خرید خانه| خرید خانه در ولنجک| خرید خانه در شمال تهران

باتوجه به افزایش قیمت مسکن در چندساله اخیر، آیا هنوز می‌توان با زیر یک میلیارد تومان در شهر تهران آپارتمان خرید؟

سایت شماره یک:

خرید خانه در تهران برای جوانان آرزو شده طی سالهای اخیر قیمت خانه به قدری گران شده است که خرید خانه برای همه آرزو شده در تهران قیمت خانه در اطراف تهران ارززانتر از خرید خانه داخل شهر است بسیاری از مستاجران برای اجاره خانه داخل شهر به اندازه کافی پول ندارند و مجبور شدند به اطراف شهر روی بیاورند برای خرید خانه داخل شهر باید پول زیادی داشته باشید پیش بینی می شود قیمت ها برای خرید خانه بیشتر هم می شود.

طبق گزارش بانک مرکزی در در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده در این ماه از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برآورد شده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش ۱/۶ و ۲/۲۶ درصدی نشان می‌دهد. شرایط خرید آپارتمان در تهران کجاست؟

به‌طور کلی قیمت مسکن در چند سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. آیا با این وضعیت می‌توان با کمتر از یک میلیارد تومان در شهر تهران آپارتمان خرید؟

طبق جستجوی خبرنگار تجارت‌نیوز در بین آگهی‌های فروش مسکن و آپارتمان، هنوز در بعضی مناطق خانه‌هایی با این قیمت وجود دارد.

یک آگهی نشان می‌دهد آپارتمانی در منطقه چیتگر با مبلغ ۹۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این آپارتمان در طبقه نهم قراردارد  و دارای آسانسور و انباری است.

قیمت آپارتمانی ۳۳ متری در منطقه پیروزی، ساخت سال ۱۳۸۰ با یک اتاق خواب ۸۱۰ میلیون تومان تعیین شده است.

آپارتمان دیگری در مولوی ۹۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. متراژ آن ۵۴ متر است و در طبقه سوم قرار دارد.

یک آپارتمان با ۴۰ متر متراژ در نواب ۹۴۰ میلیون تومان است و آسانسور ندارد. این مورد در طبقه دوم واقع شده است.

آپارتمانی نیز در منطقه مشیریه طبقه چهارم، بدون آسانسور و انباری ۸۹۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

همچنین یک آپارتمان در جیحون با ۵۵ متراژ و ساخت سال ۱۳۸۸، ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

متوسط قیمت خرید و فروش در دهه ۹۰ تا ۱۴۰۱

به نقل از برنا، اطلاعات برگرفته از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور نشان می‌دهد متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در اردیبهشت:

۱۴۰۱ معادل ۳۶ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان،

۱۴۰۰ معادل ۳۱ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان،

۱۳۹۹ معادل ۲۴ میلیون و ۲۹ هزار تومان،

۱۳۹۸ معادل ۱۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان،

۱۳۹۷ معادل ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان،

۱۳۹۶ معادل ۴ میلیون و ۸۲۲ هزار تومان،

۱۳۹۵ معادل ۴ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان،

۱۳۹۴ معادل ۴ میلیون و ۱۴۱ هزار تومان،

۱۳۹۳ معادل ۴ میلیون و ۱۷۶ هزار تومان،

۱۳۹۲ معادل ۳ میلیون و ۹۵۴ هزار تومان،

۱۳۹۱ معادل ۲ میلیون و ۹۶۴ هزار تومان و

۱۳۹۰ معادل ۲ میلیون و ۴۱ هزار تومان بوده است.

یک کارشناس: هیجان بازار مسکن در اردیبهشت طبیعی بود

بازار ملک در اردیبهشت ماه تا حدودی به رونق رسید. در ماه مذکور ۱۰.۵ هزار فقره معامله مسکن در شهر تهران منعقد شد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۰۶.۱ و ۱۶۶.۴ درصد افزایش را نشان می دهد. متوسط قیمت نیز ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۱ و ۲۶.۲ درصد افزایش یافت.

درخصوص علت رونق بازار در اردیبهشت ماه با کارشناسان صحبت کردیم. سعید لطفی ـ عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک به ایسنا گفت: معمولا در ماههای پایانی و ابتدایی هر سال بازار مسکن رونق می گیرد و غالبا با مقداری افزایش قیمت همراه است. به همین خاطر رشد معاملات مسکن در اردیبهشت ۱۴۰۱ قابل پیش بینی بود. امسال یک عامل محرک نیز در هیجان بازار تاثیرگذار بود.

وی افزود: با توجه به تغییر قیمتی که در کالاهای اساسی ایجاد شد و انتظارات تورمی، قیمت مسکن در تهران به طور میانگین ۶.۱ درصد نسبت به فروردین افزایش پیدا کرد. البته نرخهای پیشنهادی بالاتر از این رقم بود اما لزوما قیمتی که مدنظر فروشنده است در معاملات تحقق پیدا نمی کند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه به نظر نمی رسد رشد هیجان گونه بازار در ماههای آینده ادامه یابد، گفت: چیزی که ما از کف بازار مشاهده می کنیم در خردادماه بازار افت کرده است. با توجه به جهش سنگین قیمت خانه طی چهار سال گذشته بازار ملک ظرفیت افزایش شدید قیمت را ندارد.

تقاضای سرمایه ای مسکن انگیزه پیدا کرد

از طرف دیگر رییس کانون انبوه سازان، رشد تورم، افزایش قیمت نهاده های ساختمانی و انتظارات تورمی را در سوق یافتن سرمایه ها به سمت بازار ملک موثر می داند. سید محمد مرتضوی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته به دلیل حرکت بازار مسکن در محدوده کمتر از نرخ تورم، رغبت به خرید کاهش یافته بود که باعث ایجاد نوعی تقاضای پنهان شد و در اسفند و اردیبهشت بروز پیدا کرد؛ هم اکنون تورم ماهیانه مسکن به حدود دو برابر نرخ تورم عمومی رسیده که باعث شد تقاضای سرمایه ای برای خرید ملک انگیزه پیدا کند.

مرتضوی اظهار کرد: در اسفندماه سال گذشته ۶ درصد و در اردیبهشت ماه نیز ۶ درصد قیمت مسکن شهر تهران افزایش پیدا کرد. این رشدهای نگران کننده در شرایطی اتفاق افتاد که تورم عمومی نسبت به ماه قبل ۳.۵ درصد بود. در واقع رشد ماهیانه قیمت مسکن به حدود دو برابر تورم عمومی رسید. همین مساله انگاره های مربوط به ثبات سالیانه بازار مسکن را تا حدی زیر سوال می برد. اگر این روند ادامه داشته باشد، احتمالا دولت مجبور می شود در نیمه دوم سال به سمت تقویت بخش تقاضا از طریق افزایش تسهیلات بانکی برود که آن هم اثراتی در تشدید تورم بخش مسکن ایجاد می کند.

رییس کانون انبوه سازان، مهمترین راهکار برای کنترل بازار مسکن در شرایط فعلی را افزایش ساخت و ساز دانست و گفت: سازندگان، انبوه سازان و توسعه گران باید حمایت شوند تا با افزایش تولید مسکن، مقداری تعادل ایجاد کنیم. در کنار آن طرح نهضت ملی مسکن را داشته باشیم. تقویت بخش های تولید و عرضه مسکن می تواند فشار تورمی را از بازار مسکن بکاهد.

نقدینگی به سمت بازارهای مولد نرفت

هم چنین حسن محتشم ـ عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران بیان کرد: تقاضای مصرفی به شدت کاهش یافته اما عمده خریدها از نوع سرمایه گذاری است. جریان نقدینگی به سمت بازارهای مولد سوق نیافته است. از آن طرف بازار ارز تا حدودی بلاتکلیف است، طلا هم به تبعیت از ارز رشد چندانی نداشته، بورس نیز در حال درجا زدن است. تنها بازاری که باقی می ماند مسکن است که در اسفند پارسال و اردیبهشت امسال مقداری سرمایه ها را به سمت خود جذب کرد.

محتشم با اشاره به رکود بخش ساخت و ساز گفت: سالهای قبل در تهران حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی احداث می شد که در سال گذشته به حدود ۵۰ هزار واحد رسید. البته پروژه نهضت ملی مسکن می تواند مقداری به بخش ساخت و ساز رونق بدهد. اما بعید است که دولت بتواند سالیانه یک میلیون واحد در کل کشور بسازد. اگر تولید مسکن به حدی برسد که جوابگوی تقاضا باشد می توان در میان مدت به کنترل نسبی قیمت مسکن امیدوار بود.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر