قیمت طلا| قیمت طلا امروز

قیمت طلا در بازارهای جهانی در آخرین روز معاملاتی هفته بیش از ۱٫۳ درصد رشد قیمت داشت و به نزدیکی مرز ۱۸۸۰ دلاری رسید.

سایت شماره یک:

قیمت طلا متاثر از رشد نرخ ارز با افزایش رو‌به‌رو شده بود. همچنین کاهش قیمت طلا بعد از ریزش قیمت دلار دستخوش تغییرات می شود. قیمت طلا اکنون دچار نوسانات است . قیمت طلا در سایر نقط دنیا هم با روند کاهشی موجه شده است. آخرین وضعیت قیمت طلا را در ادامه می توانید بخوانید.​

روز جمعه طلا تحت تاثیر انتشار گزارش تورم آمریکا اوج گرفت. موضوعی که البته احتمال ادامه سیاست افزایش نرخ بهره نیم درصدی توسط فدرال رزرو را نیز افزایش خواهد داد.

به نقل از اکوایران، در حال حاضر با توجه به رشد مجدد تورم پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو تا ماه سپتامبر به افزایش‌‎های نیم درصدی نرخ بهره ادامه دهد.

طلا هم سوار بر موج نگرانی‌های اقتصادی بخشی از ضررهای چند وقت اخیر خود را جبران کرده است.

با احتساب این رشد قیمتی، بازدهی هفتگی طلا از محدوده منفی وارد محدوده مثبت شد و مقدار ۱٫۲ درصد را به ثبت رساند.

همچنین بررسی دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد شاخص احساسات مصرف کننده در این کشور به یکی از پایین ترین مقدارهای خود رسیده است.

مهم‌ترین عامل این موضوع نیز افزایش قیمت بنزین در ایالات متحده است.

فعلا طلا در وضعیت رفت و برگشتی شدیدی قرار گرفته است و احتمال نوسان بالا در این بازار وجود دارد.

از طرفی طلا به دلیل چشم انداز واکنش شدید فدرال رزرو به افزایش تورم فشار نزولی شدیدی را بر دوش می‌کشد زیرا افزایش نرخ بهره باعث افزایش هزینه فرصت نگهداری طلا و کاهش تقاضا می‌شود.

از سوی تورم روز به روز در حال افزایش است و طلا همیشه از افزایش تورم سود می‌برد. از سوی دیگر نیز نگرانی‌های اقتصادی به دلیل جنگ و افزایش قیمت انرژی بسیار زیاد شده است و این موضوع نیز به سود طلا است.

در حال حاضر و در کوتاه مدت تحلیل گران بر این باورند که نشست هفته آینده فدرال رزرو مسیر حرکتی طلا در کوتاه مدت را مشخص خواهد کرد.

خبر بد برای معامله‌گران بازار طلا

خبری که البته برای قیمت طلا در ماه های آتی خبر خوبی به حساب نمی آید. با این حساب احتمال افزایش نیم درصدی نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ماه های ژوئن و جولای افزایش پیدا خواهد کرد.

در کوتاه مدت هم در حالی که سرمایه گذاران خرد نگاهی افزایشی به قیمت طلا دارند تحلیل گران بازار برای هفته آتی به قیمت طلا خوشبین نیستند. در هفته های اخیر معامله گران طلا باور پیدا کرده بودند که اختلال در چشم انداز رشد اقتصادی می تواند دست فدرال رزرو را برای اقدامات انقباضی ببندد.

معامله‌گران رکب خوردند

حال تحلیل‌گران بر این باورند که معامله‌گران خیلی زود روی این موضوع حساب باز کرده بودند و با انتشار داده های بازار کار آمریکا این موضوع نقش بر آب شده است.

موضوع دیگری نیز که احتمال اقدامات انقباضی فدرال رزرو را افزایش می دهد پافشاری تورم در مسیر صعودی است. تورم اقتصادهای توسعه یافته در حال حاضر در بالاترین سطح چهار دهه گذشته است.

اصلاح قیمت سکه

در  بازار داخلی ایران هم امروز روند صعودی قیمت دلار و قیمت سکه با شیب ملایم تری ادامه پیدا کرد . قیمت هر قطعه سکه امامی در شروع معاملات نقدی امروز تا بالای ۱۵ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان پیشروی کرد اما در ادامه معاملات از سرعت صعودی سکه کم شد و فلز زرد رنگ  داخلی به سمت کانال ۱۴ میلیون تومان عقب نشینی کرد.

قیمت سکه امامی در ساعات پایانی معاملات نقدی پشت کانال ۱۵ میلیون تومان ایستاد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان به  فروش رسید که نسبت به روز قبل تقریبا ۷۰ هزار تومان پایین تر بود.

عده ای از فعالان بازار با توجه به تعطیلات پیش رو  از کاهش قیمت یاد شده به عنوان  اصلاح قیمتی در بازار سکه یاد می کردند .

البته عده ای دیگر به اختیارات ارزی جدید سران قوا به بانک مرکزی اشاره کردند. در جلسه دیشب شورای عالی هماهنگی سران قوا که به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد، اختیارات جدید و ویژه‌ای به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز داده شد. براساس مصوبه این جلسه همچنین معاملات فردایی طلا همانند معاملات فردایی ارز، ممنوع و غیرقانونی شناخته شد و فعالان این بازار به جرم اخلال اقتصادی، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت. 

نوسانات قیمت طلا

در حالی که قیمت هر اونس طلا پس از اوج گیری در ابتدای جنگ اوکراین با ریزش شدید قیمت مواجه شده بود و حتی مرز ۱۹۰۰ دلاری را نیز از دست داده بود مجددا تحت تاثیر عوامل صعودی اکنون به بالای مرز ۱۹۶۰ دلاری بازگشته است.

 

تحلیل گران عامل بنیادی صعود مجدد قیمت طلا را فشار تورمی بر فلز زرد می دانند. البته عواملی نیز مانند جنگ نیز همچنان به عنوان پشتیبان قیمت طلا عمل می کند.

پس از اینکه فدرال رزرو در نشست ماه مارس خود دست به افزایش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره زد اما سیگنال هایی که مقامات فدرال رزرو از جمله جرومی پاول و همچنین رییس فدرال رزرو آتلانتا به بازارها مخابره کرده اند بسیار انقباضی تفسیر شده است. با این وجود برخی از تحلیل گران بر این باورند که با اینکه افزایش نرخ بهره می تواند فشار نزولی بر قیمت فلز زرد وارد کند اما شاید تا مدت زمان زیادی این اقدامات بر فشار قیمتی که به سود طلاست نچربد.

در حقیقت با اینکه جذابیت طلا با افزایش نرخ بهره کمتر خواهد شد اما افزایش قیمت نفت که به تورم بی سابقه کنونی دامن زده است در کنار جنگ اوکراین به عنوان حمایت هایی قوی برای طلا عمل خواهند کرد.

 

شانس طلا برای جذب سرمایه

دارایی های صندوق های قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا روز چهارشنبه به بالاترین حد خود از ماه فوریه ۲۰۲۱ تاکنون رسیده است. از سوی دیگر این تحلیل نیز در بازارها وجود دارد که در صورت وقوع رکود تورمی در ماه های آتی شانس طلا برای جذب سرمایه بیشتر خواهد شد. از سویی تورم در حال حاضر در بالاترین حد خود در دهه های اخیر قرار دارد و از سوی دیگر وقوع جنگ اوکراین و تحریم های سنگین غرب علیه روسیه نگرانی از اختلال در رشد اقتصادی جهانی را افزایش داده است.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۱۰ صبح به وقت تهران برای تحویل فوری با ۱.۲۸ درصد افزایش به ۱۹۲۱ دلار و ۲ سنت رسید.

قیمت طلا امروز سه‌شنبه ثابت ماند زیرا بازده خزانه‌داری آمریکا به دنبال موضع تورم تهاجمی رئیس فدرال رزرو به بالاترین حد در چند سال اخیر رسید، در حالی که تشدید درگیری بین روسیه و اوکراین از تقاضا برای این فلز گرانبها حمایت کرد.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۱۰ صبح به وقت تهران برای تحویل فوری با ۱.۲۸ درصد افزایش به ۱۹۲۱ دلار و ۲ سنت رسید و بهای معاملات این بازار روز گذشته برای تحویل فوری با افزایش ۱.۴۰ درصدی ۱۹۲۳ دلار و ۳۰ سنت بود.

بهای هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۱۹۳۹ دلار و ۴۰ سنت رسید و بهای هر اونس طلا در روز گذشته با افزایش ۰.۰۷ درصدی به ۱۹۲۴ دلار و ۳۰ سنت رسید.

 

جفری هالی، تحلیلگر ارشد OANDA گفت: امروز هیچ ورودی جدیدی برای تغییر قیمت در آسیا وجود ندارد و باعث می‌شود طلا بین بازدهی بالاتر ایالات‌متحده و افزایش احساسات ریسک‌گریزی بماند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو افزود که بانک مرکزی ایالات‌متحده در صورت لزوم برای کاهش تورم بسیار زیاد، نرخ‌های بهره را بیشتر از حد معمول افزایش می‌دهد.

بازدهی اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه داری برای اولین بار از ماه می ۲۰۱۹ به بالای ۲.۳ درصد جهش کرد، در حالی که شکاف بین نرخ‌های اوراق بهادار دو و ۱۰ ساله خزانه‌داری بیشتر کاهش یافت که نشانه‌ای بالقوه از رکود اقتصادی است. بازده و نرخ بهره بالاتر باعث افزایش هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بهره می‌شود.

تقویت ارزش دلار نیز در افت قیمت طلا موثر بوده است. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب دیروز شاهد جهش بود و موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

دیوید جونز استراتژیست ارشد بازار در موسسه کپیتال دات کام گفت: «شاهد آن هستیم که طی ۱۰ روز گذشته افزایش قیمت ناشی از جنگ اوکراین و خرید های احتکاری فروکش کرده است.»

در حالی که خوش بینی در مورد مذاکرات آتش بس موجب تقویت احساس ریسک پذیری در بازارهای مالی شده و تقاضا برای سرمایه گذاری در بازارهای امن را کاهش داده است، قیمت طلا در طی هفته اخیر شاهد افت ۲.۸ درصدی بود.

ادوارد میر تحلیلگر موسسه مان کپیتال هم در این باره گفت: «اگر آتش بس برقرار شود یا توافقی بین طرفین به دست بیاید، قیمت طلا ممکن است به سرعت افت کند.»

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر