ای ۱۰ تا ۱۲هزار تومان خرج برمی‌دارد برای مسافر.

چابهار شهری محروم از حمل‌ونقل عمومی! شهری که تاکسی خطی به خود نمی‌بیند. گذر بی‌آرتی و مترو هم که اصلا به این گوشه کشور نیفتاده. در غیاب اینها خبری از اتوبوس‌ها هم نیست تا کاروکاسبی تاکسی‌های آزاد سکه شود.

به گفته مدیر طرح و مطالعات شهرداری چابهار شهرداری اقداماتی داشته برای راه انداختن حمل‌ونقل عمومی. اقداماتی که هنوز هم اجرایی‌شدن را به خود ندیده.

همه بار حمل‌ونقل شهری مانده بر دوش تاکسی‌های آزاد شهر. تاکسی‌هایی که اغلب از سهمیه محروم‌اند. «اغلب از بنزین آزاد استفاده می‌کنند، بنابراین کرایه‌ها بی‌نهایت بالاست.» حرف از منطقه آزاد که به میان می‌آید چابهار هم در میان نام‌ها به چشم می‌خورد. منطقه آزادی که با صدور مجوز می‌تواند شاهد تاکسی‌های وارداتی باشد برای تسهیل زندگی شهر. در حرف چابهار را پیشانی توسعه و قطب گردشگری می‌بینند اما در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد.

از ابتدای سال جاری تاکنون روزانه حدود ۸۶.۳ میلیون لیتر بنزین توزیع شده که در مقایسه با میزان ۷۵ میلیون لیتری در سال گذشته، افزایش ۱۵.۲ درصدی مصرف این فرآورده در کشور را نشان می دهد

از ابتدای سال جاری تاکنون روزانه حدود ۸۶.۳ میلیون لیتر بنزین توزیع شده که در مقایسه با میزان ۷۵ میلیون لیتری در سال گذشته، افزایش ۱۵.۲ درصدی مصرف این فرآورده در کشور را نشان می دهد. این میزان با توجه به صعودی بودن روند توزیع مصرف بنزین در کشور و نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، باز هم افزایش خواهد یافت که البته به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های وضع شده مرتبط با کرونا نیز بستگی خواهد داشت؛ اما اگر ممنوعیت‌های کم باشد، این عدد در تعطیلات نوروزی به حداکثر مقدار می‌رسد.

پیش بینی می شود که تردد در تعطیلات نوروزی امسال به مراتب از تعطیلات نوروزی سال‌های قبل بیشتر باشد و پیش‌بینی می شود که مصرف بنزین در کشور بیشتر خواهد بود و روند مصرف بنزین نیز افزایشی است.

در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۶ درصد افزایش مصرف داشتیم و پیش بینی ها حاکیست که نوروز امسال متفاوت با سال‌های قبل باشد و اگر محدودیت‌های کرونایی نداشته باشیم، مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی به روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر برسد.

کرامت ویس کرمی،  مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره تدابیر صورت گرفته برای این مهم اعلام کرده است: برنامه‌ریزی‌ها را از ابتدای اسفندماه انجام می‌دهیم که برای سوخت‌رسانی در ایام تعطیلات نوروزی آماده شویم. قطعا مصرف بنزین بالا خواهد رفت و برنامه‌ریزی برای ذخیره‌سازی مناسب در انبارهای کشور انجام شده است. مامورین و اکیپ‌های عملیاتی ما در کل کشور (در مناطق عملیاتی و حوزه ستادی) مراجعه ‌می‌کنند و مسیرهای مختلف را در کشور بررسی ‌می‌کنند، نواقص و کاستی‌ها را بررسی‌ و پیگیری کنند و برطرف کنند و ان شاءلله برای تعطیلات نوروزی که شروع آن ۲۵ اسفندماه است، آمادگی کامل داشته باشیم.

طبق اعلام ویس کرمی به وزارت نفت، بازدید از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور طبق رویه سال‌های قبل انجام می‌شود. در سال گذشته محدودیت و ممنوعیت تردد بود، از ابتدای اسفند ماه برنامه‌ریزی برای اعزام اکیپ‌های عملیاتی و تیم‌های بازرسی به مناطق مختلف کشور را انجام می‌دهیم تا آمادگی کامل جایگاه‌ها را احراز کنند تا با توجه به افزایش تعداد سفرها، بتوانیم خدمات خوبی را در بحث سوخت‌رسانی در ایام نوروز پیش‌رو ارائه کنیم.

پیش بینی افزایش مصرف بنزین احتمال واردات آن را بیشتر کرد؛ موضوعی که جلیل سالاری – مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صراحت آن را تکذیب کرد و گفت: میانگین مصرف روزانه بنزین در شرایط فعلی ۸۶ میلیون لیتر بوده و  اکنون ذخایر بنزین در شرایط مطلوبی است و نوروز سال ۱۴۰۱ واردکننده بنزین نمی‌شویم.

در این بین خبری از تخصیص سهمیه سفر نیز وجود ندارد و تاکنون دولت در این رابطه تکلیفی را مشخص نکرده است.

میانگین مصرف بنزین در سال جاری به ۸۶ میلیون لیتر در روز رسیده است، اکنون تولید بنزین حدود ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود. در چند روز گذشته اقداماتی در پالایشگاه لاوان در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی انجام شد.

در خصوص سایر فراورده ها نیز باید گفت از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا اواسط بهمن ماه سال جاری به صورت میانگین روزانه حدود ۵۱۰۰ تن گاز مایع در کشور توزیع شده که این عدد در سال گذشته، ۵۴۰۰ تن بوده، این رقم در مقایسه با سال گذشته حدود ۵.۶ درصد کاهش یافته که یکی از دلایل آن، توزیع الکترونیکی بوده، از ابتدای سال همچنین به صورت میانگین روزانه ۳.۹ دهم میلیون لیتر نفت سفید در کشور توزیع شده که این عدد در سال گذشته ۴.۵ میلیون لیتر در روز بوده که کاهش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد و علت این کاهش افزایش تعداد روستاهای گازرسانی شده است.

همچین روزانه حدود ۴ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور توزیع می‌شود که این رقم در ایام نوروز با توجه به افزایش تقاضا، بیشتر ‌می‌شود و به روزانه ۵ میلیون لیتر نیز افزایش پیدا می‌کند. هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، این رقم افزایش پیدا می‌کند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر