پیش‌بینی می‌شد که رئیس دولت یازدهم و دوازدهم که با جنجال و تخریب و دوقطبی، آرای بخش عمده‌ای از جامعه را اخذ کرده است در روزهای پایانی عمر دولت خود که رقابت‌ بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری شکل‌گرفته و جریان سیاسی مطلوبش به‌واسطه عملکرد ضعیف و افزایش بی‌سابقه گرانی‌ها شانسی برای پیروزی ندارد، اظهارات جنجالی و متوقعانه داشته باشد.

سایت شماره یک:

حانیه مسجودی 

پیش‌بینی می‌شد  که رئیس دولت یازدهم و دوازدهم که با جنجال و تخریب و دوقطبی، آرای بخش عمده‌ای از جامعه را اخذ کرده است در روزهای پایانی عمر دولت خود که رقابت‌ بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری شکل‌گرفته و جریان سیاسی مطلوبش به‌واسطه عملکرد ضعیف و افزایش بی‌سابقه گرانی‌ها شانسی برای پیروزی ندارد، اظهارات جنجالی و متوقعانه داشته باشد.  

حسن روحانی مجددا در جلسه دیگری که آن نیز درواقع به یکی دیگر از میکروفن‌های یک‌طرفه روحانی و کابینه‌اش برای حمله به منتقدان و واقع‌گرایان تبدیل‌شده بعد از اظهاراتی که هفته گذشته در نشست هیئت دولت داشت و به کاندیداها درس اخلاق اسلامی و تحریف می‌داد، بیان کرد که «این روزها زبان تشکر دچار لکنت عجیبی شده است. شاهد تحریف و آمار دروغ هستیم.» 

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا بابیان این‌که نمی‌دانم چرا این روزها متأسفانه زبان تشکر دچار لکنت عجیبی شده است؛ نقد و انتقاد که همیشه باز بوده و امروز هم باز است و زبان تضعیف و تحریف به راه افتاده است، اظهار داشت: «ما در این شرایط باید بیشتر از خدمات و اقدامات یک ملت بزرگ حرف بزنیم؛ از یک وزارتخانه‌ای که تعریف می‌کنم برایشان دردناک است از دولت و وزارتخانه تعریف نکنید اما از مردم تعریف کنید؛ مردم در این صحنه‌ها بودند، پرستارها که فعال بودند و کار بزرگی در این کشور انجام گرفت.» 

وی یادآور شد: «از روز پایانی بهمن ۹۸ که فهمیدیم این ویروس وارد کشور ما شده است، ابزار و امکانات ما چه بود؟ ابزار و امکاناتی نداشتیم؛ کیت تشخیص در اختیار نداشتیم، آزمایشگاه بسیار محدود در اختیار ما بود، در آن شرایط ما کار را شروع کردیم و بحمدالله در مدت کوتاه روی پای خودمان ایستادیم؛ کیت تشخیص را تولید کردیم و توانستیم به‌سرعت آزمایشگاه‌ها را توسعه دهیم و از دو آزمایشگاه به ۴۰۰ آزمایشگاه در سراسر کشور برسیم، کار عظیم و بزرگی انجام‌گرفته است.» 

 روحانی: کار این دولت در بهداشت از زمان هخامنشیان بی‌نظیر بود 

روحانی حتی اقدامات دولتش را از دوره هخامنشیان تاکنون بی‌نظیر خواند! او گفت که «مردم بدانند کار دولت یازدهم و دوازدهم درزمینه بهداشت در تاریخ ایران از زمان هخامنشیان تا الان بی‌نظیر بود.»  

رئیس‌جمهور تأکید کرد: «سه چیز در مخیله من نمی‌گنجد که راجع به برجام، انقلاب دیجیتال و تحول سلامت برخی شک کنند. در این سه تا فکر نمی‌کردم چون از واضحات و بدیهیات بود. در این ایام می‌بینیم عدالت و انصاف و تحریف و تغییر و آمار دروغ؛ که چی بشود آن‌هم در این دور که خیلی مسائل واضح است و خیلی بالا پایین ندارد.» 

 واقعیت‌ها در دولت روحانی 

موضوع حائز اهمیت دراین‌باره، واقعیت‌های دولت روحانی است، واقعیت‌هایی که رئیس‌جمهور سعی در پوشاندن یا نادیده گرفتن آن‌ها دارد و پیش از برشمردن سوء‌مدیریت و کنترل ویروس کرونا می‌توان به ناتوانی کنترل نرخ ارز و تصمیم ناگهانی افزایش قیمت بنزین و در پس آن گرانی‌های ساعتی اشاره کرد. اتفاقی که مردم را غافلگیر و اعتماد آن‌ها را سلب کرد به‌طوری‌که هر بار روحانی به موضوعی اشاره می‌کرد نه‌تنها فعالان سیاسی و نخبگان بلکه مردم کوچه و بازار نیز معتقد بودند سونامی جدیدی درراه است. نخست با افزایش قیمت دلار به کانال ۱۰ هزارتومان و سپس ۱۵ هزار تومان و به‌تدریج شاهد رشد نرخ دلار تا ۳۰ هزارتومان بودیم.  

 قرمز کردن مداوم بورس و رکود در بازارهای اقتصادی 

در پس این اتفاق (یا تصمیم) که دولت آن را رقم زد، نرخ طلا، مسکن، خودرو، پوشاک و حتی مواد خوراکی موردنیاز مردم افزایش یافت و بعد از انفجار تصمیم نابجا و غیر کارشناسی افزایش قیمت بنزین و احیای مجدد سهمیه‌بندی که دولت روحانی آن را منع کرده بود مجددا شاهد سیل افزایش قیمت‌ها و به‌تبع آن ایجاد رکود در بازارهای مختلف و سختی ملموس زندگی مردم بودیم.  

روحانی اما دستاوردهایش را به همین‌جا ختم نکرد و با دعوت مردم برای ورود به بورس و بی‌ضرر خواندن این بازار و القای اعتماد کاذب و رؤیای سودهای میلیونی و میلیاردی، کسری بودجه خود را از بازار سرمایه تأمین و حتی رئیس‌کل بانک مرکزی این دولت یعنی عبدالناصر همتی که اکنون کاندیدای ریاست جمهوری شده است گفت که بخش عمده‌ای از کسری بودجه‌ای که آقایان توان تنظیم درست آن را نداشتند از این طریق به دست آمد. اما به چه قیمتی؟ به قیمت دست کردن در جیب مردمی که زندگی روزمره و اقساط ماهانه خود را به‌دشواری تأمین می‌کنند. 

شاخص‌های اقتصادی در دولت روحانی چه می‌گویند؟ 

شاخص‌های اقتصادی در هشت سال اخیر به‌گونه‌ای رقم خورده که در برخی موارد در تاریخ ۴ دهه اخیر کم‌نظیر بوده و به معنای بازگشت به عقب تلقی می‌شود.  

به‌طور مثال به گزارش مرکز آمار از سال ۹۷ همزمان با تحریم نفت، رشد اقتصادی منفی شده و تا آخرین آمار که مربوط به ۹ ماهه سال ۹۹ است نرخ رشد منفی بوده اما نسبت به سال‌های قبل آن، اندکی بهتر شده است. همین‌طور آمارها در یک دهه اخیر و تشکیل سرمایه ثابت کشور در بخش تجهیزات و ماشین‌آلات منفی بوده و روند آن کاهشی است.  طبق گزارش مرکز آمار ایران رکورد و منفی شدن رشد اقتصادی در سه سال گذشته و اضافه شدن پاندمی کرونا از اواخر سال ۹۸ باعث تعمیق رکود و کسب‌وکارها شد به‌طوری‌که از سال ۹۸ تا ۹۹ یک‌میلیون شاغل بیکار شدند.  

خالص اشتغال ایجادشده دولت یازدهم و دوازدهم در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۹ حدود ۹ هزار شغل است. با توجه به هزینه‌کرد ۱.۵ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال و ظرفیت‌سازی‌های صورت گرفته، انحراف از منابع رخ‌داده و مسئولان باید پاسخگو باشند.  

و اما در خاتمه نیز با توجه به این که رئیس‌جمهور دستاوردها و عملکرد دولتش در دوران پاندمی کرونا را بی‌بدیل و بی‌نظیر خواند لازم است که به تصمیمات مقطعی و ناپیوسته ستاد ملی مبارزه با کرونا که خود ریاست آن را برعهده دارد اشاره‌کنیم. طی یک سال و نیم اخیر که تمام دنیا ازجمله ایران درگیر ویروس کرونا شده تصمیمات این ستاد بارها زیر سؤال رفته و مردم معتقدند که حتی این ویروس جدید نیز برای دولتمردان به دستاویزی برای کسب درآمد تبدیل‌شده است.  

مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا هرچند وقت یک‌بار برای جلوگیری از ایجاد موج‌های پاندمی گاهی تصمیمات دیرهنگامی را اتخاذ کرده‌اند که خود موجب ایجاد موج‌های دوم، سوم و چهارم ویروس کرونا شده است. ​​​​​​​

تگ های مرتبط

ارسال نظر