خودرو لاماری

عرضه خودرو لاماری ایما فردا در بورس کالا انجام می‌شود. قیمت پایه این خودرو با بازار حدود ۴۰۰ میلیون تومان اختلاف دارد. از آنجایی که قیمت ۹۸۱ میلیون تومانی این خودرو پایه محسوب می‌شود و با توجه به تقاضا امکان افزایش قیمت وجود دارد، خرید این خودرو به صرفه است؟

سایت شماره یک:

پنجمین مرحله عرضه خودرو در بورس فردا اول آبان برگزار می‌شود. در این عرضه قرار است شرکت آرین پارس موتور خودرو جدید لاماری ایما را در بورس کالا بفروشد. خودرویی که به گفته کارشناسان رقیب دیگنیتی محسوب می‌شود.

لاماری ایما با چه قیمتی عرضه می‌شود؟

قرار است عرضه این خودرو با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان شروع شود. اما به این قیمت پایه هزینه‌های دیگری از جمله ۹ درصد مالیات و هزینه‌های جانبی اضافه می‌شود که در مجموع قیمت اولیه یک میلیارد و ۹۴ میلیون تومان برآورد می‌شود.

اما از آنجایی که این مبلغ قیمت نهایی نیست، با توجه به ثبت درخواست متقاضیان ممکن است قیمت نهایی بیش از این میزان باشد.

در واقع کمترین قیمتی که می‌توان این خودرو را خرید یک میلیارد و ۹۴ میلیون تومان است، اما احتمالا متقاضیان قیمت‌های بالاتری را برای خرید این خودرو در بورس کالا ثبت کنند که موجب می شود قیمت نهایی بیشتر شود.

قیمت لاماری ایما در بازار چند است؟

براساس آگهی‌های فروش سایت دیوار در بازار آزاد این خودرو با قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. حتی در برخی از آگهی ها مبلغی بیش از این مبلغ را ثبت کرده‌اند.

اگر قیمت نهایی لاماری ایما را همان قیمت پایه ۱٫۱ میلیارد تومانی در نظر بگیریم، این خودرو در بازار ۴۰۰ میلیون تومان گرانتر است که سود معقولی برای سرمایه‌گذاران به نظر می‌رسد.

اما چون احتمالا بالا رفتن قیمت نهایی وجود دارد، خیلی نمی‌توان روی سود ۴۰۰ میلیون تومانی خرید از بورس و فروش در بازار مطمئن بود.

قیمت سربه‌سر ۱٫۳ میلیارد تومانی

با توجه به مالیات ۹ درصدی و هزینه های جانبی، قیمت سربه‌سر این خودرو با بازار حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان است. یعنی اگر فردی قیمت پیشنهادی خود را در بازار یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان ثبت کند با هزینه ۱۵۰ میلیون تومانی مالیات و … نسبت به قیمت بازار تفاوت چندانی ندارد. درواقع برای این فرد خرید خودرو از بازار بهتر است.

اما خرید خودرو در نرخ های کمتر از ۱٫۳ میلیارد تومان می‌تواند از نظر اقتصادی صرفه اقتصادی داشته باشد. چرا که فرد برای دو ماه به پول خود دسترسی ندارد و ریسک نوسان بازار نیز می‌تواند سرمایه فرد را به خطر اندازد. در مجموع هر چه قیمتی که برای خرید ثبت می کنند به قیمت پایه نزدیک باشد، ریسک کمتر و صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

از لاماری ایما در بورس استقبال می‌شود؟

از آنجایی که گفته می‌شود لاماری ایما و دیگنیتی رقیب هم هستند، باید جزئیات عرضه دیگنیتی در بورس را مدنظر قرار داد. اگر فعالان و سرمایه‌گذاران بازار این دو خودرو را رقیب یکدیگر بدانند به این معنا است که احتمالا از لاماری ایما نیز همانند دیگنیتی استقبال می‌شود. تقاضای بالا برای این خودرو نیز به معنای بالا رفتن قیمت پایه است.

دیگنیتی در روز ۳۰ شهریور در بورس کالا با قیمت پایه ۸۲۱ میلیون تومان عرضه شد. اما در پایان معاملات با قیمت ۱٫۱ میلیارد تومانی فروخته شد، یعنی ۳۴ درصد بیشتر از قیمت پایه.

با هزینه های جانبی و مالیات، قیمت تمام شده دیگنیتی برای خریدار حدود یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان تمام شد که ۱۰۰ میلیون تومان از بازار ارزان تر است. یعنی خریدار با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومانی در دو ماه ۱۰۰ میلیون تومان سود کرده است.

متقاضیان لاماری ایما اگر قصد دارند با خرید این خودرو به اندازه خریداران دیگنیتی سود کنند، باید قیمت پیشنهادی خود را روی نرخ های یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان ثبت کنند.

در مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی باید این نکته را در نظر گرفت که دیگنیتی مدت زمان بیشتری است که در بازار حضور دارد اما لاماری ایما کمتر. بنابراین اعتماد به دیگنیتی بیش از لاماری ایما است.

زمان عرضه و تحویل لاماری ایما

عرضه این خودرو در روز یکم آبان ماه انجام می‌شود و طبق اطلاعیه شرکت عرضه کننده، این خودرو در روز ۱۰ دی ماه به مشتریان تحویل داده می‌شود. در اطلاعیه آمده است که خریداران ۱۰ روز فرصت تکمیل وجه دارند، بنابراین ۲ ماه زمان بلوکه شدن پول محسوب می‌شود. با توجه به زمان تحویل ۲ ماهه و نوساناتی که در بازار خودرو وجود دارد، احتمال افزایش یا کاهش قیمت این خودرو در بازار وجود دارد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر