وام فوری| وام فوری بدون ضامن| وام فوری دانشجویان

در این گزارش با بررسی وام ازدواج سه بانک رفاه کارگران، سامان و مهر ایران، شرایط این وام‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

سایت شماره یک:

وام فوری قرض الحسنه اشتغالزایی طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی امسال افزایش پیدا کرده است. ابلاغیه جدید بانک مرکزی به بانک‌های مهر و رسالت نشان می‌دهد، وام فوری قرض الحسنه اشتغالزایی نسبت به پارسال پنج برابر شده و سقف تسهیلات قرض الحسنه رشد چهار برابری خواهد داشت. برای دریافت وام فوری قرض الحسنه اشتغالزایی و تسهیلات قرض الحسنه به جز بانک‌های رسالت و مهر نباید روی بانک‌های دیگر حساب باز کنیم. مدت بازپرداخت وام فوری قرض الحسنه اشتغالزایی درقیاس با پارسال از ۶۰ به ۸۶ ماه رسیده است و دریافت کنندگان وام فوری قرض الحسنه هم به‌جای ۳۶ ماه حالا ۶۰ ماه برای تسویه حساب مهلت دارند.​

وام ازدواج کمترین میزان سود در سیستم بانکی ایران را دارد و فرصت مناسبی برای جوانانی به شمار می‌رود که می‌خواهند زندگی جدیدی را آغاز کنند. گرچه مبلغ این وام شاید تنها بتواند بخش کوچکی از هزینه‌های ازدواج را پوشش دهد، اما شرایط بازپرداخت آن باعث شده که متقاضیان بسیاری داشته باشد.​

در این گزارش شرایط سه بانک مختلف که وام ازدواج اعطا می‌کنند را بررسی می‌کنیم تا هر زوج بتوانند وام ازدواج متناسب با نیازهای خود را پیدا کنند.

وام ۲۰ میلیونی طرح پیوند رفاه

بانک رفاه کارگران در طرح پیوند رفاه، به واجدان شرایط دریافت وام ازدواج، تا سقف ۲۰میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌کند. این وام نیازی به افتتاح سپرده ندارد اما بازپرداخت آن باید با ضامن رسمی، تضمین شود.

 نرخ سود این وام، یک درصد و حداکثر زمان بازپرداخت آن ۳۶ماه است. به این ترتیب، دریافت‌کننده وام ۲۰میلیون تومانی، موظف است هر ماه قسطی ۵۶۴هزار تومانی را به بانک پرداخت کند. در نتیجه، مجموع رقم بازپرداخت متقاضی به بانک، به ۲۰میلیون و ۴۰۹هزار تومان می‌رسد.

به علاوه، متقاضی وام طرح پیوند رفاه، باید ۱۰۰هزار تومان هزینه‌های جانبی شامل تشکیل پرونده و اعتبارسنجی را بپردازد. همچنین وام‌گیرنده، نباید به بانک بدهی یا چک برگشتی داشته باشد و حقوق وی باید حداقل ۶۰ درصد تسهیلات را پوشش دهد.

وام 150 میلیونی بانک سامان

بانک سامان نیز از بانک‌هایی است که وام ازدواج پرداخت می‌کند. سقف وام این بانک برای زوج‌هایی که پسر زیر ۲۵ سال و دختر زیر ۲۳ سال سن دارند، ۱۵۰میلیون تومان و برای باقی زوج‌ها، ۱۲۰ میلیون تومان است. لازم به ذکر است که نوع ضمانت این وام، سند ملک است.

وام ازدواج بانک سامان بدون سود است و دریافت‌کنندگان، تنها چهار درصد کارمزد وام را می‌پردازند. بنابراین هر قسط وام ازدواج بانک سامان، برای وام ۱۵۰میلیون تومانی، یک میلیون و ۳۶۳هزار تومان و برای وام ۱۲۰میلیون تومانی، یک میلیون و ۹۰هزار تومان است. در نتیجه مجموع بازپرداخت گروه اول، ۱۸۳میلیون تومان و گروه دوم ۱۴۶میلیون و ۴۰۰هزار تومان خواهد بود.

شرایط وام ۴۰ میلیونی بانک مهر ایران

وام ازدواج بانک مهر ایران که با نام طرح پیوند مهر ایران پرداخت می‌شود، مانند بانک سامان بدون سود است و متقاضیان، تنها چهار درصد کارمزد وام را می‌پردازند. البته سقف این وام ۴۰میلیون تومان و نوع ضمانت آن، ضامن رسمی است.

این وام نیاز به افتتاح سپرده قرض‌الحسنه در بانک مهر ایران دارد و وام‌گیرنده با ایجاد میانگین حساب و واریز مستمری مبلغ به حساب خود، پس از ۲۴ ماه می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.

حداکثر زمان بازپرداخت این تسهیلات هم ۳۶ماهه است و هر قسط آن، یک میلیون و ۱۱۱هزار تومان خواهد بود. به علاوه، هزینه‌های جانبی این وام به یک میلیون و ۶۶۰هزار تومان می‌رسد.

لازم به ذکر است که در این طرح، وام‌گیرنده می‌تواند همزمان از وام‌های دیگر بانک مهر ایران هم استفاده کند.

وام ارزان ۲۰ میلیونی با کارمزد ۴ درصد

متقاضی دریافت وام فرزندآوری پس از تعیین شعبه باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز (شامل اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه پدر و فرزند، اصل و کپی کارت ملی پدر، کد پستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت، کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سامانه (پس از انجام ثبت نام) ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری، به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کند.

متقاضیان واجد شرایط، برای فرزندان متولد مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد و حداکثر تا ۲ سال پس از تاریخ تولد فرزند می‌توانند نسبت به ثبت نام در سامانه مربوطه اقدام نمایند.

روش دریافت تسهیلات

ارائه درخواست استفاده از تسهیلات توسط سرپرست خانوار در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری

متقاضی می‌تواند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود در سامانه از طریق گزینه «ویرایش ثبت نام قبلی» اقدام کند.

متقاضی تا قبل از تعیین شعبه می‌تواند نسبت به تغییر بانک عامل اقدام کند.

پس از تعیین شعبه متقاضیان بر اساس اولویت ثبت نام و میزان سهمیه ابلاغی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، موضوع از طریق پیامک به ایشان اعلام شده و متقاضی می‌بایست با در دست داشتن مدارک مورد نیاز (شامل اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه پدر و فرزند، اصل و کپی کارت ملی پدر، کد پستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت، کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سامانه (پس از انجام ثبت نام) ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری، به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کند.

پس از تعیین شعبه و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین شده، پذیرش متقاضی از سوی شعبه انجام می‌شود. متقاضی ۴۵ روز کاری مهلت دارد تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کند.

سقف فردی تسهیلات

برای تولد فرزند اول، ۲۰۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه

برای تولد فرزند دوم، ۴۰۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۴۸ ماهه

برای تولد فرزند سوم، 600 میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۶۰ ماهه

برای تولد فرزند چهارم، ۸۰۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۷۲ ماهه

برای تولد فرزند پنجم و بالاتر، هزار میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۸۴ ماه

نرخ کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری ۴ درصد به صورت سالانه است.

شرایط پرداخت تسهیلات

با توجه به تنفس ۶ ماهه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، سررسید اولین قسط ۶ ماه بعد از تاریخ عقد قرارداد است.

ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در زمان تشکیل پرونده الزامی است.

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به پدر، یک بار برای هر فرزند متولد شده امکان‌پذیر است.

در صورتی که حین دوره بازپرداخت تسهیلات فرزندآوری، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا بیاید، پرداخت تسهیلات مذکور مطابق ضوابط ذیربط برای فرزند بعدی امکان‌پذیر خواهد بود.

در صورت تولد فرزندان دوقلو و بیشتر، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به پدر، یک بار به ازای هر فرزند متولد شده امکان‌پذیر است.

منبع: همشهری آنلاین

تگ های مرتبط

ارسال نظر