سرقت بانک ملی

رییس پلیس آگاهی کشوربا اشاره به به جوانب مختلف سرقت از بانک ملی گفت: این سرقت حرفه ای و پیچیده بوده است. با این حال امنیت ساختمان بانک به اندازه کافی نبوده قفل‌هایی ساده در حد ساختمانی ساده در در ورودی بکار گرفته شده است. همچنین ارتباط سامانه امنیتی بانک نیز با پلیس برقرار نبوده است.

سایت شماره یک:

سردار محمد قنبری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با تشریح ابعاد سرقت از صندوق امانات بانک ملی اظهار کرد: این سرقت یکی از سرقت‌های پیچیده بود و در ایام تعطیل اتفاق افتاد. سارقین حرفه ای از در ورودی پارکینگ وارد شده، تجهیزات ایمنی را قطع کردند و با تخریب دریچه امانات با هوا و گاز ۱۶۷ صندوق امانت از ۲۵۰ صندوق را به سرقت بردند و از بانک خارج شدند.

وی افزود: پلیس با استفاده از اطلاعات خوب با دقت بسیار بالا و با بهره‌مندی از تجهیزات هوشمندسازی پلیس و بکارگیری همه داده‌ها توانست مجرمین را پیدا و دستگیر کند. در کشف جرم باید فرایندی طی شود و با دستور ویژه فرماندهی کل برای سرعت‌بخشی این موضوع در دستور کار ما قرار گرفت. این سرقت پیچیده بود و سارقین نیز حرفه ای بودند. سارقین سعی کردند ردی بجا نگذراند و پلیس با استفاده از اطلاعاتی که از صحنه جرم برداشته شد و تجزیه و تحلیل داده‌ها به همراه امکانات و ظرفیت‌های فوق العاده فاتب توانست سارقین را دستگیر کند.

قنبری در ادامه گفت: ما صبح روز دوشنبه از این سرقت مطلع شدیم و سرقت پنجشنبه شب اتفاق افتاده بود. این اتفاق نیز توسط بانک به ما اعلام شد. سرقت در فضای داخل بانک اتفاق افتاد و سامانه امنیتی بانک نیز به پلیس وصل نبود در حالی که باید سامانه امنیتی بانک با پلیس هماهنگ می‌شد. سامانه امنیتی باید به شکلی باشد که با قطع یک سیم از دسترس خارج نشود.

وی اضافه کرد: عملیات پیچیده کشف سارقین در کمترین زمان به نتیجه رسید و در کمتر از ۴۸ ساعت هویت آن‌ها با استفاده از سامانه‌های هوشمند تقاطع گیری دیتا فاش شد. عملیات اصلی توسط پلیس آگاهی فاتب انجام شد، هدایت ستادی با همکاری پلیس آگاهی فراجا بود و سازمان اطلاعات نیز مسئولیت تحلیل اطلاعات را بر عهده داشت. همچنین پلیس بین الملل نیز مسئولیت رهگیری سارقین در خارج از مرزهای کشور را با هماهنگی با پلیس آن کشور به عهده داشت.

قنبری افزود: دو نفر از سارقین که یکی با خانواده به خارج از کشور رفته بود دستگیر شدند. قطعا قصور امنیتی وجود داشته و ابتدایی ترین امکانات نیز در در ورودی وجود نداشت. در ورودی بانک مانند دری ساده بوده است که به سادگی باز شده و گاوصندوق با هواگاز کوله ای بریده شده است. البته ما یک ماه پیش درباره این موضوع به بانک تذکر داده بودیم. باید تمهیداتی اتخاذ شود که در آینده این مشکلات وجود نداشته باشد.

قنبری اضافه کرد: باید به پلیس تبریک گفت که در زمانی که برای اموال مردم دغدغه وجود داشت تمام قد پای کار بود. همچنین حفاظت بانک‌ها به عهده خودشان است و ما امنیت عمومی را تامین می‌کنیم. اصلا چیزی به عنوان گشت کشیک بانک وجود ندارد. پلیس در این زمینه مشاوره می‌دهد و بازدید می‌کند. پیام این واقعه تقویت ایمنی سایر مراکز است. پرونده نیز هنوز به اتمام نرسیده و تمام زوایا مورد بررسی قرار می‌گیرد. ۸۰ ۹۰ درصد تحقیقات انجام شده و تا اینجای کار هیچگونه دلیل و مدرکی دال بر تبانی وجود نداشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: سارقین اصلی ۴ نفر بودند. افرادی که دستگیر شدند مرتبط به سارقین اصلی بودند که تعدادی از اموال مسروقه را در اختیار داشتند. برخی نیز سارقین اصلی را به فرودگاه رساندند و یا اقدامات قبلی و بعدی سرقت را تسهیل کردند. ماموران ما از طریق دوربین‌های شهری اطلاعات ذی قیمتی کسب کردند. دو عضو اصلی سرقت نیز که الان خارج از کشور هستند دستگیر شدند و مراحل انتقال را می‌گذرانند. این دو نفر قبلا سابقه سرقت در شمال کشور را داشتند و بقیه افراد حاضر در این سرقت سارقین معمولی بودند.

قنبری در پایان گفت: ما با توجه به استانداردهای بین المللی مشکل امنیتی نداریم و نباید ذهن مردم مشغول این مسائل باشد.

در ادامه حسن مونسان عضو هیئت مدیره بانک ملی گفت: در ورودی با قفل‌های کتابی مورد تایید پلیس دو قفله شده بود. البته ما باید ارتباط خود را با پلیس تقویت کنیم و بیشتر در ارتباط باشیم. در جریان این سرقت هشداری نیز ارسال شده ولی به آن توجه نشده چرا که ثبلا نیز سابقه اشکال در هشدار وجود داشته است. در واقع اولین بار بوده که چنین اتفاقی در چنین بانکی افتاده است.

وی افزود:سعی داریم امنیت را در اولویت قرار دهیم. ما نگهبان نیز نداشتیم. بر اساس ضمیمه دستورالعمل اماکن و تاسیسات طبقه بندی شده اماکنی که خزانه مادر هستند باید نگهبان ۲۴ ساعته داشته باشند و باقی مراکز گشت کشیک دارند که توسط پلیس انجام می‌شود. ما فقط در شعبات خاص و برای مثال در مراکز استان‌ها حفاظت فیزیکی داریم.

مونسان در انتها گفت: من در اولین ساعات در جمع خسارت دیدگان بودم. بانک ملی به محض اطلاع از این حادثه اعلام کرد که اولویت خود پرداخت خسارت است. تمام خسارت پرداخت خواهد شد و پرداخت ۵۰ درصد اولیه نیز برای جلب اعتماد مردم است. به محض صدور دستور قضایی مسدودیت مبلغ پرداخت شده نیز برداشته می‌شود. بانک نیز با استفاده از صلح نامه می‌تواند خسارت را از سارقین مطالبه کند. بانک ملی بر اساس اسناد موجود و اظهارات احراز شده صد درصد خسارت را پرداخت خواهد کرد.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر