زمان دقیق واریز یارانه جاماندگان معلوم است؟

سایت شماره یک:

یارانه نقدی تیرماه به حساب یارانه بگیران واریز شد  یارانه نقدی جاماندگان هم تا آخر هفته واریز می شود ثبت نام یارانه نقدی خانوارهای جدید نیز هفته آینده آغاز می شود   یارانه نقدی خانوار بر اساس تغییرات دهک بندی خانوار تغییر خواهد کرد جدیدترین خبر ها درباره یارانه نقدی را در خبر آزاد بخوانید.

 

سومین مرحله یارانه نقدی جدید هفته گذشته به حساب سرپرستان ۹ دهک اول درآمدی جامعه واریز شد. اما یارانه جاماندگان هنوز واریز و قابل برداشت نشده است. زمان دقیق واریز یارانه جاماندگان معلوم است؟​

بر اساس دستور رئیس جمهور قرار بود یارانه جاماندگان ۲۱ تیر ماه و همزمان با دیگران واریز شود. اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد یارانه این گروه ۲۴ تیرماه واریز می‌شود. وعده‌ای که محقق نشد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان هدفمندی بیانگر این است که این مبلغ باید امروز یا نهایتا فردا (۲۷ تیرماه) واریز شود. یعنی همزمان با عید غدیر. اما باید منتظر ماند و دید آیا این یارانه امشب برای جاماندگان واریز می‌شود و یا دوباره به زمان دیگری موکول می‌شود.

یارانه‌ها واریز شد اما قابل برداشت نیست؟

بر اساس آمار سازمان هدفمندی، دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جاماندگان مشمول کمک معیشتی جدید دولت هستند. اگرچه یارانه این عده هنوز واریز نشده اما برخی از این افراد می‌گویند همزمان با واریز کمک معیشتی دهک‌های یک تا ۹، یارانه آنها هم واریز شده اما هنوز قابل برداشت نیست.

عده دیگری هم اعلام کرده‌اند که یارانه خرداد برای آنها واریز شده و قابل برداشت است اما یارانه اردیبهشت هنوز واریز نشده است. با این همه انتظار می‌رود که امروز ۲۷ تیر ماه و همزمان با عید غدیر یارانه جاماندگان واریز و قابل برداشت شود. چراکه بیش از یک ماه است که یارانه خرداد برای این گروه واریز شده اما همچنان مسدود است.

تاخیر چند روزه در واریز این مبلغ در حالی است که ابراهیم رئیسی دستور داده بود یارانه این گروه باید قبل از واریز یارانه تیرماه تعیین تکلیف شود. دستوری که اجرایی نشده است.

ثبت‌نام جدید برای جاماندگان یارانه

گروه دیگری از افراد همچنان هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند و دهک دهم هستند. سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها از امکان ثبت‌نام مجدد این گروه خبر داد و گفت: مرداد ماه از سامانه‌ای رونمایی می‌شود که افرادی که امکان ثبت نام برای دریافت یارانه نداشتند، بتوانند در سامانه جدید ثبت نام کنند.

از طرف دیگر، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده که فهرست یارانه‌بگیران شناور شده است. به عبارتی قرار است وزارت رفاه هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روز رسانی کند. این سبب می‌شود که فهرست یارانه‌بگیران شناور شود و این احتمال وجود دارد که در هر بررسی، دهک درآمدی خانوارها جابجا شود و مبلغ یارانه‌ای که آنها دریافت می‌کنند هم متناسب با تغییر دهک تغییر کند.

با این حساب می‌توان گفت بر خلاف یارانه‌های قبل که لیست ثابتی داشت، این بار لیست ثابتی وجود ندارد و امکان تغییر دهک‌ها وجود دارد و یا به عبارتی، دهک‌های درآمدی خانوار شناور است.

علت کاهش ۱۰۰ هزار تومانی یارانه

ماجرای این گروه چیست؟ این مساله می‌‌تواند به دلیل به روزرسانی بانک اطلاعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رخ داده باشد. یعنی این وزارتخانه در دهک‌بندی جدید، تشخیص داده که عده‌ای از افرادی که جزو دهک اول تا سوم بودند، در دهک‌های بالاتر درآمدی قرار دارند.

البته در پیگیری‌های تجارت‌نیوز، سازمان هدفمندی یارانه‌ ها با عجیب خواندن این مورد گفت که آن را پیگیری می‌کند.

 

یارانه چه کسانی کلا حذف شد؟

گروه دومی که به واریز یارانه انتقاد داشتند، دسته‌ای هستند که می‌گویند دو ماه قبل یارانه جدید را دریافت کرده‌اند اما این ماه هیچ مبلغی به حساب آنها واریز نشده است.

« یارانه دو ماه قبل را چهارصد تومن واریز کردن اما این ماه حتی سیصد تومن هم واریز نکردن دلیلش چیه ؟ میشه حداقل به عنوان یه رسانه پیگیری کنید خبر بدید؟»

«از اول تا الان هرچی یارانه دادن به ما هم دادن ولی این ماه برای ما واریز نشد میخواستم بدونم چرا واریز نشده؟»

«ما تا آلان همه یارانه رو گرفتیم اما این ماه هیچ یارانه‌ای واریز نشد. خطا رخ داده یا چیز دیگری؟»

 

کسر ۳۵ هزار تومانی از یارانه هر فرد

در کنار این موارد برخی هم گفته‌اند که مبلغ ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان از یارانه آنها کسر شده‌است.

« چرامن و دخترم مبلغ ۵۶۵ هزار تومان دریافت میکنیم؟»

«از یارانه ما مبلغی کسر شده. حدود ۳۰ هزار تومان. دلیلش چیه؟»

این بار هم مانند دفعات گذشته، از یارانه شهروندانی که در دوران کرونا کمک هزینه یک میلیون تومانی را دریافت کرده بودند، مبلغ ۳۵ هزار تومان کسر شده است.

چه کسانی یارانه نگرفتند؟

برخی از کاربران هم می‌گویند یارانه جدید برای آنها واریز نشده درحالی‌که دارایی و درآمد بالایی ندارند.

-«من یک زن سرپرست خانوار هستم که یک بازنشسته که ۵تومن حقوق می گیرم. خدارو خوش نمیاد یارانه منو قطع کردن. دهک دهم هستم آخه چرا اونایی که درآمد میلیاردی دارن الان مشمول دریافت یارانه شدن ولی من که سرپرست خانوار هستم هیچ معشیتی و یارانه‌ای به من تعلق نمیگیره. چکار کنم.»

-«ما که یارانه نگرفتیم تکلیف ما چی می شه؟ همه گرفتن پس چرا برای ما نریختن؟ چرا برای بعضی زیاد برای بعضی یک کم ریختن؟ به فکر ما هم باشید که یارانه نگرفتیم.»

-«اخه با چه مقیاسی فرزندان پای پدر مادر حساب کردند؟ اونم فرزندانی که خودشونم مستأجرند. من الان مستأجرم شوهرم بازنشسته. حقوقی که می‌گیریم ۸۰ درصدش پای اجاره میره. حقوق ۴ اجاره ۳.»

-«یارانه که گفتند به حساب کسانی که قبلاً ۴۵ می‌گرفتند ریختند. به حساب ما واریز نشده.»

یک خانواده چهار نفره در دهک سوم شهری نیز مانند دو دهک قبل یارانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی دریافت خواهند کرد. این دهک که پیش از افزایش قیمت‌ها برای خرید اقلام اساسی ۳۷۵ هزار تومان هزینه می‌کرد بعد از اصلاح قیمت‌ها باید ۹۱۸ هزار تومان هزینه کند و ۵۴۳ هزارتومان به هزینه‌های آنها اضافه خواهد شد اما با توجه به افزایش یارانه خالص دریافتی مانند دو دهک قبلی به قدرت خرید این خانواده در دهک سوم ۷۰۶ هزار تومان اضافه می‌شود.

دهک چهارم شهری اما متفاوت با سه دهک قبلی است. یک خانواده ۴ نفره در دهک چهارم مجموعا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند. میزان یارانه خالص دریافتی آنها نسبت به قبل ۸۴۶ هزار تومان افزایش یافته است. این یعنی با وجود اینکه هزینه‌های خرید ۴ قلم کالای اساسی آنها از ۳۹۷ هزار تومان قبل از اصلاح قیمت‌ها به ۹۵۲ هزار تومان بعد از اصلاح قیمتها تغییر می‌کند و هزینه‌های آنها ۵۵۵ هزار تومان زیادتر می‌شود اما قدرت خریدشان نیز ۲۹۱ هزار تومان بیشتر می‌شود.

یک خانواده ۴ نفره در دهک پنجم نیز مانند خانواده چهارنفره در دهک چهارم یارانه دریافت می‌کند. هزینه خرید مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و انواع روغن برای این خانواده قبلا ۴۳۳ هزار تومان بود که به یک میلیون و ۴۲ هزار تومان تغییر خواهد کرد. این یعنی با توجه به اینکه هزینه این خانواده ۶۰۹ هزار تومان زیادتر شده، اما با توجه به یارانه جدید دریافتی قدرت خریدشان نیز ۲۳۶ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

دهک ششم نیز مانند دو دهک قبل از خود است. یعنی یک خانواده چهار نفره در این دهک یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند و میزان یارانه خالص دریافتی آنها ۸۴۶ هزار تومان افزایش می‌یابد. هزینه‌های خرید این خانواده از ۴۳۶ هزار تومان به یک میلیون و ۴۸ هزار تومان افزایش خواهد یافت و با وجود اینکه تغییر قیمت‌ها ۶۱۱ هزار تومان به هزینه خانوار اضافه می‌کند ولی به قدرت خرید آنها ۲۳۴ هزار تومان اضافه خواهد شد.

یارانه دهک هفتم نیز مانند دو دهک قبلی بوده با این تفاوت که هزینه خرید چهار قلم کالای اساسی برای آنها از ۴۷۴ هزار تومان به یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان تغییر خواهد کرد. این یعنی ۶۹۶ هزار تومان به هزینه خانواده اضافه خواهد شد ولی به قدرت خرید آنها ۱۵۰ هزار تومان اضافه می‌شود.

یک خانواده چهارنفره در دهک هشتم نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. این خانواده تا پیش از اصلاح قیمت‌ها برای خرید مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و انواع روغن ۵۱۸ تومان هزینه می‌کردند که بعد از اصلاح قیمت بایستی برای خرید این اقلام یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنند و به هزینه‌های آنها ۷۷۴ هزار تومان اضافه خواهد شد. اما با توجه به افزایش یارانه خالص دریافتی ۷۱ هزار تومان به قدرت خرید آنها در این اقلام اضافه می‌شود.

دهک نهم شهری نیز مانند دهک‌های قبلی خود بوده و هر نفر مبلغ ۳۰۰ هزار تومان و یک خانواده ۴ نفر مجموعا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد. هزینه‌های خرید چهار کالای اساسی برای این خانواده چهار نفره در دهک نهم پیش از اصلاح قیمت‌ها ۵۴۹ هزار تومان بود که به یک میلیون و ۳۷۷ هزار تومان خواهد رسید. یعنی با وجود اینکه هزینه این خانواده ۸۲۸ هزارتومان زیادتر خواهد شد اما قدرت خرید آنها ۱۸ هزار تومان افزایش می‌یابد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر