حقوق باز نشستگان| افزایش حقوق باز نشستگان

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران از پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان از ۲۵ خرداد خبر داد و گفت: رقمی که از سوی دولت برای بازنشستگان سایر سطوح در نظر گرفته شده است مورد انتقاد ما قرار دارد.

سایت شماره یک:

حقوق بازنشستگان هر ساله با تصمیم دولت تغییر می کند و افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان یکی از دغدغه های اصلی بازنشستگان است. حقوق بازنشستگان با نوسان تورم باید تغییر کند و متناسب با آن باید بیشتر شود تا امرار معاش بازنشستگان دچار مشکل نشود . حسین سوری (فعال صنفی بازنشستگان کشوری) از دو فقره افزایش​ حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری خبر داد. افزایش حقوق بازنشستگان همچنان در بلاتکلیفی است و این نگرانی مستمری بگیران را بیشتر از قبل کرده است.

 علی دهقان‌کیا در گفت‌وگو با  تسنیم، با اشاره به آغاز پرداخت حقوق بازنشستگان مربوط به خردادماه، اظهار کرد: حقوق بازنشستگان بر مبنای حروف الفبا آغاز شده است و این روند تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.

وی در ارتباط با واریز مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان مربوط به ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد، تصریح کرد: همان‌طور که وزیر رفاه و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده است حقوق بازنشستگان از خرداد ماه افزایش پیدا خواهد کرد و بر همین اساس مابه‌التفاوت افزایش حقوق خردادماه به حساب بازنشستگان واریز می‌شود و در ماه‌های تیر و مرداد نیز مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان مربوط به ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه واریز می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران گفت: حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر افزایش 57درصدی افزایش پیدا خواهد کرد و این در حالی است که پیش از این قرار بود حقوق بازنشستگان سایر سطوح نیز بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار 38 درصد افزایش پیدا کند که متأسفانه این رقم به 10 درصد کاهش پیدا کرده است و مورد نقد و انتقاد بازنشستگان قرار دارد.

دهقان‌کیا افزود: ما همچنان تأکید بر اجرای مصوبه شورای‌عالی کار جهت افزایش حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر و سایر سطوح هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به عدم اجرای مصوبه شورای‌عالی کار و افزایش 38درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح، قرار است فردا جلسه‌ای با حضور رؤسای 31 کانون بازنشستگی برگزار شود و در خصوص عدم اجرای مصوبه شورای‌عالی کار به افزایش 38درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تصمیم‌گیری شود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران گفت: همچنین قرار است طی روزهای آینده جلسه‌ای را با کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار کنیم چرا که ما همچنان نسبت به عدم اجرای مصوبه شورای‌عالی کار منتقد هستیم.

افزایش حقوق بازنشستگان در هاله ای از ابهام

دبیر اجرایی خانه کارگر گفت: افزایش حقوق بازنشستگان دیگر از حالت عادی خارج شده و پروسه تصویب آن طولانی شده است و در خرداد هستیم و هنوز افزایش حقوق اعمال نشده است.

به گفته قربانی، اینطور به نظر می رسد که چون مستمری بازنشستگان کشوری و لشکری ۱۰ درصد افزایش داشته است دولت سعی دارد که برای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم این اتفاق بیفتد، اما بازنشستگان کارگری می گویند باید مصوبه شورای عالی کار اجرا شود و ۳۸ درصد افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح اعمال شود.

 

بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد باتوجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

افزایش حقوق بازنشستگان ۱۰ درصد است؟

به صورت مشخص شیوه نگارش بخش مربوط به افزایش حقوق قانون بودجه ۱۴۰۱ با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی در تعارض بود. به صورت عرفی سایر مستمری سطوح با نیم نگاهی به مصوبه شورای عالی کار در مورد افزایش دستمزد سایر سطوح تعیین می‌شود.

 

دستمزد سایر سطوح به کارگرانی تعلق می‌گیرد که درآمد ثابتی بیش از حداقل مزد مصوب داردند. برای سال ۱۴۰۱ شورای عالی کار با افزایش ۵۷ درصدی حداقل مزد و افزایش ۳۸ درصدی سایر سطوح موافقت کرد.

واضح است که اگر برای افزایش مستمری سال ۱۴۰۱، شرط قانون بودجه جایگزین ماده ۹۶ می‌شد. حقوق بازنشستگان بالای حداقل در سقف ۱۰ درصد زیاد می‌شد و احتمال نزدیک شدن آن به رشد ۳۸ درصدی دستمزد سایر سطوح وجود نداشت.

بر این اساس در ذیل به نحوه افزایش حقوق بازنشستگان در سه گروه اشاره می‌شود:

- گروه نخست،  حداقلی‌بگیران: پایه حقوق این گروه که  ۶۲ درصد  کل بازنشستگان تامین اجتماعی را دربرمی‌گیرد افزایش ۵۷.۴ درصدی می‌یابد و حداقل دریافتی آنها به پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان می‌رسد.

- گروه دوم،  مستمری بگیران زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق: پایه حقوق این گروه که  ۳۲ درصد  از بازنشستگان تامین اجتماعی را شامل می‌شود، ۱۰ درصد اضافه می‌شود و مبلغ کمک معیشتی ۶۵۰ هزار تومان به آنها تعلق می‌گیرد.

-  گروه سوم ، مستمری بگیران بالای ۱۰ میلیون تومان حقوق: برای این گروه که تنها  شش درصد  بازنشستگان تامین اجتماعی را شامل می‌شوند، افزایش ۱۰ درصدی پایه حقوق اعمال خواهد شد.

همچنین برای هرسه گروه علاوه بر مبالغ فوق بر اساس شرایط،  حق عائله‌مندی و حق اولاد  واریز می‌شود که  با فرض دو فرزند حدود ۶۰۰ هزار تومان  خواهد شد. به این ترتیب می‌توان گفت که  مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته است .

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر