قیمت گوشت گوسفندی| قیمت گوشت امروز

قیمت گوشت قرمز امروز دوشنبه ۱۱ مهر نسبت به روز گذشته هیچ تغییری نداشته است.

سایت شماره یک:

قیمت گوشت روزهای گذشته در هفته های گذشته به شدت گران شده بود قیمت گوشت آنقدر گران است که مردم قادر به خرید گوشت قرمز نیستند و دولت هم هیچ اقدامی برای کم کردن قیمت گوشت نمی کند و هر مغازه ای هرچقدر که بخواهد قیمت گوشت را افزایش می دهند ولی چند وقتی است که قیمت گوشت ثابت مانده .

قیمت گوشت قرمز در ۱۱ مهر ۱۴۰۱ به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار):

راسته با استخوان گوسفندی

۱۶۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۸,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۶۲,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۸۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۷,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۳۲,۰۰۰

قلم گوساله

۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۵.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۵۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۴۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۸۵,۰۰۰

هیچ دامی از کشور خارج نشده است

به نقل از ایسنا، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با اشاره به اینکه چهار میلیون راس دام سبک مازاد در کشور داریم، گفت: هنوز هیچ دام زنده‌ای صادر نشده است.

افشین صدر دادرس گفت: هنوز هیچ دامی از مرزها خارج نشده و حتی به قرنطینه هم نرفته است.

دادرس علت کندی روند صادرات دام را وجود ابهاماتی در شیوه‌نامه صادرات دام دانست و افزود : مصوبه امسال شورای قیمت‌گذاری در خصوص صادرات دام مصوبه خوبی بود، اما شیوه‌نامه آن بسیار پیچیده و دارای ابهامات بسیاری است.

وی اضافه کرد: مراجع مختلف تصمیم‌گیری در این شیوه‌نامه باعث می‌شود رفت و برگشت ایجاد شود و فرآیند طولانی شود.

اشکالات آیین‌نامه صادرات دام

این فعال صنعت دامپروری تصریح کرد: برای هر استانی سهمیه‌ای قرار دادند و به هر استانی عددی برای صادرات رسیده است و این باعث شده در خوزستان که تراکم و تقاضای خروج دام از استان بالا است با تقسیم سقف آن به تعداد متقاضیان، میزان سهمیه‌ای که به هر متقاضی می‌رسد بسیار کم باشد.

افشین صدر دادرس عنوان کرد: ظرفیتی که یک لندینگ کرافت برای خروج دام از کشور و رساندن آن به مقصد دارد حدود ۲۵۰۰ راس است، اما سهمیه هر متقاضی مثلا حدود ۷۰۰ راس است و همین باعت شده که برای صادرکننده کار توجیه اقتصادی نداشته باشد، زیرا باید کرایه ۲۵۰۰ راس را بپردازد.

دادرس افزود:مسائل و مشکلات موجود را با وزیر جهاد کشاورزی مطرح کردیم و امیدواریم ترتیب اثر داده شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد دام سبک مازاد در کشور وجود دارد؟ گفت: بر اساس نامه‌هایی که خردادماه از استان‌های مختلف جمع‌آوری شد در حال حاضر حدود چهار میلیون راس دام سبک مازاد در کشور وجود دارد.

منبع: تجارت نیوز

چرا بازار گوشت در کشور با نوسان بالا مواجه است؟

به نقل از رادیو، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در پاسخ به این سئوال که چرا نوسان در دو بازار گوشت قرمز و مرغ در کشور بالاست، گفت: مهمترین دلیل نوسان درسیاست گذاری است.

«ارسلان قاسمی» در برنامه بازارگاه رادیو اقتصاد افزود: قبل از حذف ارز ترجیحی گوشت قرمز به ویژه گوشت مرغ متاثر از قیمت گذاری دستوری بود.

وی اظهارداشت: ارز ترجیحی در عمل از بیست و یکم اردیبهشت ماه سال جاری از چرخه اقتصاد دام و طیور کشور خارج شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران گفت: سرکوب قیمت و قیمت گذاری‌های دستوری باعث می‌شد تولیدکنندگان دچار زیان و آسیب شوند.

وی افزود: بر اساس آمار هر ایرانی باید در روز ۲۹ گرم پروتئین گوشت قرمز و سفید استفاده کند که متاسفانه این میزان مصرف به دلیل شرایط سخت اقتصادی و همینطور افت ۱۰ تا ۲۰ درصدی تولید گوشت طیور در کشور روند کاهشی به خود گرفته است.

قاسمی اظهارداشت: طبق آمار موجود واردات کنجاله سویا از سال ۹۰ تا ۹۸ به میزان ۴۰۱ درصد در کشور رشد به خود دیده این در حالیکه تولید مرغ در همین بازه زمانی تنها ۳۲ درصد و گوشت قرمز ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹ استان کشور درگیر خشکسالی است و این پدیده روی تولید گوشت اثر مستقیم گذاشته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران گفت: مشکلات حوزه دام و طیور باید بصورت ریشه‌ای برطرف شود تا مردم کمتر شاهد نوسان در بازار گوشت قرمز و سفید باشند.

وی افزود: گوشت کالای نیست که تولید‌کننده بتواند به مدت طولانی نگهداری کند به اصطلاح کالای انباری نیست چراکه زمان نگهداری این کالا زمان کوتاهی است.

قاسمی بیان داشت: جدا از این در فرهنگ مصرف ایرانی‌ها دراستفاده از گوشت بویژه گوشت گوسفندی بصورت تازه و گرم است و کمتر به مصرف گوشت منجمد رغبت نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور بواسطه شرایط سخت اقتصادی به شدت پائین آمده است.

حجم خرید گوشت کاهش یافت

رییس شورای تامین دام کشور از وضعیت بحرانی دامداری‎‌ها در ایران خبر داد.

به نقل از خبرآنلاین، این روزها خبرهای چندان خوشی از وضعیت دامداری‌ها به گوش نمی‌رسد. انتشار اخباری در خصوص کشتار دام‌های مولد و آبستن، نگرانی‌هایی را در این حوزه ایجاد کرده است.

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور نیز ضمن تایید این اخبار در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «در حال حاضر در شرایطی هستیم که بسیاری از رودخانه‌ها در استان‌های گرم مانند خوزستان و ایلام، رو به خشکی می‌روند.

دامداران در کنار گرانی دچار مشکل بی‌آبی هستند که تهدیدی جدی برای دام است. چند ماه است که ما و دامداران ما در استان‌ها، این شرایط بحرانی را هشدار داده و خواهان صدور مجوز صادرات دام زنده هستیم. دامدار جلوی چشم خود نابودی دام‌ها وصنعت را می‌بیند ولی هنوز تصمیمی برای حل این معضل گرفته نشده است.»

وی در ادامه تصریح کرد: «در شرایط فعلی برای دامدار، دام کشتاری، غیر کشتاری، نر، ماده، آبستن و یا بره فرقی نمی‌کند. چیزی که برای او مهم است این است که دیگر نمی‌تواند دام را نگه دارد. حفظ دام مولد و آبستن، زمانی برای دامدار اهمیت داشت که امکان نگهداری از دام‌ها فراهم بود.

در حال حاضر دامدار از سویی از نظر نقدینگی صفر شده است و امکان تامین نهاده را ندارد، از سوی دیگر به دلیل خشکسالی، مرتعی برای چرای دام وجود ندارد. در حال حاضر حتی آب نیز برای خریدن و پول برای خریدن آب وجود ندارد.

وی تاکید کرد: «متاسفانه شرایط به‎‌گونه‌ای است که در حال حاضر دامدار ناچار به فروش بعضی از اقلام دام‌های خود، بسیار پایین تر از قیمت تمام شده تولید است.»

پوریان اضافه کرد: «در حال حاضر روی کاغذی که جلوی مقامات دولت است، همه چیز عالی و درست به نظر می‌رسد. ولی عالم واقعیت چنین نیست.

اگر کسی از بازارگاه خرید نمی‌کند به این دلیل است که قیمت بازار گاه با قیمت بازار آزاد تفاوت ندارد. نقدینگی نیز وجود ندارد و دریافت تسهیلات از بانک‌ها، مستلزم طی مراحل اداری است. این طور نیست که همان لحظه که دامدار به نقدینگی احتیاج داشته باشد، بتواند تسهیلات خود را از بانک دریافت کند»

منصور پوریان نیز در این ارتباط با اشاره به ورود کمیسیون تخصصی و حتی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، وجود تاکیدات و نامه‌نگاری‌های تشکل‌ها و اعلام مواد قانونی مبنی برغیر قانونی بودن جلوگیری از صادرات دام زنده گفت: «به نظر من در این شرایط حفظ موضع ممنوعیت صادرات از طرف وزارت جهاد کشاورزی قابل درک نیست»

از طرفی به نظر می‌رسد، در کنار افزایش عجیب قیمت گوشت قرمز، یارانه خرید گوشت و مرغ واریزی به حساب سرپرست‌های خانوار، آن‌طور که انتظار می‌رفت صرف خرید محصولات پروتئینی حیوانی نشده و گوشت در بازار خریدار ندارد.

رئیس شورای تامین دام در این ارتباط گفت: «در فضای مجازی و غیرمجازی بحث افزایش قیمت گوشت در بازار در صورت آزاد شدن صادرات دام مطرح شده است.

در حالی که امروز، گوشت با قیمت‌های فعلی هم در بازار خریدار ندارد. مراکز عرضه گوشت از نبود مصرف‌کننده و بی رمق بودن بازار شکایت دارند. اگر قیمت بخواهد بیش از این افزایش پیدا کند، عملاً بازار خرید و فروش گوشت در کشور تعطیل خواهد شد. از این رو شاهد افزایش قیمت بیشتر از این در این بخش نخواهیم بود.»

پوریان در توضیح دلیل افزایش قیمت گوشت در بازار، در حالی که دام زنده با افت قیمت روبه رو است گفت: «وقتی بازار بدون مشتری بماند، تلاش می‌کند برای جبران هزینه‌ها، قیمت‌ها را بالاتر ببرد. در ارتباط با قیمت گوشت، قیمت یک سری از اقلام افزایش نداشته و عملاً در بازار معامله وجود ندارد.»

وی ادامه داد: «گاهی قیمت‌ها به صورت روانی و رسانه‌ای بالا می‌روند. با این هدف که بازار را فعال نشان دهند و مصرف کننده این قیمت‌ها را بپذیرد.

در حالی که ما می‌دانیم این قیمت‌ها برای مصرف کننده صرفه اقتصادی ندارد. میزان فروش گوشت و مصرف آن در کشور افت چشمگیری داشته است.

آنچه در بازار مشاهده می‌شود، بازی قیمت است. اما این بازی قیمت در عمل نمی‌تواند برای فروشگاه‌های گوشت مشتری جذب کند.»

تگ های مرتبط

ارسال نظر