یارانه جدید| یارانه جدید تیرماه| یارانه جدید 1401| یارانه جدید رئیسی

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است.

سایت شماره یک:

یارانه جدید برای همه واریز نشد طبق دهک بندی که از سوی دولت صورت گرفت یارانه جدید برای همه واریز نشد که کسانی که یارانه جدید برایشان واریز نشده بود در سامانه ای که از سوی دولت اعلام شده بود اعتراض خود را ثبت کردند پس از ثبت اعتراض مردم برای یارانه جدید دولت اعتراض ها را بررسی کرد و یارانه جدید برای مردم واریز د ولی غیر قابل بداشت است تا نتیجه قطعی دولت برای برداشت یارانه جدید اعلام شود.

واریز یارانه مرحله ۱۳۷ از غروب روز دوشنبه بیستم تیرماه آغاز شد و طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار است تا روز جمعه ۲۴ تیر ماه ادامه پیدا کند.​

در این مرحله برای افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان واریز شد.

برای مرحله ۱۳۸ یا مرداد ماه ۱۴۰۱ نیز احتمالا میزان واریزی‌ها تغییری خاصی نخواهد داشت. اما در این میان برخی از یارانه بگیران گفته اند که مرحله ۱۳۷ مبالغی کمتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت کرده اند.

 در پاسخ نیز سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است. در واقع مبلغ اقساط ماهانه وام کرونا ۳۵ هزار تومان است که از دو سال قبل تاکنون از حساب یارانه بگیران کسر می‌شود.

یارانه مرداد ۱۴۰۱ کی واریز می‌شود؟

در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

دهک‌بندی یارانه‌بگیران شناور است!

اما غیر از بازپرداخت وام یک میلیون تومانی دوران کرونا، کاهش یارانه واریزی افراد می‌تواند ناشی از شناور بودن موقعیت دهک درآمدی افراد باشد. موقعیتی که به دلیل به روز رسانی اطلاعات مربوط به دهک‌های درآمدی ثابت نیست و مدام تغییر می‌کند.

 

مبنای این به روز رسانی، آزمون وسع و بازبینی اطلاعات مالی و بانکی مربوط به شهروندان در دوره‌های زمانی معین است. یکی از نتایج احتمالی این اتفاقمی‌تواند جابجایی دهک‌های درآمدی افراد و تغییر فهرست یارانه‌بگیران باشد.

 

آخرین بازبینی کی انجام شد؟

آخرین بازبینی توسط وزارت رفاه در روز بیستم تیر (یک روز پیش از موعد واریز یارانه این ماه) صورت گرفته است.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد، وزارت رفاه از این پس دست کم هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روز رسانی می‌کند.

با این وضع دور از انتظار نیست که در نتیجه این اتفاق، موقعیت مکانی شماری از شهروندان در جدول دهک‌های درآمدی طوری تغییر کند که برخی افراد از دهک‌های پایین درآمدی به سمت دهک‌های بالا و برعکس تغییر موقعیت دهند.

 

به بیان دیگر، اگر از حالا تا بیستم دی، از نظر وزارت رفاه، وضعیت اقتصادی شهروندی طوری تغییر کند که به جابجایی موقعیت او در دهک درآمدی منجر شود، این احتمال وجود دارد که یارانه واریزی او کم، زیاد و حتی قطع شود.

البته در همین رابطه، شماری از مخاطبان تجارت‌نیوز، روز گذشته مدعی شدند که بعد از دو ماه دریافت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، یارنه تیر خود را به صورت ۳۰۰ هزار تومانی دریافت کردند.

پرداختی‌های جدید از تیرماه

دولت برای این عده یارانه اردیبشهت ماه را به صورت علی الحساب و بدون دادن حق برداشت واریز کرد و در ادامه از آنها خواست تا برای پیگیری خواسته خود از طریق وزارت رفاه اقدام کنند.

 

واریز علی الحساب و مشروط تنها مختص یارانه اردیبهشت ماه و معترضان یارانه بود. در ماه خرداد هیچ پرداخت علی الحسابی از طرف دولت صورت نگرفت اما دولت وعده داد که به تمام معترضان و جاماندگان مستحق از ابتدای اردیبهشت ماه یارانه خواهد داد.

موعد زمانی واریز یارانه‌ جدید از بیستم تا بیست و یکم هر ماه خواهد بود. این یارانه قرار است بابت خرید اقلام ضروری پرداخت شود.

دولت متناسب با وضعیت دهک‌های درآمدی برای دهک‌های اول تا سوم ماهانه ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه تدارک دیده است.

این یارانه برای دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر است. دهک دهم یارانه نخواهد گرفت اما می‌تواند مانند سایر دهک‌ها نان، دارو و بنزین مورد نیاز خود را به نرخ دولتی خریداری کند.

پرداخت یارانه جدید از شامگاه نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز شد. این موعد زمانی مصادف بود با آغاز برنامه اصلاح ارز ترجیحی از سوی دولت سیزدهم.

نقدی بهتر از کالابرگ

برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز اعلام کردند که پرداخت به صورت نقدی رابه کالابرگ ترجیح می‌دهند. نظر برخی از خوانندگان را باهم می‌خوانیم.

 

-«تو رو خدا ما اموراتمون با این یارانه‌ها می‌گذشت. قطع نکنین. کالابرگ به درد ما نمی خوره نقد بدین خواهشاً لطفا ما نیاز داریم.»

-«اخه ما بیشتر به پول نیازداریم. اگه فقط این دوماه به ما پول بدهند بعدا را کالابرگ کنن، چکار کنیم. نمی تونیم زندگی کنیم اخه. یه شوهر اعصاب و روان دارم که مدام قرص می خوره. نمی تونه کارکنه که پول دربیاره. سه تابچه دارم خرجشونو چطوری در بیارم.

-«لطفاً کالا برگ نکنید، مردم خود پول را بیشتر لازم دارن.»

-«کالا برگ ندین، من مستاجرم به پول احتیاج دارم. نمی خوام مرغ بخرم، لبنیات بخرم. هزار تا بدبختی داریم»

چه کسانی یارانه نگرفتند؟

برخی از کاربران هم می‌گویند یارانه جدید برای آنها واریز نشده درحالی‌که دارایی و درآمد بالایی ندارند.

-«من یک زن سرپرست خانوار هستم که یک بازنشسته که ۵تومن حقوق می گیرم. خدارو خوش نمیاد یارانه منو قطع کردن. دهک دهم هستم آخه چرا اونایی که درآمد میلیاردی دارن الان مشمول دریافت یارانه شدن ولی من که سرپرست خانوار هستم هیچ معشیتی و یارانه‌ای به من تعلق نمیگیره. چکار کنم.»

-«ما که یارانه نگرفتیم تکلیف ما چی می شه؟ همه گرفتن پس چرا برای ما نریختن؟ چرا برای بعضی زیاد برای بعضی یک کم ریختن؟ به فکر ما هم باشید که یارانه نگرفتیم.»

-«اخه با چه مقیاسی فرزندان پای پدر مادر حساب کردند؟ اونم فرزندانی که خودشونم مستأجرند. من الان مستأجرم شوهرم بازنشسته. حقوقی که می‌گیریم ۸۰ درصدش پای اجاره میره. حقوق ۴ اجاره ۳.»

-«یارانه که گفتند به حساب کسانی که قبلاً ۴۵ می‌گرفتند ریختند. به حساب ما واریز نشده.»

یک خانواده چهار نفره در دهک سوم شهری نیز مانند دو دهک قبل یارانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی دریافت خواهند کرد. این دهک که پیش از افزایش قیمت‌ها برای خرید اقلام اساسی ۳۷۵ هزار تومان هزینه می‌کرد بعد از اصلاح قیمت‌ها باید ۹۱۸ هزار تومان هزینه کند و ۵۴۳ هزارتومان به هزینه‌های آنها اضافه خواهد شد اما با توجه به افزایش یارانه خالص دریافتی مانند دو دهک قبلی به قدرت خرید این خانواده در دهک سوم ۷۰۶ هزار تومان اضافه می‌شود.

دهک چهارم شهری اما متفاوت با سه دهک قبلی است. یک خانواده ۴ نفره در دهک چهارم مجموعا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند. میزان یارانه خالص دریافتی آنها نسبت به قبل ۸۴۶ هزار تومان افزایش یافته است. این یعنی با وجود اینکه هزینه‌های خرید ۴ قلم کالای اساسی آنها از ۳۹۷ هزار تومان قبل از اصلاح قیمت‌ها به ۹۵۲ هزار تومان بعد از اصلاح قیمتها تغییر می‌کند و هزینه‌های آنها ۵۵۵ هزار تومان زیادتر می‌شود اما قدرت خریدشان نیز ۲۹۱ هزار تومان بیشتر می‌شود.

یک خانواده ۴ نفره در دهک پنجم نیز مانند خانواده چهارنفره در دهک چهارم یارانه دریافت می‌کند. هزینه خرید مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و انواع روغن برای این خانواده قبلا ۴۳۳ هزار تومان بود که به یک میلیون و ۴۲ هزار تومان تغییر خواهد کرد. این یعنی با توجه به اینکه هزینه این خانواده ۶۰۹ هزار تومان زیادتر شده، اما با توجه به یارانه جدید دریافتی قدرت خریدشان نیز ۲۳۶ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

دهک ششم نیز مانند دو دهک قبل از خود است. یعنی یک خانواده چهار نفره در این دهک یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند و میزان یارانه خالص دریافتی آنها ۸۴۶ هزار تومان افزایش می‌یابد. هزینه‌های خرید این خانواده از ۴۳۶ هزار تومان به یک میلیون و ۴۸ هزار تومان افزایش خواهد یافت و با وجود اینکه تغییر قیمت‌ها ۶۱۱ هزار تومان به هزینه خانوار اضافه می‌کند ولی به قدرت خرید آنها ۲۳۴ هزار تومان اضافه خواهد شد.

یارانه دهک هفتم نیز مانند دو دهک قبلی بوده با این تفاوت که هزینه خرید چهار قلم کالای اساسی برای آنها از ۴۷۴ هزار تومان به یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان تغییر خواهد کرد. این یعنی ۶۹۶ هزار تومان به هزینه خانواده اضافه خواهد شد ولی به قدرت خرید آنها ۱۵۰ هزار تومان اضافه می‌شود.

یک خانواده چهارنفره در دهک هشتم نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. این خانواده تا پیش از اصلاح قیمت‌ها برای خرید مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و انواع روغن ۵۱۸ تومان هزینه می‌کردند که بعد از اصلاح قیمت بایستی برای خرید این اقلام یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنند و به هزینه‌های آنها ۷۷۴ هزار تومان اضافه خواهد شد. اما با توجه به افزایش یارانه خالص دریافتی ۷۱ هزار تومان به قدرت خرید آنها در این اقلام اضافه می‌شود.

دهک نهم شهری نیز مانند دهک‌های قبلی خود بوده و هر نفر مبلغ ۳۰۰ هزار تومان و یک خانواده ۴ نفر مجموعا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد. هزینه‌های خرید چهار کالای اساسی برای این خانواده چهار نفره در دهک نهم پیش از اصلاح قیمت‌ها ۵۴۹ هزار تومان بود که به یک میلیون و ۳۷۷ هزار تومان خواهد رسید. یعنی با وجود اینکه هزینه این خانواده ۸۲۸ هزارتومان زیادتر خواهد شد اما قدرت خرید آنها ۱۸ هزار تومان افزایش می‌یابد.

منبع: عرشه آنلاین

تگ های مرتبط

ارسال نظر