افرادی مانند بیماران مبتلا به کرونا که نقص یا ضعف سیستم ایمنی دارند در معرض خطر ابتلا به عفونت قارچ سیاه هستند که بخش های مختلف بدن از جمله مغز را تحت تاثیر قرار داده و موجب لخته شدن خون در مغز شده که سکته مغزی را در پی دارد.

سایت شماره یک:

در حال حاضر برخی از بیماران بهبود یافته از کووید ۱۹ دچار عفونت قارچ سیاه می شوند. این مساله هم اکنون در هندوستان و برخی دیگر کشورها شیوع پیدا کرده و نگرانی پزشکان و متخصصان را برانگیخته است. مطالعات انجام شده نشان می دهد عفونت قارچ سیاه می تواند بر اندام های بدن از جمله مغز تأثیر بگذارد.  

قارچ سیاه یا موکورمیکوز یک عفونت قارچی نادر اما جدی است که بر اثر گروهی از کپک ها به نام موکورمیست ایجاد می شود. به طور معمول، قارچ سیاه مسری نیست و افراد در تماس با فرد آلوده دچار این علائم نمی شوند.به گزارش سیناپرس، با این حال، افرادی که تحت درمان پیوند اعضا، بیماری های قلبی، سرطان، کووید ۱۹ هستند، شرایط سلامتی و سیستم ایمنی بدنشان به شدت تضعیف شده، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت قرار دارند. قارچ سیاه می تواند چندین بخش و اندام بدن از جمله مغز را تحت تأثیر قرار دهد. 

دکتر رنجین (Renjen)، متخصص مغز و اعصاب و سکته مغزی از انستیتوی علوم اعصاب، در این رابطه اعلام کرد که عفونت قارچ سیاه به دلیل تجویز طولانی مدت استروئیدها و متعاقباً وضعیت نقص سیستم ایمنی و رعایت نکردن بهداشت بیشتر بیماران کووید ۱۹ را درگیر می سازد. این بیماری بیشتر در میان بیمارانی که سایر بیماری های دیگر مانند دیابت، نارسایی کلیه، سرطان یا پیوند کلیه / کبد و سایر بیماران مصرف کننده استروئید برای مدت طولانی ار دارند، گزارش شده است. 

قارچ سیاه

اگر قارچ سیاه به مغز حمله کند چه اتفاقی می افتد؟   

به طور کلی، عفونت قارچ سیاه از طریق جریان خون گسترش پیدا می کند و بخش های دیگری از بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. وقتی عفونت قارچ سیاه بر اندام و بافت های بدن تأثیر گذارد، باعث آسیب عصبی منجر به لخته شدن خون می شود. به گزارش سیناپرس، وقتی این لخته های خون به بخش دیگری از بدن گسترش یابند، به قسمت های دیگر نیز آسیب می رسانند. به همین ترتیب، وقتی این لخته ها به مغز برسد، باعث ایجاد تومورهایی شده که همراه با سکته مغزی ظاهر می شوند. 

شایع ترین مکانی که عفونت قارچ سیاه می تواند در آن تأثیر بگذارد، صورت است. این عفونت از طریق سوراخ های بینی به سینوس ها رسیده و از آن طریق وارد بدن می شود و می تواند از آنجا تا چشم و مغز گسترش پیدا کند. سایر اشکال این بیماری ممکن است ریه ها، معده و روده ها و پوست را آلوده کند. این بیماری به طور کلی از طریق تنفس در هاگ آلوده، خوردن غذای آلوده یا انتشار این قارچ روی زخم باز، گسترش می یابد.

علائم عفونت قارچ سیاه به بخشی از بدن که تحت تأثیر آن است، بستگی دارد. معمولاً این بیماری روی سینوس ها و مغز تأثیر می گذارد بنابراین اگر سینوس ها درگیر این بیماری شوند علائم پس از آن می تواند: آبریزش بینی، تورم و درد یک طرفه صورت، سردرد، تب و مرگ بافت باشد. 

در برخی از بیمارانی که عفونت قارچ سیاه در بافت مغز آنها گزارش شده علائمی مانند: استفراغ، حالت تهوع، سکته مغزی، مشکلات عصبی مشاهده شده است. 

عفونت قارچ سیاه در بیماران با سیستم ایمنی پایین، عوارض شدیدی ایجاد می کند و درگیری سیستم عصبی مرکزی در آنها منجر به عواقب مرگبار می شود. برخی از مشکلات عصبی که این بیماران ممکن است با آن درگیر شوند مننژیت، انسفالیت یا ورم مغزی، هیدروسفالی، آبسه مغزی و سندرم سکته مغزی هستند. 

آموزش بیماران در مورد علائم این بیماری از اهمیت بسیار برخوردار است زیرا به تشخیص زود هنگام بیماری کمک می کند. با در نظر گرفتن سابقه بیمار، علائم و معاینه فیزیکی و برخی آزمایش های آزمایشگاهی، متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند عفونت قارچ سیاه را تشخیص دهند. تشخیص قارچ سیاه ساده است و می تواند با کمک آندوسکوپی از طریق تلسکوپ، نمونه برداری، سی تی اسکن و ام آرآی برای دانستن میزان بیماری شناسایی شود. 

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن کاملاً قادر به مقابله با بیماری قارچ سیاه است بنابراین افرادی که سیستم ایمنی آنها ضعیف است باید با رعایت کامل موارد بهداشتی و اجتناب از استفاده طولانی مدت از استروئیدها از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر